کد خبر: 393622
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۵:۱۰:۳۹
| |

زهرا صدراعظم‌نوری، فعال سیاسی اصلاح طلب:

تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم

زهرا صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون بهداشت شورای شهر تهران با بیان اینکه باید تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: جامعه متاثر از شیوع این ویروس به همدلی رسیده است و مردم نسبت به هم محبت و درک متقابل پیدا کرده‌اند و باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی از آن استفاده کرد.

تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم
کد خبر: 393622
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۲ ۱۵:۱۰:۳۹

اعتمادآنلاین| ‌ زهرا صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون بهداشت، محیط ریست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به شرایط کشور گفت: در حال حاضر باید به مسائل جدی و اساسی پرداخت و یکی از موضوعاتی که نمایندگان مجلس باید به آن توجه کنند وضعیت بهداشت جامعه است.

رییس کمیسیون بهداشت، محیط ریست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: ویروس کرونا همه ابعاد مردم را بخصوص از لحاظ مسائل اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است لذا مجلس دهم در فرصت باقیمانده چند اقدام را انجام دهد، یکی اینکه برای کادر پرستاری، درمانی، پزشکان، همه گروه های حوزه بهداشت و درمان تسهیلات ویژه فراهم کند، که به نوعی از زحمات، تلاش‌ها و ایثارگری این عزیزان قدردانی شود.

صدراعظم‌نوری با بیان اینکه تعداد زیادی از بدنه کادر درمانی کشور جان خود را در راه مبارزه با ویروس کرونا از دست داده اند، خاطرنشان کرد: گرچه جان‌عزیز آنها قیمت ندارد اما باید خسارات آنها جبران شود. هر اقدام مثبتی در این جهت التیام بخش خانواده آنهاست.

وی اضافه کرد: کشور از نظر اقتصادی به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد ضمن اینکه قبل از آن هم مشکلات جدی اقتصادی داشتیم و این حادثه آن را تشدید و بسیاری از کسب و کارها تعطیل و خسارت‌های زیادی به سیستم اقتصادی وارد شده است. به خصوص در این رهگذر مشاغل آزاد آسیب جدی دیده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: مجلس دهم در خصوص این مشکلات اقتصادی مصوباتی بگذارند و سازکارها و مکانیسم هایی برای اجرا به دولت بدهد. دولت باید از نظر قانونی دستش باز باشد، لذا مجلس با این کار به دولت کمک کند. به نظرم در خصوص تقویت بخش خصوصی و راه اندازی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک باید سازوکارهای لازم و متناسب با شرایط کنونی تعریف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از افراد مشاغل آزاد و فصلی درآمدشان روزانه بود و به خاطر ویروس کرونا خانه نشین شده‌اند، چه تمهیدی برای این بخش از جامعه باید اندیشیده شود، گفت: شرایطی فعلی از اختیار همه خارج است و راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ندارد، کسانی که کارشان به گونه ای است که باید روزانه در فضای اجتماع حضور داشته باشند و فعالیت کنند حتماً دچار آسیب جدی خواهند شد.

تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم

صدراعظم‌نوری ادامه داد: دولت با همکاری مجلس وام‌هایی در اختیار آنها قرار دهد، مانند وام‌های کم بهره و طولانی مدت یا در بخش‌های می توانند وام بلاعوض به افراد اعطا کند و تعهدات اقشار ضعیف نسبت به بانک‌ها به تعویق بیفتد. مثل کاری که ما در شهرداری تهران انجام دادیم، که طی آن عوارض نوسازی، پسماند و صدور پروانه تا آخر اردیبهشت ماه معلق شد که افراد بتوانند پرداخت کنند.

وی یادآور شد: فقط نباید از دولت انتظار زیادی داشت زیرا دولت به شدت زیر فشار است و تمام تلاشش را می‌کند. نهادها سازمان‌هایی که دولتی نیستند ولی دارای اعتبار و سرمایه هستند هم باید به میدان بیایند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این نهادهای قدرتمند در این شرایط بحرانی باید مردم را دریابند و تسهیلاتی را برای مردم فراهم کنند تا از این شرایط عبور و گذر کنیم. گرچه کرونا تهدید است ولی باید آن را به فرصت تبدیل کرد. امروز تحت تاثیر این ویروس، جامعه به همدلی رسیده است و مردم نسبت به هم محبت و درک متقابل پیدا کرده‌اند و باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی از آن استفاده کرد.

صدراعظم نوری در پاسخ به این پرسش که مدیریت شهری تهران برای کمک به حل آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا چه امکاناتی را بسیج کرده است، گفت: شهرداری وظایف و ماموریت‌های دارد که باید مطابق با آن عمل کند، مثلا انواع عوارض را به تأخیر می‌اندازد یا تسهیلات فراهم می‌کند.

وی افزود: کارگران و مجموعه مدیریت شهری در جهت نظافت، ضدعفونی و گندزدایی کردن به شکل شبانه‌روزی در مترو، اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و در فضاهای عمومی تلاش می‌کنند. این کارها جز ماموریت‌های شهرداری است. اما رسیدگی به کمبودها و نیازهای دستفروشان جزو ماموریت‌های شهرداری نیست، چون منابع لازم برای این کار را ندارد.

صدراعظم‌نوری گفت: هر آنچه از دست شهرداری برآمده، انجام داده است. دست‌فروشان فضای امن و بی‌خطری می‌خواهند که در آن کسب روزی کنند، اما در شرایط خطرناک فعلی اجتماع آنها توصیه نمی شود زیرا مخاطرات دارد. تنها راه کمک‌های و تسهیلات ملی در ایام خانه‌نشینی است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نزدیک به 68 هزار نفر مستقیما از شهرداری حقوق می‌گیرند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی هم کارگرانی هستند که به واسطه پیمانکاران طرف شهرداری هستند اگر شهرداری آنها را تامین نکند تبدیل به معضلی در کنار معضلات دیگر می‌شوند، بنابراین شهرداری باید تلاش خود را به حقوق کارگران و نیروهایی معطوف کند که در سطح پایین جامعه هستند، به طوریکه موجب خسارت دیگری نشود.

وی گفت: همانگونه که شهرداری تهران، در گذشته به مردم سیل زده خوزستان، گلستان و جاهای دیگر کمک کرد، قطعا مردم تهران از اولویت بیشتری برخوردارند و نسبت به مشکلات آنها در مدیریت شهری حساسیت ویژه‌ای وجود دارد. شهرداری پایگاه مدیریت بحران خود را آماده و تجهیز کرده است که تعدادی از بیماران دوره نقاهت خود را در آنجا سپری کنند.

منبع: ایرنا




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها