کد خبر: 404144
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۱:۲۱:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس؛

کلیات طرح مجلس درباره نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان تصویب شد

نمایندگان مجلس، کلیات طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد معرفی حقوقدانان شورای نگهبان را به تعدادی که مجلس از میان آنان امکان انتخاب داشته باشد، تصویب کردند.

کلیات طرح مجلس درباره نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان تصویب شد
کد خبر: 404144
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.

در صورت تصویب نهایی این طرح، قوه قضائیه مکلف خواهد شد حقوقدانان شورای نگهبان را به تعدادی به مجلس معرفی کند که از میان آنان امکان انتخاب داشته باشد، علاوه بر این پس از آنکه انتخاب حقوقدانان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت، امکان انصراف و استعفای افراد معرفی شده وجود ندارد.

مخالفان این طرح از جمله علیرضا محجوب عضو فراکسیون امید، نادر قاضی‌پور نماینده اردبیل، علیرضا سلیمی نماینده محلات، معتقد بودند که این طرح فنی نیست و با توجه به شرایط کشور بررسی آن اولویتی ندارد.

در پایان نمایندگان کلیات آن را به تصویب رساندند و بررسی جزئیات آن به جلسه روز دوشنبه مجلس موکول شد.

در ادامه سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در دفاع از این طرح، گفت: رئیس قوه قضاییه همواره گزینه‌های خود را برای حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی می کند که امکان دارد یک نفر از آنها انصراف دهد، طبق طرحی که به صحن ارائه شده است رئیس قوه حق دارد دو نفر را به عنوان نامزد حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کند. این فرد حق دارد تا زمانی که هیئت رئیسه انتخاب حقوق دانان را در دستور کار قرار نداده انصراف دهد.

وی ادامه داد: اما در صورت تصویب نهایی این طرح در صورتی که انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار گرفت نامزد حقوقدان شورای نگهبان حق انصراف ندارد تا مجلس حق انتخاب بین دو نفر را داشته باشد.

محجوب: طرح اصلاح آیین‌نامه مجلس جنبه فنی ندارد

در ادامه جلسه، علیرضا محجوب در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: بهتر است مجلس دهم در روزهای پایانی از خود یادگاری‌های خوبی بگذارد که حل مشکلات اقتصادی مردم یکی از این یادگاری‌هاست.

وی تاکید کرد: این طرح جنبه فنی ندارد.

صباغیان: مجلس نحیف شده، با این طرح به مجلس اقتدار می دهیم

در ادامه، محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در موافقت با کلیات این طرح، گفت: قضات زیرمجموعه قوه قضاییه هستند بنابراین امکان اعمال نظر رئیس قوه قضاییه در انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان وجود دارد و رئیس قوه قضاییه می‌تواند در آخرین لحظات فردی را مجبور به انصراف کند.

وی تاکید کرد: طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی طرح خوبی است و می تواند به مجلس اقتدار و جایگاه دهد. متاسفانه مجلس شورای اسلامی امروز آنقدر ضعیف و نحیف شده که نقش چندانی در اداره کشور ندارد.

ماجرای استفساریه آیت‌الله شاهرودی از شورای نگهبان در مورد اختیارات رئیس قوه قضاییه

همچنین علی ادیانی راد نماینده مردم قائمشهر در اخطار اصل 97 قانون اساسی، گفت: این طرح قابل بررسی در صحن علنی نیست. طبق اصل 97 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان کرد: سال 1380 آیت‌الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضاییه این موضوع را در قالب استفساریه از شورای نگهبان سوال می کند که آیا رئیس قوه قضاییه باید شش حقوقدان به مجلس معرفی کند یا بیشتر.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان جواب داده است مطابق بند 2 اصل قانون اساسی اختیار معرفی حقوق دانان شورای نگهبان بر عهده قوه قضاییه است.

ادیانی تاکید کرد: اما در صورت تصویب نهایی این طرح مجلس، قوه قضاییه را مکلف می کند حقوقدانان شورای نگهبان را به تعدادی که مجلس از میان آنان امکان انتخاب داشته باشد معرفی کند. این تعیین تکلیف بر خلاف قانون اساسی است.

در ادامه جلسه، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت این اخطار را وارد دانست و آن را به رای وکلای ملت گذاشت اما نمایندگان این اخطار را به تصویب نرساندند.

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با این طرح گفت: ما باید اختیارات روسای قوا را افزایش دهیم و امکان کاهش اختیار رئیس قوه قضاییه را نداریم.

وی از نمایندگان خواست اجازه دهند رئیس قوه قضاییه آزادانه عمل کرده و برای قوه قضاییه تعیین تکلیف نکنند.

در ادامه جلسه، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در موافقت با کلیات این طرح خطاب به قاضی‌پور گفت: شما نماینده مجلس هستید چرا به جای اینکه به دنبال افزایش اختیارات مجلس باشید تاکید می کنید باید دست رئیس قوه قضاییه باز باشد.

وی تاکید کرد: باید حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شوند.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مخالفت با کلیات این طرح با تاکید بر اینکه بررسی این طرح با توجه به مشکلات اقتصادی کشور اولویت ندارد، گفت: متاسفانه در جریان انتخاب رئیس مجلس نیز یک نامزد به مجلس معرفی می‌شود چرا تا امروز به این موضوع اعتراض نکرده اید. در جریان انتخاب روسای کمیسیون‌ها نیز فقط یک نفر نامزد می شود ولی کسی اعتراض نمی کند در برخی استان‌ها برای انتخابات مجلس خبرگان تنها یک نفر نامزد می شود چرا به این موضوع اعتراض ندارید.

در پایان غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مدعی شد کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به وی پیام داده است که ما این طرح را رد خواهیم کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها