کد خبر: 420464
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۵:۳۹:۲۷
| |

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت:

ولی‌نعمتند این مردم خوب

مدیرمسئول روزنامه اعتماد نوشت: باید از مسوولان قضایی کشور تشکر کنیم که با درایت به موقع مانع از گل‌آلود شدن فضای کشور شدند و نگذاشتند که همدلی و همسخنی عمومی تبدیل به دوقطبی کاذب شود و طرفداران اعدام با مخالفان اعدام روبه‌روی هم قرار بگیرند و باهم دربیفتند.

ولی‌نعمتند این مردم خوب
کد خبر: 420464
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۵:۳۹:۲۷

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز این روزنامه با اشاره به توقف اعدام سه جوان بازداشت شده در جریان اعترضات آبان ماه نوشت: مخاطب اصلی این یادداشت آیت‌الله رییسی است؛ رییس محترم قوه قضاییه که سردمدار اصلاح و ترمیم سیستم قضایی کشور است و در این راه به گواه همه متخصصان امور قضایی و حقوقی قدم‌های مهم و مثبتی برداشته، اما عمدا آن را به صورت نامه تنظیم نکردم تا در ضمن آن، به عنوان روزنامه‌نگار وضعیت امیدوار کننده توقف اعدام سه جوان معترض غائله بنزین را به مردم خوب ایران و وجدان‌های بیدار و حق‌مدار گزارش کنم.

اینکه قوه قضاییه صدای مسالمت‌جویانه و پرهیز از خشونت مردم را شنید و فعلا و البته بنا بر مصالح ملی، اجرای حکم اعدام جوانان معترض را متوقف کرد مایه امیدواری است و جا دارد به سیستم قضایی کشور بابت این همراهی و همدلی با مردم خوب و مهربان این سرزمین تبریک بگوییم و برای‌شان در پیمودن راه تعامل سازنده آرزوی موفقیت کنیم. قطعا توقف این اعدام‌ها را نباید به مثابه عقب‌نشینی قوه قضاییه تعبیر کنیم.

مناسبت قوای سه‌گانه کشور با مردم نباید در تعابیر تنگ پیشروی یا عقب‌نشینی یا خدایی نکرده برد و باخت بازگویی شوند. چه در کلام امام راحل و چه در بیانات رهبری بزرگوار، مردم ولی‌نعمت کشور و نظام و مسوولان هستند و رای و خواست آنها در هر شرایطی بر رای و نظر حتی کارشناسی شده مقامات ترجیح دارد. هرجایی هم منافع و مصالح ضرورت‌هایی را به وجود بیاورند وظیفه مقامات است تا تصمیمات و اقدامات خود را برای مردم توجیه و تبیین کنند. البته در این میان جای گفت‌وگو ندارد که سوءاستفاده دشمنان و بیگانگان و بدخواهان را نباید نادیده گرفت.

شاید مهم‌ترین قدم برای مصلحان و خیرخواهان و فعالان رسانه‌ای و سیاسی همین است که در وادی امر و در اولین اظهارنظرهایی که می‌کنند با دشمنان این سرزمین مرزبندی کنند و حساب خود را از عمال امریکا و آل‌سعود و طرفداران تروریست منافقین جدا کنند. در همین چند روز گذشته هم امریکا خواست از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و هم دنباله‌های مزدور رسانه‌ای آل سعود. اتفاقا باید از مسوولان قضایی کشور تشکر کنیم که با درایت به موقع مانع از گل‌آلود شدن فضای کشور شدند و نگذاشتند که همدلی و همسخنی عمومی تبدیل به دوقطبی کاذب شود و طرفداران اعدام با مخالفان اعدام روبه‌روی هم قرار بگیرند و باهم دربیفتند. حقیقت این است که ما قاضی نیستیم و درباره محتوای پرونده‌ها نیز نمی‌توانیم رای صائب صادر کنیم. عقل و شرع حکم می‌کنند استقلال قضات را محترم بشماریم و گناهکار بودن یا نبودن متهمان را به عهده دادگاه بگذاریم. اما موضوع اینجاست که با توجه به وضعیت حساس کنونی، عقل و شرع حکم می‌کنند که از هر امری که می‌تواند فضای آرام امروز را ملتهب کند بپرهیزیم و نگداریم کشور در شرایط بحرانی تازه قرار بگیرد. ما برای اینکه در چنین کوران حوادثی و در این تنگنای اقتصادی، آن هم در این منطقه توفان‌زده بتوانیم آرامش و طمانینه را بر فضای عمومی کشور حاکم کنیم و سایه عقلانیت و همدلی و همراهی را برای مقاومت دربرابر شدائد روزگار از جمله تحریم‌ها بگسترانیم زحمت زیادی کشیده‌ایم. این آرامش ارزان به دست نیامده که با تحریک بعضی رسانه‌های بیگانه در معرض خطرش قرار دهیم.

از یک طرف منافقین با سرمایه‌ای هنگفت در کمینند تا مناسبات مردم و مسوولان را تبدیل به مناسبتی خصمانه و پر از سوءتفاهم کنند. متاسفانه در این راه بی‌توفیق هم نبوده‌اند و بعضی از فعالان سیاسی دانسته و ندانسته، خو‌استه و نخواسته در ایجاد این سوءتفاهم و دشمنی بی‌تاثیر نبوده‌اند. از طرف دیگر مثلث شوم امریکا و اسراییل و آل‌سعود با ریخت و پاش‌های نجومی مترصد موقعیت‌هایی هستند که پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی را ضربه بزنند و مخدوشش کنند. بین مردم و مسوولان تفرقه جدی بیندازند. از سوی دیگر متاسفانه بعصی دوستان نیز با هر انگیزه‌ای، آب در آسیاب دشمنان این ملک و ملت می‌ریزند و پروژه ضدانقلاب را پیش می‌برند. هر چند در این امر شایسته است نسبت به پروژه نفوذ هوشیارانه‌تر عمل کنیم. فرموده‌اند «الحزم سوءالظن». به خصوص در این شرایط فوق‌العاده حساس احتیاط و تدبیر حکم می‌کنند نسبت به بعضی دوقطبی‌سازی‌ها و ایجاد کینه‌ها و نقارها به هر اسمی و تحت هر لوایی بدبینانه نگاه کنیم.

مع‌الوصف در این شرایط مردم عزیز و غیور ایران هوشیارانه عمل کردند و نگذاشتند داغی بر داغ‌های گذشته افزوده شود و مسائل سیاسی و اصلاحی کشور در چرخه خشونت افتد. از آن طرف الحق و‌الانصاف قوه قضاییه هم چنان‌که انتظار می‌رفت سنجیده و مدبرانه عمل کرد و جلوی یک بحران دست‌ساز را گرفت. امروز وقت آن است که نظام از در رأفت اسلامی دربیاید و تا آنجا که ممکن است شفقت و عفو و کرم را جایگزین دیگر مجازات‌های سنگین کند. قطعا در قانون اساسی و مقررات کیفری، همچنین فقه پویای اسلامی برای چنین کرامت‌هایی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و قضات محترم از آن باخبرند بحمدلله و می‌توانند بی‌آنکه حق و حقوقی تضییع شود یا قانونی زیرپا گذاشته شود، پیام جدید اما واضح و امیدوارکننده‌ای به جامعه منتقل کنند: مردم ولی‌نعمت این انقلاب و نظامند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها