کد خبر: 421676
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۰۸:۰۲:۰۰
| |

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس یازدهم:

شورای نگهبان اختیاری برای اعمال نظارت درون مجلس ندارد

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: نظارت بدون مداخله وظیفه شورای نگهبان است، این نظارت در حدی است که اطلاعاتی داشته باشند تا در آینده بتوانند، نظرات خود را بر آن اساس منطبق کنند، چنین نظارت بدون مداخله‌ای، هیچ منع قانونی ندارد اما در رابطه با اعمال نظارت، باید بگویم شورای نگهبان چنین اختیاری ندارد. 

شورای نگهبان اختیاری برای اعمال نظارت درون مجلس ندارد
کد خبر: 421676
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۰۸:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در رابطه با «نظارت بر عملکرد نمایندگان طی 4 دوره نمایندگی توسط شورای نگهبان» گفت: نظارت بدون مداخله وظیفه شورای نگهبان است، این نظارت شامل نمایندگان حاضر در مجلس و نمایندگان در مظان کاندیدا شدن برای آینده است. این نظارت در حدی است که اطلاعاتی داشته باشند تا در آینده بتوانند، نظرات خود را بر آن اساس منطبق کنند، چنین نظارت بدون مداخله‌ای، هیچ منع قانونی ندارد اما در رابطه با اعمال نظارت، باید بگویم شورای نگهبان چنین اختیاری ندارد.

او ادامه داد: یک مکانیزم درونی تحت عنوان نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس وجود دارد و امیدواریم طبق کارکردی که قانون، انتظار دارد این خلا را پوشش دهد. نظارت بر رفتار نمایندگان یک مکانیزم درونی است، موضوعی نیست که لازم باشد شورای نگهبان یا مراجع دیگر در آن دخیل باشد.

فرهنگی در رابطه با «ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بر اظهارات برخی نمایندگان که منافع ملی را به خطر می‌اندازند» گفت: اظهارات برخی نمایندگان افکار عمومی و مسائل بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیات نظارت باید بر اظهارنظرهای نمایندگان که منجر به شایعه آسیب زننده است، ورود کند. یکی از مواردی که منجر می‌شود هیات نظارت ورود کند؛ استعلامی است که مراجع ذیربط از جمله محاکم از این هیات در خصوص گفتار و مواضع نماینده خواستار می‌شوند، که آیا اظهارات نماینده در راستای وظایف نمایندگی‌اش بوده یا خیر؟ طبق قانون اساسی، هیچ‌کس حق پیگرد این موارد را ندارد، مرجعی که می تواند بگوید این به وظایف نماینده مرتبط است یا خیر یک قاضی در یک محکمه نیست بلکه اکثریت 7نفری است که با سازوکار درونی مجلس، تعیین می‌شوند.

او در رابطه با هتک حرمت برخی نمایندگان به وزرا افزود: قطعا اگر جرم باشد به وظایف نمایندگی ربطی ندارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها