کد خبر: 422417
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۶:۰۷:۰۰
| |

دوگانه عشق و جان / موافقت‌ و مخالفت‌ با برگزاری مراسم محرم در دوران کرونا ادامه دارد

فارغ از نظرات موافقان و مخالفان اما آنچه مرجع تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه خواهد بود، تصمیم نهایی ستاد مقابله با کروناست.

دوگانه عشق و جان / موافقت‌ و مخالفت‌ با برگزاری مراسم محرم در دوران کرونا ادامه دارد
کد خبر: 422417
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۶:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| از همان سی‌ام بهمن‌ماه که اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران در قم شناسایی و معرفی شدند، اختلاف‌نظرها درباره برگزاری مراسم‌های مذهبی، باز بودن مساجد و زیارتگاه‌ها و توقف برگزاری نماز جمعه و جماعت هم شروع شد. اختلاف‌ها حتی تا آنجا بالا گرفت که گروهی خاص در اعتراض به بسته شدن حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) دروازه ورودی این اماکن متبرکه را شکستند و به زور وارد شده و علیه تصمیم بر تعطیلی این مکان‌های زیارتی شعار سر دادند. در نهایت اما تصمیم بر این شد که نمازهای جماعت تعطیل، اماکن زیارتی بسته و مراسم‌های مذهبی متوقف شوند. البته پس از مدتی و با پایان یافتن پیک اول کرونا و آرام شدن نسبی اوضاع، رفته‌رفته این مراسم برگزار و اماکن بازگشایی شدند تا اینکه موج دوم شیوع کرونا در کشور، پرقدرت‌تر از موج اول به جان ملت افتاد و حالا چند صباحی است روزانه بیش از 200 کشته کرونایی، خانواده‌ها را عزادار و نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند.در این میان اما نزدیکی ماه محرم باز دوگانه برگزاری و تعطیلی را به عرصه سیاستگذاری درباره برخورد با این ویروس منحوس کشاند. گروهی معتقدند که مراسم شهادت حسین‌بن‌علی(ع) باید بنا بر روال سال‌های گذشته به هر نحو ممکن برگزار شود و عده‌ای می‌گویند برگزاری این مراسم سلامت مردم را در این شرایط خطیر به خطر می‌اندازد و حتی اسلام هم چنین توصیه‌ای را مطرح نکرده است.

درنهایت 3 روز پیش، رییس‌جمهوری سعی کرد که نقطه پایان بر این اختلاف‌نظر بگذارد و با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کند که همه ‌‌جا باید عزاداری امام حسین(ع) برگزار شود؛ چه در شهر، چه در روستا و چه در مناطق قرمز یا سفید! نکته‌ای که رییس‌جمهوری مطرح کرد اما خود تبدیل شد به آغازی دیگر بر این اختلاف‌نظرها. چنانکه خیل موافقان و مخالفان برگزاری مراسم محرم در این دوران سیاه کرونایی، به این تصمیم حسن روحانی واکنش نشان داده و در تایید یا رد گفته‌های او اظهارنظر کردند و از جمله این افراد، مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی بود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم را امکان‌پذیر نمی‌داند. مسیح مهاجری معتقد است نتیجه برگزاری چنین مراسمی را به خطر انداختن سلامت جامعه برای برگزاری یک امر مستحب است. اوتاکید کرد که در فقه اسلام غیر از مواردی معدود، جان انسان خط قرمز است. مسیح مهاجری خواسته است که «تعارف» را کنار گذاشته و به این نکته که در برگزاری مراسم محرم، نمی‌توان هیچ‌یک از اصول مبارزه با کرونا را رعایت کرد، دقت شود. این نکته البته از جانب یک روحانی سیاسی دیگر هم تکرار شد. محمدعلی ابطحی معتقد است که امام حسین(ع) راضی نیست که به‌ خاطر مراسم او، یک مومن در معرض مریضی قرار گیرد و به‌گفته او، عشق امام حسین آنقدر عمیق است که با برگزار نشدن مراسم در یک‌سال ضعیف نمی‌شود. عماد افروغ اما به عنوان یک جامعه‌شناس اصولگرا چندان موافق عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم نیست. او هم مانند حسن روحانی معتقد است که باید برپایی مراسم و حفظ موارد بهداشتی را با یکدیگر جمع و ادغام کرد. این استاد دانشگاه معتقد است که نمی‌توان به مردم گفت مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا نکنند. او تاکید کرده که نباید بگویند مراسمی نباشد؛ مخصوصا درباره عزاداری‌های امام حسین(ع) که تاریخ می‌گوید اگر منعی برایش وجود داشته باشد، واکنش‌های تندی به همراه خواهد داشت. همزمان در حالی که احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس تاکید کرده که «باید جلسات کوچک خانگی را بیشتر ترویج کرد و بسته‌های غذایی را به محتاجان رساند»، سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور اما معتقد است که «عزاداری‌ها برکاتی دارند و در روحیه افراد عزادار نیز تاثیرات مثبتی می‌گذارد.» او با اشاره به احتمال پایداری این ویروس گفته است: «ممکن است این ویروس تا دو، سه سال آینده باقی بماند معنایش این نیست که زندگی‌ها تعطیل شود. این جلسات غیر از تاثیرات معنوی آثار روحی و روانی خاصی برای افراد دارد. نباید سعی شود که عزاداری‌ها تعطیل شوند بلکه باید تلاش شود تا پروتکل‌ها را حفظ کنند.» فارغ از نظرات موافقان و مخالفان اما آنچه مرجع تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه خواهد بود، تصمیم نهایی ستاد مقابله با کروناست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها