کد خبر: 423617
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نهاد دیگری ادغام نمی‌شود

قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زمزمه‌های ادغام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برخی نهادهای دیگر را صریحاً تکذیب کرد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نهاد دیگری ادغام نمی‌شود
کد خبر: 423617
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زمزمه‌های ادغام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برخی نهادهای دیگر را صریحاً تکذیب کرد.

لطفی ناگفته‌هایی را از مقاطع حساس فعالیت شورا در سال‌های گذشته و نیز فشار دولت‌های مختلف بر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای لغو برخی مراسمات و سخنران‌های اعلامی از سوی این شورا مطرح کرد.

تکذیب ادغام شورای هماهنگی در نهادهای دیگر

وی زمزمه‌های ادغام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برخی نهادهای دیگر را صریحاً تکذیب کرد و دلایل خود را برای بی‌بدیل بودن نقش این شورا و نیز اهمیت وجود نهادی مستقل با کارکردهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مطرح کرد.

لطفی با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن بر برگزاری مراسم‌های مختلف گفت: ما همواره به یک اصل قائل بوده و هستیم و آن اینکه مراسم و مناسبت‌ها تعطیل‌پذیر نیست. این تعطیل‌ناپذیری به معنای بی‌توجهی به شرایط و یا سلامت مردم نیست، بلکه نوعی پیش‌بینی و برنامه‌ریز برای است که هم مراسم‌ها را برگزار کنیم و هم اینکه مصوبات ستاد ملی کرونا رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه از اسفند 98 عملاً این سیاست در دستور کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرار گرفت، اظهار داشت: در همه مراسم‌های تقویمی و مذهبی با همین نگاه ورود کردیم و به لطف خدا و همراهی مردم، در این عرصه موفقیت‌هایی حاصل شد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم‌های استغاثه خانگی، پخش دعا و مناجات در ساعاتی مشخص از بقاع متبرکه و رسانه‌ها، بانگ یا مهدی ادرکنی از پشت بام منازل در شب نیمه‌شعبان، اظهار داشت: این سیاست، نسبت به آینده هم ادامه دارد و قرار است بنا به اقتضای شرایط برای برای کل کشور یک برنامه اعلام شود و با توجه به وضعیت شیوع بیماری در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، سیاست‌های متناسب به هر منطقه اتخاذ شود.

ستاد ملّی محرم و صفر شکل گرفته است

لطفی در پاسخ به سؤالی درباره سیاست این شورا نسبت به برگزاری مراسم‌های محرم و صفر گفت: با توجه به اینکه جامعه مداحان، وعاظ و هیأت مذهبی در حیطه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی هستند، این موضوع در حیطه وظایف این سازمان است. با این حال، با حفظ محوریت سازمان تبلیغات، قرار است به‌طور مشخص و با توجه به شرایط کرونایی کشور، ستادی با عنوان ستاد ملّی محرم و صفر شکل بگیرد که غالب نهادهای حاکمیتی در آن عضو باشند تا با یک انسجام و هم‌افزایی بهتر در خدمت عزاداران حسینی باشیم.

وی با یادآوری اینکه یک جلسه مقدماتی هم برای این ستاد تشکیل شده است، اظهار داشت: در آن جلسه نهادهایی چون حوزه علیمه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه و سازمان تبلیغات حضور داشتند و پیش‌نویس سندی تهیه شد که این سند، دربرگیرنده شیوه نامه‌هایی برای برگزاری مراسم‌ها است، آن‌ هم با این راهبرد که مراسم‌ها به هیچ عنوان تعطیل نشود امّا سلامت محور و در چارچوب تصمیمات ستاد ملّی مبارزه با کرونا باشد.

لطفی افزود: در این ستاد، برای ارگان‌های مختلف وظایفی تعیین شده و ما هم به‌عنوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وظیفه‌ای را در این زمینه داریم.

باشکوه برگزار شدن مراسم‌های عزاداری در شرایط فعلی تعریف خاصی دارد

وی با اشاره به دغدغه برخی مبنی بر باشکوه برگزار شدن مراسم‌های عزاداری ایّام محرم گفت: باشکوه بودن مراسم‌ها تعریف خاص خود را دارد. در شرایط فعلی، معنای باشکوه بودن این نیست که هیئت‌ها با جمعیت‌های آنچنانی مراسم برگزار کنند. با شکوه بودن مراسم با درنظر گرفتن اقتضای روز قابل تعریف است. ممکن است یک دسته هزارنفری در ایام شیوع کرونا معادل یک هیأت ده‌ها هزار نفری در شرایط عادی باشد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ادامه به فلسفه و روند تشکیل این شورا اشاره کرد و گفت: از همان ماه‌های اول بعد از پیروزی انقلاب جمعی از علما و مسئولین طراز اول به این جمع‌بندی می‌رسند که در عرصه تبلیغات یک هماهنگی لازم است تا از تشتت جلوگیری بشود. این پیشهاد به امام(ره) ارائه می‌شود و ایشان آن را تأیید می‌کنند و در نهایت 12 مرداد 59 شورای هماهنگی تأسیس می‌شود.

سخن امام(ره) درباره شورای هماهنگی خود را در فتنه 88 نشان داد

لطفی ادامه داد: در آن جلسه و دیدارهای بعدی، حضرت امام بر چند نکته تأکید می‌کنند که تشکیل دهنده شاکله شورا است. ایشان می‌فرمایند هماهنگی بین نهادها کار بسیار مهمی است و ما در همه امور باید هماهنگی داشته باشیم بخصوص در موضوع تبلیغات. در ادامه می‌فرمایند کاربرد سلاح تبلیغات به مراتب بُرنده تر از کاربرد سلاح در میدان‌های جنگی است.

وی با بیان اینکه این موضوع را به کرّات در این چهل ساله تجربه کردیم، خاطرنشان کرد: در فتنه استکباری- صهیونیستی 88 و خلق حماسه بی‌بدیل مردم فهیم و زمان‌شناس ایران در یوم‌الله 9 دی این را تجربه کردیم.

لطفی با اشاره به دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با رهبر معظّم انقلاب بعد از حماسه 9 دی، گفت: رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند این فتنه با اقدامات امنیتی قابل جمع کردن نبود.

وی ادامه داد: حضرت امام در سال 59 این پیش‌بینی را می‌کنند و می‌فرمایند که کاربرد سلاح تبلیغات از کاربرد سلاح بیشتر است، بعد این را به عینه در فتنه 88 می‌بینیم.

شورای هماهنگی قبل از بسیاری از نهادها تشکیل شد

لطفی با بیان اینکه بسیاری از نهادهای فرهنگی و تبلیغی بعد از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل شدند، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه سازمان تبلیغات اسلامی در تیرماه سال 60 تأسیس شد.

وی، شورای هماهنگی را شورایی کاملاً ‌فراگیر و فراسازمانی توصیف کرد و گفت: رهبر انقلاب با اشراف و احاطه کاملی که به عملکرد این نهاد دارند، می‌فرمایند شناخت لحظه و انجام به‌موقع وظیفه از ویژگی‌های شورای هماهنگی است.

وظیفه شورای هماهنگی زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم است

لطفی افزود: شورای هماهنگی بدون نگاه به حرکت جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی با حفظ اصول و خطوط قرمز اعتقاد دارد انقلاب مربوط به همه مردم است و وظیفه ما زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در همه مناسبت‌ها است.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با یادآوری مناسبت‌های تقویمی و مناسبت‌های اقتضایی، گفت: در عملکرد شورای هماهنگی، قلّه‌های افتخاری وجود دارد که در بیانات رهبر معظّم انقلاب نیز آمده است. یکی از این قلّه‌ها، قضیه قانون مطبوعات و فضایی بود که در تهران راه افتاد و شعارهای ساختارشکنانه‌ای که مطرح شد. این حرکت چگونه مدیریت شد؟ شورای هماهنگی اعلام راهپیمایی کرد و در 23 تیر 87 مردم حضور پیدا کردند و غائله پایان یافت.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها