کد خبر: 427724
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۱ ۱۰:۳۱:۳۲
| |

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مجلس دهم در کمیسیون شوراها:

احزاب، نقش ویژه در شکل‌گیری در پارلمان نداشته باشند، شاهد بی‌نظمی‌ خواهیم بود

نماینده مجلس دهم در کمیسیون شوراها گفت: اگر نمایندگان می‌خواهند یک اقدام اساسی برای بحث احزاب انجام دهند یکی از قوانین محکم و اساسی همین قانون احزاب است چراکه پایه شکل‌گیری پارلمان همین بحث احزاب است.

احزاب، نقش ویژه در شکل‌گیری در پارلمان نداشته باشند، شاهد بی‌نظمی‌ خواهیم بود
کد خبر: 427724
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۱ ۱۰:۳۱:۳۲

اعتمادآنلاین| قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید و عضو پیشین کمیسیون شوراهای مجلس، درباره اقدامات و تلاش‌های اعضای فراکسیون برای فعالیت احزاب به ویژه در کمیسیون شوراهای مجلس و وزارت کشور گفت: در دوره چهار ساله‌ای که کمیسیون ماده 10 احزاب فعال شد با حضور نمایندگان فراقوه‌ای اعم از قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه که معمولا معاون سیاسی وزارت کشور به عنوان دبیر، این موضوع را دنبال می‌کرد دو سه اتفاق مناسبی رخ داد. یکی اینکه همه احزاب یک بار با قانون جدید احزاب تطبیق پیدا کردند. مدارک شان کامل شد و ارزششان مشخص شد.

او افزود: یک مبالغی را مجلس عمدتا تلاش کرد که به عنوان یارانه احزاب تهیه کند و بین احزاب براساس میزان فعالیت‌هایی که دارند، تقسیم شود. بحث سوم، در واقع کاری که صورت گرفت این بود که این مجموعه کمیته پژوهشی به کمک اعضای کمیسیون داخلی تشکیل شد و قانونی را به عنوان پیشنهاد تلاش کردیم و نوشتیم. احزاب 14 کشور را مورد مطالعه قرار دادیم و مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت کشور و نمایندگانی از احزاب اصلاح طلب و اصولگرا در جلسات حضور پیدا کردند. در واقع چندین جلسه در این باره تشکیل شد و بحث مقدماتی قانون احزاب آماده شد. منتهی به مراتب چون با قانون استانی شدن انتخابات همزمان شد در دستور کار قرار نگرفت.

میرزایی نیکو ادامه داد: در حال حاضر هم اگر نمایندگان می‌خواهند یک اقدام اساسی برای بحث احزاب انجام دهند یکی از قوانین محکم و اساسی همین،ه قانون احزاب است چراکه پایه شکل گیری پارلمان، همین بحث احزاب است. اگر احزاب، نقش ویژه در شکل گیری در پارلمان نداشته باشند شاهدبی نظمی‌ها خواهیم بود به گونه‌ای که جایگاه احزاب در مجلس خالی خواهد ماند.

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: در واقع این بحث هایی بود که در آن جلسات مطرح شد. نکته‌ دیگری که تحقق پیدا کرد این بود که مجموعا 100 حزب چارچوب دار پیدا نشد و بقیه احزابی که نتوانستند خود را با قانون جدید تطبیق دهند، عملا از دور خارج شدند و 112 حزب اعم از داخلی شامل استانی و شهرستانی شکل گرفت.


او ادامه داد: در زمان انتخابات، رفتن به این سمت که احزاب شکل جبهه‌ای پیدا کنند و چندین حزب با یکدیگر تجمیع شوند و جبهه ای را تشکیل دهند هم در میان احزاب اصلاح طلب و اصولگرایان انجام شد. متاسفانه به دلیل منفعل بودن جایگاه یا انتخابات یا نقطه نظرهایی که درباره انتخابات وجود دارد که باید نقش احزاب در آن روشن باشد و نتایج آن در آرای مردم معلوم شود و در نتیجه به دلیل غالب بودن نظراتِ نظارت استصوابی، عملا این مسئله به فراموشی سپرده شده است. ما متاسفانه موضعگیری‌های جدی را از احزاب در زمینه‌های مختلف نداشتیم البته شورای نگهبان با برخوردهایی که انجام داد عملا این اقدامات را تحت تاثیر قرار داد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها