کد خبر: 431555
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۷:۲۱:۳۰
| |

محمود میرلوحی:

تمرکز بیش از اندازه در یک پروژه و یک ساختمان به نفع دولت و دفتر رئیس‌جمهور نیست

محمود میرلوحی گفت: ممکن است گفته شود رئیس‌جمهور باید نسبت به همه مسائل شهر تهران همین حساسیت‌ها را داشته باشد و تمرکز بیش از اندازه در یک پروژه و یک ساختمان به نفع دولت و دفتر رئیس‌جمهور نباشد.

تمرکز بیش از اندازه در یک پروژه و یک ساختمان به نفع دولت و دفتر رئیس‌جمهور نیست
کد خبر: 431555
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۷:۲۱:۳۰

اعتمادآنلاین| بار دیگر موضوع «ملک جماران» داغ شده است. این بار به دنبال انتشار خبری مبنی بر تشدید فشار روی شورای عالی شهرسازی و معماری به منظور اخذ امضاء از اعضا به صورت دستگردان!

محمود میرلوحی در این باره گفت: طبق مصوبه سال 84 شورای عالی شهرسازی، در مسیر حسینیه جماران ساخت‌وساز بیش از دوطبقه ممنوع است. موضوع ملک جماران از زمانی مورد توجه قرار گرفت که می‌خواستند طبقه‌ای اضافه‌تر از آنچه مصوب است، بسازند.

با کمال تاسف، نهاد ریاست جمهوری برای این ملک مطابق روال قبلی که دولت‌ها برای سازه‌های دولتی پروانه نمی گرفتند، تقاضای پروانه نکرده بود. تقریبا از سه سال پیش، مجلس و دولت تبصره و ردیفی را در بودجه گذاشتند و بحث تهاتر بدهی‌های شهرداری‌ها و دولت در آن مطرح شد.

او افزود: در تهران هم ما این کار را کردیم و برای 500 ساختمان دولتی که پروانه و پایان کار نداشتند، اقدامات لازم انجام شد و توانستیم بخشی از مطالبات خود را از دولت وصول کنیم. اینکه ملک جماران پروانه نداشته دیگر در سال 99 پذیرفته نیست و به نظر می رسد دفتر رئیس جمهور کم لطفی کرده و تعلل در پیگیری این اقدام داشته است.

اعضای دفتر رئیس‌جمهور می‌توانستند گره‌ای را که به سادگی قابل بازکردن است، باز کنند. اما کار را به جایی رساندند که حتی می‌خواستند «طرح جماران» را نادیده بگیرند و طبقه‌ای اضافه در ملک مذکور بسازند.

میرلوحی گفت: اقدامات دفتر آقای رئیس جمهور و سخنان آقای واعظی هم در هفته قبل جای تعجب داشت. بنای ما در شورا این بود که به این مسأله دامن زده نشود اما باز می بینیم که می خواهند هزینه این موضوع را افزایش می دهند.

محله جماران طرح مصوبی دارد. تعدادی از محلی‌ها معتقدند که این طرح به زیان آنها تمام شده و معتقدند ملک شان نسبت به املاک اطراف قیمت بالاتری دارد. این موضوع هم راه حل خود را دارد. در مجموع 40 پلاک بیشتر باقی نمانده و مابقی بیشتر افراد جدیدی هستند که در سال‌های قبل اقدام به خریداری کرده بودند و مسأله برای آنها تمام شده است.

او همچنین گفت: تعدادی از این 40 پلاکی هم که باقیمانده، باغ است که عملا با لغو مصوبه برج باغ‌ها، دیگر امکان ساخت در ارتفاع را ندارند. یکسری پلاک محدود دیگر باقی می ماند که به نظر می رسد اگر موسسه تنظیم و نشر آثار امام و شهرداری کمک کنند، می توان این تعداد پلاک را نیز راضی کرد تا ضرر اقتصادی نکنند و ملکی معوض در جای دیگر به آنها داده شود.

به نظرم دامن زدن به این موضوع کار درستی نیست. از همان اول هم مشخص بود لغو طرح جماران طرفداری ندارد، اینکه مجددا تلاش می کنند امضاء دستگردان جمع کنند کار درستی نیست.

جناب آقای واعظی و دفتر رئیس جمهور با این قبیل کارها نمی توانند کم کاری‌های خود را در زمینه اخذ پروانه و انجام مراحل قانونی پیش از شروع به ساخت جبران کنند و بهتر است با این نوع اقدامات بیش از این هزینه برای دولت و شهرداری ایجاد نکرده و مناسبات میان دولت و مدیریت شهری و همچنین طرحی را که در منطقه وجود دارد، برهم نزنند.

او افزود: به هرحال از سال 84 طرحی در جماران وجود داشته که به قوت خود باقی است. موسسه تنظیم و نشر آثار امام هم پیگیر این موضوع هستند و معتقدند این طرح نباید تغییر کند. بالاخره باید مسیر جماران و خاطرات مردم در آن مسیر حفظ شود.

به نظر می رسد راهی وجود دارد که هم طرح حفظ شود هم بتوان منافع مردم محلی ای را که آنجا زندگی می کنند، حفظ کرد. به نحوی که هم باغات حفظ شوند هم مناسبات دولت و شهرداری به شرایط همکاری بازگردد. اقدامات دفتر آقای رئیس جمهور هر چه بیشتر ادامه پیدا کند، لطمه اش به آقای رئیس جمهور می خورد.

میرلوحی گفت: ما در تهران محله‌های دیگری هم داریم که در قالب چنین طرح‌هایی قرار دارند. اگر ریاست جمهوری بخواهد برای یک ساختمان و سیصدمتر بنایی که قرار است در آنجا بسازد این همه پافشاری کند. ممکن است گفته شود رئیس جمهور باید نسبت به همه مسائل شهر تهران همین حساسیت‌ها را داشته باشد و تمرکز بیش از اندازه در یک پروژه و یک ساختمان به نفع دولت و دفتر رئیس‌جمهور نباشد.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها