کد خبر: 431845
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۰۸:۳۳:۴۹
| |

تحلیل یک استاد روابط بین‌الملل از علل تظاهرات علیه نتانیاهو

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: انتخابات اخیر در رژیم صهیونیستی دچار بن‌بست سیاسی شد و مخالفان نتانیاهو شخص او را عامل این بن‌بست می‌دانند و او را مفسد اقتصادی تلقی می‌کنند.

تحلیل یک استاد روابط بین‌الملل از علل تظاهرات علیه نتانیاهو
کد خبر: 431845
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۰۸:۳۳:۴۹

اعتمادآنلاین| علی امیدی در خصوص تظاهرات علیه "بنیامین نتانیاهو" که در چند هفته گذشته به صورت مداوم در اسرائیل جریان داشته است، اظهار کرد: نتانیاهو در چند انتخابات اخیر با اختلاف بسیار کم نسبت به رقبای خود نخست‌وزیر اسرائیل شده است به طوری که حدود 50 درصد از مردم اسرائیل نتانیاهو را نمی‌خواهند، اما با توجه به نفوذ حزب "لیکود" در اسرائیل و جایگاهی که این حزب دارد سبب شده نتانیاهو فعلاً نخست‌وزیر صهیونیست‌ها باقی بماند.

وی افزود: حزب لیکود کاملاً یک حزب فاشیستی و شدیداً صهیونیستی است به طوری که به هیچ وجه حقوق فلسطینی‌ها را بر نمی‌تابد و عملاً دولت مستقل فلسطین را قبول ندارد. معامله افتضاح قرن را هم این حزب با استقبال فراوان پذیرفت و قصد دارند زمین‌های باقی مانده فلسطینی‌ها را نیز غصب کنند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: افکار حزب لیکود در اسرائیل طرفدار دارد و به دنبال حداکثرسازی منافع اسرائیل هستند و نتانیاهو نماد این امر است. در نتیجه این تظاهراتی که در چند هفته اخیر علیه نتانیاهو در جریان است نباید ما را دچار سوء تفاهم کند. معمولاً در هر نظام سیاسی، حزب مستقر در قدرت دارای مخالفانی است و این‌گونه نیست که با یک حزب 100 درصد جامعه موافق باشد.

امیدی تصریح کرد: اما اینکه چرا این تظاهرات مستمر بوده است جای بررسی دارد. انتخابات اخیر دچار بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی شد و مخالفان نتانیاهو شخص او را عامل این بن‌بست می‌دانند و او را مفسد اقتصادی تلقی می‌کنند. فساد نتانیاهو در روزنامه‌های اسرائیل به فساد 1000، 2000، 3000 و 4000 هزار مشهور شده است و اگر مخالفان او بتوانند این فسادها را ثابت کنند می‌توانند نتانیاهو را به زیر بکشند.

وی ادامه داد: مورد دیگری که به این اعتراضات دامن زده است شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی اسرائیل است. گفته می‌شود کرونا، 6 درصد اقتصاد اسرائیل را کوچک‌تر کرده است. این عدد بالایی است و معمولاً این اصل ثابت شده است که مردم به شرایط اقتصادی شدیداً حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: بسیاری از مردم معتقدند نتانیاهو عامل بن‌بست سیاسی موجود در اسرائیل است و 50 درصد مردم نسبت به او نارضایتی دارند و 21 درصد از نیروی کار اسرائیل هم‌اکنون بیکار هستند. این لشکر بیکاران نتانیاهو را عامل بیکاری خود می‌دانند و کرونا یک عامل بیرونی بود که نارضایتی‌ها را تشدید کرد.

امیدی اظهار کرد: طبق نظرسنجی که اخیراً در اسرائیل انجام شده 58 درصد مردم با سیاست‌های نتانیاهو در مقابله با کرونا موافق نبوده‌اند، یعنی کماکان بیش از 40 درصد موافق سیاست‌های نتانیاهو هستند. تظاهرات اخیر بیشتر ناشی از اوضاع اقتصادی است، اما این‌که این تظاهرات در تحولات منطقه و شرایط فلسطینی‌ها تأثیر داشته باشد باید گفت که تأثیری ندارد. شوونیسم‌های یهودی - صهیونیستی و صهیونیست‌های فاشیست متأسفانه دست برتر را در عرصه سیاست اسرائیل دارند و از این جهت حتی اگر نتانیاهو هم برود و حزب کارگر سر کار بیاید تأثیر قابل ملاحظه‌ای در منطقه نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها سیاست نرمال‌سازی روابط خود با اعراب را دنبال می‌کنند، نتانیاهو به شکل عریان حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کرد و حزب کارگر در صورت روی کار آمدن این حقوق را به شکل مخفی و خزنده نقض می‌کند. غاطبه سیاستمداران اسرائیلی به دنبال گسترش اراضی صهیونیست‌ها و شکل نگرفتن کشور و دولت مستقل فلسطینی هستند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، یادآور شد: بنابراین بعید است این تظاهرات دولت نتانیاهو را به سقوط بکشاند مگر اینکه نتانیاهو با برگزاری انتخابات زودرس موافقت کند که در این شرایط احتمال این امر ضعیف است چراکه حزب لیکود می‌داند با توجه به نارضایتی‌ها اگر انتخاباتی برگزار شود نمی‌توانند اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کنند و در انتخابات گذشته هم تنها با اختلاف یک کرسی بیشتر برنده شدند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها