کد خبر: 452152
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۰۸:۰۵:۱۰
| |

گرامی‌مقدم: نهاد اجماع‌ساز موازی‌کاری است / نهاد جدید اصلاح‌طلبان همان 2 ایراد شورای عالی سیاست‌گذاری را دارد

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: ‌به نظرم موازی‌کاری است. اساسا بحث شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید در هماهنگی با همه احزاب و دبیران‌کل باشد و باتوجه به اینکه برخی شخصیت‌ها هم مثل خود جناب آقای خاتمی، نقشی موثر در اجماع‌سازی دارند و باید برای‌شان جایگاهی درنظر گرفت که آنان نیز در هماهنگی با احزاب، در مسیر اجماع‌سازی مشارکت داده شوند.

گرامی‌مقدم: نهاد اجماع‌ساز موازی‌کاری است / نهاد جدید اصلاح‌طلبان همان 2 ایراد شورای عالی سیاست‌گذاری را دارد
کد خبر: 452152
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۰۸:۰۵:۱۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به رونمایی اصلاح‌طلبان از سازوکار جدید این جریان برای فعالیت‌های انتخاباتی پیش‌رو، تاسیس نهاد جدید اجماع‌ساز این جریان را موازی‌کاری خواند. او در ادامه تاکید کرد که این نهاد همان آن دو ایراد قبلی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را دارد.


شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصمیم گرفته یک نهاد اجماع‌ساز تاسیس کند که در آن احزاب، محور فعالیتند؛ تفاوت این نهاد جدید با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چیست؟

به نظرم باید از شورای عالی سیاست‌گذاری درس بگیرند و به ترمیم و نواقص شورا بپردازند. مهم‌ترین و بارزترین نقصی که در آن شورا بود و منتقدان هم همیشه تکرار می‌کردند، بحث هم‌وزن نبودن احزاب سیاسی بود. در شورای عالی، احزابی که هم‌وزن نبودند، همگی یک رای مساوی داشتند. در مصوبه اخیر هم ما شاهد هستیم که 30 حزب، محور قرار گرفته‌اند اما اگر قرار باشد این 30 حزب، هرکدام آرایی مساوی داشته باشند، همان عیب پابرجاست؛ چراکه حتما این احزاب هم‌وزن نیستند و همین می‌تواند جلسات تصمیم‌گیری را به اختلاف بکشاند. در 3 دوره فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری، اصلاح‌طلبان با صبوری و بردباری و درسی که از انتخابات 84 گرفتیم، این مساله را تحمل کردند و در راستای هماهنگی و همکاری گام برداشتند. اما اگر قرار باشد شورای دیگری تشکیل شود که همان عیوب قبلی را داشته باشد، باید بگوییم که می‌شد همان شورای قبلی به کار خود ادامه می‌داد و چه ضرورتی برای تشکیل یک شورای جدید وجود داشت؟‌

از طرفی در این تصمیمات جدید شورای هماهنگی می‌بینیم 10 نفر هم به عنوان اعضای حقیقی در نهاد اجماع‌ساز گنجانده شده‌اند. حال آنکه یکی از ایرادها به شورای عالی سیاست‌گذاری همین حضور افراد حقیقی بود. همه باید در چارچوب حزب فعالیت کنند و اگر مقید به کار حزبی و نهادینه کردن احزاب هستیم، شخصیت‌ها نیز باید در چارچوب حزب فعال باشند و اگر عضو هیچ حزبی نیستند، نباید در این نهاد بالادستی نیز حاضر باشند. برای فعالیت سیاسی این احزاب هستند که هزینه می‌دهند و در نتیجه آنها باید حق رای داشته باشند. بر این اساس می‌توان گفت که در مصوبه جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنان 2 ایراد قبلی درباره شورای عالی وجود دارد و با این شیوه، بهتر است که به همان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بازگردیم و همان ساختار قبلی را ترمیم کنیم؛ چراکه حداقل در این مدت تجاربی داشته است.

با اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را از اساس کنار گذاشته و قصد دارند نهادی جدید تاسیس کنند، موافقید؟

‌به نظرم موازی‌کاری است. اساسا بحث شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید در هماهنگی با همه احزاب و دبیران‌کل باشد و باتوجه به اینکه برخی شخصیت‌ها هم مثل خود جناب آقای خاتمی، نقشی موثر در اجماع‌سازی دارند و باید برای‌شان جایگاهی درنظر گرفت که آنان نیز در هماهنگی با احزاب، در مسیر اجماع‌سازی مشارکت داده شوند؛ وگرنه در این مسیر اجماع‌سازی دچار مشکل خواهیم شد.

در حال حاضر در نهاد اجماع‌ساز مورد نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برای آقای خاتمی جایگاهی لحاظ شده است؟

در متنی که دوستان نوشته‌اند، بنا بر این است که ابتدا در این نهاد تصمیم‌گیری شود، بعد به آقای خاتمی رجوع کنند که ایشان تایید کنند اما به نظرم تصمیمات باید از ابتدا با هماهنگی ایشان اتخاذ شود؛ وگرنه شدنی نیست. در کل به نظرم 2 ایراد اصلی نهاد بالادستی قبلی اصلاح‌طلبان همچنان به قوت خود باقی است که می‌تواند مشکل‌زا باشد. به‌هرحال به نظرم ضرورت دارد هرچه سریع‌تر اصلاح‌طلبان به‌سمت اجماع‌سازی و نهاد اجماع‌ساز یا ائتلافی برای احزاب سیاسی گام بردارند تا بتوانند در انتخابات 1400 مقابل رقیب ایفای نقش کنند و امکان پیروزی داشته باشند. البته گاهی هم ممکن است این اجماع را شورای نگهبان برای اصلاح‌طلبان به وجود بیاورد ولی اگر بخواهیم کارکرد این نهاد اجماع‌ساز قوی‌تر شود، باید هرچه سریع‌تر به سمتی پیش برویم که آن دو ایراد مرتفع شود و احزاب بتوانند کنار هم کار کنند. اصلاح‌طلبان باید هرچه سریع‌تر به‌سمت سازماندهی نیروها در سراسر کشور حر کت کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها