رایهای سفید و باطله چه تفاوتهایی دارند؟/ حکم رهبر معظم انقلاب درباره آرای سفید
در هر انتخابات عدهای از افراد جامعه حضور دارند که در این صحنه به نامزدی رای نمیدهند و آراء خود را در داخل صندوق میاندازند، اما این آراء به 2 دسته تقسیم میشوند؛ آراء سفید و باطله.
اعتمادآنلاین| در انتخابات علاوه بر رایهای اصلی 2 دسته رای دیگر نیز وجود دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در هر انتخابات عدهای از افراد جامعه حضور دارند که در این صحنه به نامزدی رای نمیدهند و آراء خود را در داخل صندوق میاندازند، اما این آراء به 2 دسته تقسیم میشوند؛ آراء سفید و باطله اما این دو دسته چه فرقی با هم دارند.
به چه رایهایی آراء باطله میگویند
طبق ماده 19 (اصلاحی 4/12/1386) در موارد زیر با تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه برگههای رای باطل و مراتب در صورت جلسه قید و آرا مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد:
الف- در موارد ذیل برگههای رای باطل و جزو آراء ماخوذه محسوب میشود:
- آرا ناخوانا باشد
- آرایی که کاملا حاوی اسامی غیر نامزدهای تایید شده باشد
- آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد
به چه رایهایی آراء سفید میگویند
همان گونه که از اسم آن روشن است آراء سفید در انتخابات به رایهایی گفته میشود که در برگه تعرفه هیچ نام و یا علامت دیگری در آن نباشد.
مقام معظم رهبری درباره رای سفید دادن در انتخابات فرمودهاند: «در هر صورت اگر رای سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.»
رهبر معظم انقلاب در یکی از تازهترین استفتائات به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهندگان جهت انتخاب اصلح و همچنین وظیفه نامزدهایی که انتخاب نشدهاند درباره انتخابات پاسخ دادند.
برخی احکام انتخاباتی که رهبر معظم انقلاب آنها را صادر فرمودهاند
*آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
*آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
واجب عینی است.
*آیا دعوت بسیج از نامزدها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟
باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.
*شخصی، توانایی انجام مسئولیت را در خود میبیند؛ آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت نام کردن در انتخابات بر او واجب است؟
بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی میدانند، واجب کفایی است.
*عمل به تکلیف در انتخابات، مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه میتوان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟
تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.
*در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، میبایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
*وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها میباشد؟
همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
*اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
در تشخیص فرد اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
*خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
جایز نیست.
*آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
وظیفه نامزدهایی که انتخاب نشدهاند
*آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که در حیطه قانونی یا غیر قانونی، دست به انتقاد و اعتراض بزنند؟
رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، ایرادی ندارد.
*در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود یا خیر؟
اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
*حکم شرکت یاعدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟
به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر بوده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.
*آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران، اصلح میباشد، جایز است؟
بیان ضوابط و شرایط و نقد کردن برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد.
دیدگاه تان را بنویسید