کد خبر: 540215
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۲:۱۰:۴۲
| |

رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت:

۴۸ نشست برای بررسی این طرح صیانت برگزار شده

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی از برگزاری ۴۸ نشست برای بررسی این طرح خبر داد و گفت: بنا داریم بر اساس مصادیق جهاد تبیین، روشنگری های لازم را در این زمینه داشته و پاسخگویی نظرات منتقدان باشیم.

۴۸ نشست برای بررسی این طرح صیانت برگزار شده
کد خبر: 540215
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۲:۱۰:۴۲

نشست خبری اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی امروز شنبه ۷ اسفند در این خبرگزاری برگزار شد.

به گزارش فارس، رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در این نشست گفت: انتقادات منتقدین را درباره عدم روشنگری در خصوص طرح فضای مجازی قبول داریم و می پذیریم که تبیین خوبی در این زمینه صورت نگرفته است اما رسانه‌ها باید کمک کنند تا روشنگری لازم در این باره انجام شود که شاید پاسخ به انتقادات منتقدین در این اظهارات وجود داشته باشد.

وی افزود: در حال رصد و جمع آوری انتقادات هستیم این در حالی که در دوره گذشته هدفی از سوی منتقدین ترسیم شده و آنها به طرح ساماندهی فضای مجازی حمله می‌کردند و در نهایت خود را پیروز تلقی می‌کردند در حالی که ۹۰ درصد این انتقادات اصلاً به متن این طرح مربوط نمی‌شد.

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تصریح کرد: از ۱۸ مهرماه تاکنون ۴۸ جلسه کمیسیون مشترک برای بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی برگزار شده است که این نشست ها یا در مرکز پژوهش‌های مجلس یا در کمیسیون‌های مجلس و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها؛ تمامی صورتجلسات این نشست ها موجود است.

تقی پور گفت: اکثر جلسات کمیسیون‌های مجلس از رسانه ها پخش نمی شود اما ما تنها کمیسیونی در مجلس هستیم که نشست های خود را زنده پخش می کنیم.

وی افزود: جلسه امروز ما یکی از مصادیق جهاد تبیین است و باید با روشنگری لازم موضوعات را به مردم انتقال دهیم.

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تصریح کرد: نسخه ای که درباره کلیات آن در ۳ اسفند رای گیری شد مربوط به بهمن ماه است که نهایی شده است.

وی افزود: در  ۲۵ آذر سالجاری بعد از ۴۰ روز بررسی در خصوص نسخه ۲۶ تیرماه آماده رای گیری درباره کلیات بودیم اما روز قبل از آن نامه ای از سوی وزیر ارتباطات به رئیس مجلس ارسال شد که دولت اعلام کرد با توجه به نظرات جدیدمان درخواست اعمال این تغییرات را داریم و باید رای‌گیری در خصوص کلیات را به روزهای آینده موکول کنید.

تقی پور تصریح کرد: در ۹ آذر جلسه کمیسیون مشترک تشکیل شد که در آنجا اعضا موافقت کردند که یک کارگروه با ریاست آقای یزدی خواه تشکیل شود تا نظرات نهادها و وزارت ارتباطات را دریافت کند و در طرح فضای مجازی اعمال کند که نتیجه این کار کارگروه به این نسخه نهایی که امروز در کمیسیون وجود دارد رسیده است.

وی با اشاره به تفاوت نسخ قبلی با نسخه فعلی، افزود: در نسخه جدید تمرکز شد بر تنظیم مقررات در کشور؛ زیرا در کشور شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، اما زمانی که مصوبات از شورای عالی فضای مجازی به پایین می آید هیچ دستورالعملی وجود ندارد از این رو قصد داریم یک چارچوبی ایجاد کنیم و دستورالعمل مشخص شود.

رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تاکید کرد: در قانون یک کمیسیون عالی دیده شده است که این کمیسیون عالی همان شورای عالی فضای مجازی خواهد بود همچنین به این شورا اجازه داده شده است که تنظیم‌گر تنظیم‌گران باشد.

تقی پور بیان داشت: در فصل سوم به وظایف نهادهای اجرایی اشاره شده است و در فصل چهارم نیز به گذرگاه های مرزی اشاره شده است که برای مانع از تهدیدها و حملات سایبری اقداماتی را انجام دهد و یک کارگروهی برای آن دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پنجم این طرح به ارائه‌دهندگان خدمات در فضای مجازی پرداخته شده است منتقدین اصلا به این 10 صفحه و 22 ماده کاری ندارند و گویی هیچ موضوع مثبتی در این طرح ندیدند.

وی ادامه داد: در ماده 12، 13 و 14 طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی بحث حمایت و نحوه حمایت از خدمات فضای مجازی است ضمن اینکه یکی از نقاط قوت این طرح آن است که کاربران ارائه‌دهنده خدمات را ملزم کرده‌ایم تا زمانی که خدمت به مردم را ارائه نداده‌اند نمی‌توانند کاربر جدید جذب کنند.

تقی‌پور گفت:‌ این قانون پایه خوبی است که اگر قوانین جدیدی برای کشور نوشته شود می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد؛ باید نظام تنظیم مقررات در فضای مجازی را به عنوان قانون داشته باشد تا بتواند در کنار سایر قوانین همپوشانی لازم را داشته باشد این در حالی است که این طرح اصلا به موضوع رمزارزها اشاره‌ای نکرده است.

در ادامه برگزاری این نشست خبری، زهره الهیان دیگر عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گفت: ما از انقلاب چهارم به انقلاب پنجم و فضای سایبر رسیده‌ایم سرعت تحولات آنقدر زیاد است که شاید نتوانیم خود را با این فضای مجازی که در حقیقت یک فضای حقیقی است تطبیق دهیم چرا که تأثیرات بالایی در زندگی‌مان دارد.

وی افزود:‌ باید شرایط حضور و قوانین لازم برای حضور در فضای مجازی داشته باشیم این در حالی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی سال‌هاست که قوانین فضای مجازی وجود دارد و این قوانین بسیار روزمره است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد:‌ ما هنوز یک صفحه قانون درباره فضای مجازی نداریم؛ باید نظم لازم را در این فضای بی‌نظمی و جنگل‌مآبانه ایجاد کنیم.

الهیان گفت: در بحث اقتصادی که شعار سال است عزم دولت و مجلس حمایت از کسب و کارهای ایرانیان است. این در حالی است که یک میلیون و 700 هزار کسب و کار اینترنتی در کشورمان داریم و 8 تا 9 میلیون نفر از آحاد جامعه روزی خود را از طریق فضای مجازی می‌برند اما آنها در مقابل سرقت و هک اطلاعات بی‌پناه هستند و هیچ قوانین حمایتی از آنها وجود ندارد.

وی گفت:‌ امسال سال مانع‌زدایی از تولید است و باید از کسب و کارهای فضای مجازی در این بخش حمایت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود:‌ در نشست‌های متعدد با حضور نمایندگان مجلس و متخصصین و کارشناسان متعدد و بخش خصوصی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی را بررسی کرده‌ایم اما در شرایط حاضر علاوه بر اینکه به دنبال حفاظت اجتماعی از فضای مجازی هستیم می‌کوشیم این موضوع را تبدیل به قانون کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی دفاع از حقوق کودک اعلام کرده پرونده‌های زیادی با موضوع اثرات فضای مجازی بر کودکان وجود دارد و بر تعداد این پرونده‌ها افزوده می‌شود.

الهیان گفت: کودکان ما در شرایط کرونایی مجبور هستند از اینترنت برای فضای مجازی استفاده کنیم اما چرا ما سیم‌کارت کودک که برای او اینترنت امن را فراهم کند نداریم، دلیل این موضوع و فقدان قوانین لازم و حمایتی از فضای مجازی است.

عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی افزود: شاهد سرقت دارایی‌های مردم در فضای مجازی و انتقال آن به خ ارج از کشور هستیم اما چرا مرکزی که از این دارایی‌ها و اطلاعات پشتیبانی کند را در کشورمان نداریم.

وی افزود: باید موازی‌کاری‌ها و تضادهای حکمرانی در این بخش از بین رفته و دستگاه‌های مختلف پاسخگوی مجلس باشند.

الهیان گفت:‌اتفاق هفته گذشته هنگام رأی‌گیری درباره کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در حالی بود که همه نخبگان و متخصصین فضای مجازی و سایر نمایندگان غیر عضو کمیسیون مشترک نظرات خود را بارها اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: توسعه فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی دیده شده است.

در ادامه نشست، مهرداد ویس‌کرمی دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما در قبال فضای مجازی شاهد سه رویکرد هستیم که رویکرد اول شیفته و منفعل است که آنها قائل به رها شدگی و یله بودن در این فضا هستند، پیروان این رویکرد غربگرا هستند و اگر کشور در دستان آنها بیفتد شاهد تکرار وقایع اوکراین خواهیم بود؛ رویکرد دوم هم قائل به آن است که فضای مجازی امری ترسناک و شبیه غول است که اصلا کاری به آنها نداریم؛ رویکرد سوم رویکردی است که می‌تواند ما را با پیگیری آن به تمدن نوین ایرانی اسلامی برساند.

وی افزود: بستر انقلاب و جریان انقلابی باید از فضای مجازی استفاده کند ضمن اینکه کسب و کار مردم در این فضا برای ما بسیار مهم است.

وی گفت: ما در فضای مجازی شاهد جریان انقلابی هستیم و باید استقلال در فضای مجازی را از دو بعد تکنولوژی و فناوری را عملیاتی کنیم.

نماینده خرم‌آباد در مجلس گفت: نمی‌توانیم عالم بزرگی به نام فضای مجازی را رها کنیم زیرا بعدا متهم به کوته‌فکری‌هایی خواهیم شد، هر چه موضوع فضای مجازی پیچیده‌تر شود شرایط هم حساس‌تر خواهد شد، وقتی جامعه به فضای مجازی حساس است یعنی اینکه این فضا حقیقی بوده و نیاز فوری جامعه محسوب شده و در راستای معیشت و کسب و کار مردم است.

وی تصریح کرد:‌ تا زمانی که مشکل خود را با معیشت حل نکنیم نمی‌توانیم به وضعیت معیشت مردم وجامعه رسیدگی کنیم.

دبیر کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی افزود: بی‌قانونی در فضای مجازی به نفع خلافکاران بوده و به ضرر مردم است، افرادی که از قانون ترس دارند به دنبال سوء استفاده از رهاشدگی و یل بودن فضای مجازی هستند.

وی افزود‌: 16 درصد فضای مجازی برای خرابکاری‌ها صورت می‌گیرد.

ویس کرمی گفت: معنای تصویب کلیات این طرح آن است که طرح رد نشده است و چون این کلیات رأی آورده است معنایش آن است که می‌‌توانیم به جزئیات ورود کنیم و ما در حال ورود ماده به ماده این طرح هستیم.

وی افزود:‌ این طرح اصلا ربطی به کاهش سرعت اینترنت که هم اکنون شاهد آن هستیم ندارد زیرا ما کاری نکرده‌ایم و قانونی تصویب نشده است، اگر قانون داشتیم مشخص می‌شد چه کسانی عامل کاهش آن بوده هستند و باید پاسخگوی مجلس می‌بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها