در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

فضای مجازی نمایندگان را مجبور به تصویب شفافیت حقوق کرد

روز سه‌‌شنبه بالاخره نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پیشنهاد شفافیت حقوق نمایندگان و مدیران مجلس در سامانه حقوق و مزایای سازمان امور استخدامی کشور را با ۲۰۰ رأی موافق تصویب کردند.

کد خبر: 542433
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

فضای مجازی که نمایندگان در تلاش برای محدود کردن آن هستند، آنها را مجبور به برداشتن یک قدم در راستای شفافیت کرد.

روز سه‌‌شنبه بالاخره نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پیشنهاد شفافیت حقوق نمایندگان و مدیران مجلس در سامانه حقوق و مزایای سازمان امور استخدامی کشور را با ۲۰۰ رأی موافق تصویب کردند.

پس از تصویب این بند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، اعلام کرد در جریان رأی‌گیری شفافیت حقوق، نمایندگان به طور ۱۰۰ درصد در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.

اما این رأی موافق نمایندگان به راحتی محقق نشد. پیش از این و در روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه نمایندگان به همین بند تبصره ۱۲ رأی منفی داده بودند. در انتهای بند «هـ» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ که مربوط به حقوق و دستمزد است، حکمی اضافه شده بود که دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون اصلاح قانون محاسبات عمومی یعنی مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را از شمول این بند مستثنا کرده بود.

تصویب این بند در روز دوشنبه با انتقادهای گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه شد و افکار عمومی نمایندگانی را که با شعار شفافیت پا به مجلس یازدهم گذاشته بودند مورد نقد قرار دادند. بسیاری در فضای مجازی عدم تصویب و پیگیری طرح شفافیت در مجلس را گوشزد کردند و یادآور شدند نه تنها این طرح در مجلس پیگیری نشده بلکه نمایندگان تلاش می‌کنند تا خود را از اعلام حقوق و دستمزدی که در قوانین بالادستی مورد تاکید قرار گرفته مستثنا کنند.

فشارها در فضای مجازی موجب شد تا ۲۴ ساعت بعد نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر این مصوبه را اصلاح کنند و استثنای حقوق و دستمزد خود را نادیده بگیرند.

اگرچه این اقدام مجلس از طرف بسیاری به برداشتن یک قدم به سمت شفافیت نمایندگان تعبیر شد، اما برخی هم آن را از زرنگی نمایندگان دانستند. به اعتقاد این گروه، همین یک بند می‌تواند فشارها برای تصویب طرح شفافیت در مجلس را کم‌رمق کند.

اما آنچه نظر یکی از این دو گروه را تایید خواهد کرد، روزهای پیش ‌روی مجلس است و پاسخ به این سوال: آیا نمایندگانی که اولین اقدام خود را شفافیت مجلس و تصویب طرح آن اعلام کرده بودند، در نهایت بعد از گذشت یک سال زیر بار تصویب آن خواهند ‌رفت یا نه؟

 

دیدگاه تان را بنویسید