محمدجواد حقشناس، فعال سیاسی اصلاحطلب:
افراد دارای حجاب به صف مخالفان حجاب اجباری پیوستهاند
این روزها باز هم ماجرای برخورد با پوشش بانوان و جوانان ایرانی، باعث بروز گلایههای فراوانی در افکار عمومی ایرانیان شده است.
محمدجواد حقشناس فعال سیاسی اصلاح طلب، در یادداشت امروز روزنامه اعتماد نوشت: متفکران معتقدند برای ارزیابی دقیق هر تِز، دکترین، راهبرد، مکتب و ایدهای باید دید، نتایج این دیدگاهها در جامعه هدف به چه صورتی ظهور و بروز پیدا میکند. اهمیت این ارزیابیهای دقیق و تحلیلی در آن است که مسیر پیش رو را مشخص و نقشه راه را برای تداوم یا توقف ایده مورد بحث نمایان میکند. مبتنی بر این پیشفرض باید دید دستاورد آن دسته از افراد و جریاناتی که از ابتدای انقلاب تلاش کردهاند از طریق روشهای سلبی، خشن و تند، اقشار مختلف جامعه را به سمت حجاب و پوشش اجباری سوق دهند، چه بوده است؟ آیا این فشارهای زایدالوصف منجر به افزایش اقبال عمومی به حجاب شده است؟ آیا دختران ایرانی به نسبت نسلهای پیش ارتباط نزدیکتری با حجاب برقرار کردهاند؟ پاسخ صادقانه به این پرسشها نمایان میکند تا چه اندازه این روشهای سلبی، مخرب بودهاند و چگونه باعث دوری دختران ایرانی از فرهنگ حجاب شدهاند.
این روزها باز هم ماجرای برخورد با پوشش بانوان و جوانان ایرانی، باعث بروز گلایههای فراوانی در افکار عمومی ایرانیان شده است؛ تصاویری هم که از برخی برخوردها در فضای مجازی پخش شده، نشان میدهد که متولیان امر و مدیران هنوز قادر به درک این مساله ساده نیستند که استفاده از زبان زور، خشونت، بگیر و ببند در مواجهه با مقولات فرهنگی و اجتماعی، نهتنها منجر به نتیجه نخواهد بود، بلکه باعث بحرانیتر شدن اوضاع و شکلگیری مبارزه منفی خواهد شد. مساله استفاده از پوشش مناسب، موضوعی مربوط به امروز و دیروز یا این دهه و دهه قبل نیست، ماجرایی است که طی دهههای متمادی پس از پیروزی انقلاب محل مناقشه و مباحث جدی بوده است. بررسی دقیق روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نشان میدهد در آن برهه نه تنها تمایزی میان افراد دارای حجاب یا بدون حجاب وجود نداشت، بلکه اقشار و گروههای مختلف مردمی دوشادوش یکدیگر در صحنه مبارزات انقلابی حاضر بودند و مطالبات خود را پیگیری میکردند.
بررسی محتوایی کلام بزرگان انقلاب از امام(ره) گرفته تا یاران ایشان و چهرههای برجسته انقلاب چون شهید بهشتی، آقای طالقانی و... بیانگر آن است که هیچکدام به روشهای سلبی و خشن برای مجبور ساختن مردم به استفاده از حجاب اعتقادی نداشتند و معتقد به استفاده از روشهای آگاهیبخش و فرهنگسازی در این زمینه بودند. زمانی که اخبار برخوردهای خشن در خصوص حجاب به آیتالله طالقانی رسید، ایشان با صراحت اعلام کردند، «حجاب اجباری در کار نخواهد بود.» اما به رغم این واقعیتها در سالهای پس از انقلاب برخی افراد و جریانات افراطی تلاش کردند از طریق روشهای خشونتآمیز مردم را به استفاده از حجاب مجبور سازند. بر این اساس بود که جماعتی از راهبرد «یا روسری یا توسری» استفاده میکردند تا به زعم خود، فرهنگ عفاف را در جامعه گسترش دهند. رویکردی که باعث شد فاصله نسلهای جوان با واقعیت حجاب بیشتر و بیشتر شود تا جایی که امروز حتی بسیاری از افراد دارای حجاب نیز به صف مخالفان حجاب اجباری پیوستهاند. این روزها ستادی ذیل عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حال صادر کردن بخشنامههایی است که هیچ فایدهای جز اینکه باعث افزایش نارضایتیهای اجتماعی و عمومی شود، ندارد. این رویکرد که به افرادی که حجاب مورد نظر برخی طیفهای سیاسی را دارا نباشد، خدمات اداری، عمومی و مالی ارایه نشود، باعث دوری بیشتر مردم با نظامی میشود که از ابتدا با هدف نزدیکتر کردن قلوب ملت پا و مورد حمایت مردمش قرار گرفت. به نظر میرسد، باز هم باید به سیره بزرگان انقلاب بازگردیم و متوجه باشیم که چند قطبی کردن جامعه، دیوارکشی و برخوردهای خشن نه تنها اهداف مورد نظر را محقق نمیکند بلکه باعث ایجاد فاصله میان مردم و نظام حکمرانی خواهد شد و نظامی که حمایت مردمش را همراه نداشته باشد به پیش نخواهد رفت...
دیدگاه تان را بنویسید