کد خبر: 571023
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۰۶:۱۸:۰۰
| |

واکنش سردبیر سابق کیهان به حضور زنان در استادیوم: دیدید که اسلام نابود نشد

اکنون شاهدیم که نه اسلام نابود شد و نه مسلمین به فنا رفتند و همه چیز مثل گذشته جریان دارد.

واکنش سردبیر سابق کیهان به حضور زنان در استادیوم: دیدید که اسلام نابود نشد
کد خبر: 571023
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۰۶:۱۸:۰۰

مهدی نصیری نوشت:

پس از سالها کشمکش بر سر حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال، دیروز با فشار و تهدید فیفا به زنان اجازه داده شد که به تماشای مسابقه فوتبال تیمهای استقلال و مس کرمان بروند و ما اکنون شاهدیم که نه اسلام نابود شد و نه مسلمین به فنا رفتند و همه چیز مثل گذشته جریان دارد. 

تردیدی نیست که دیر یا زود همین اتفاق در مورد جمع کردن گشت ارشاد و حجاب اجباری رخ خواهد و ای کاش که با اراده مسئولان و تصمیم از پیش برنامه ریزی شده صورت پذیرد و نه بر اثر یک فشار غیر قابل مقاومت داخلی و یا خارجی. و دیری نمی گذرد که بر همه کسانی که نگران هدم اسلام و دین بر اثر آزادی حجاب هستند، روشن خواهد شد، این اتفاق نیز در  وضعیت کنونی دینداری در جامعه ایران تاثیری نخواهد داشت و بلکه به اعتقاد این قلم حتما برآیند نهایی آن به نفع دینداری نسبی موجود خواهد بود. 

اگر کسانی معتقدند که مسلمانی و دینداری در جمهوری اسلامی در وضعیت خوب و رو به رشدی است و با پدیده هایی چون ضعف و سوء حکمرانی مزمن، ربا، فقر فراگیر، فساد مالی، بیکاری، اعتیاد، عدم توانایی جوانان برای ازدواج، فحشای زیر پوستی و ...آسیب ندیده و تنها بی حجابی و پدیده حیوان داری و سگ بازی و مواردی از این دست، موجب بدنامی و تضعیف اسلام است، یا در ناآگاهی عمیق از فهم چیستی دین، و عدم درک وضعیت آشکار و پنهان جامعه به سر می برند و یا رندان روزگارند که در پس این سیاست به دنبال یک حکمرانی آسان هستند که در عین حال در هیاهوی همیشگی آن می توانند بر بسیاری از ناکارآمدیها و مفاسد سرپوش بگذارند و اقلیتی ساده اندیش را نسبت به اسلامی بودن نظام مجاب کنند و از حمایت آنان برخوردار باشند. 

صرف نظر از انگیزه های سیاسی عده ای از نهادهای مدافع حجاب اجباری، باید به فهم اشتباه بسیاری از متدینان از مقوله تبلیغ و ترویج دین و نیز حکمرانی دینی اشاره کرد که نسبتی با توصیه های مکرر، عمیق و شگفت قرانی در باره عدم مشروعیت تحمیل دین ندارد و این فقهِ فاصله دار از قران و جامعیت دین و نقش عقل و عُقلا است که سیطره ای شدید بر اذهان بسیاری از حوزویان و متشرعان پیدا کرده و آنان را به اسلامی سازی آمرانه جامعه در مقام تبلیغ و اجرا سوق داده است. 

اخیرا در نزاعی قلمی که بین دو دوست فاضل آقایان زائری و میرزایی بر سر این موضوع در گرفت، آقای زائری از این موضع دفاع کرد که عرضه دین از سوی انبیا به بشر، رنگ و بویی بیش از یک پیشنهاد (البته فوق العاده تاثیر گذار در سعادت ابدی انسانها) ندارد و آنان هرگز مجاز به تحمیل دین بر بشر نبوده اند و بعضا از بابت حرص و جوش زیادی برای هدایت بشر مورد تذکر خداوند نیز قرار گرفته اند. 

بنده با این تعبیر جناب زائری کاملا موافقم و باید ساعتها در باره عمق و اهمیت آن به گفتگو نشست و از این رهگذر، عظمت عقلانی و انسانی و آزادی مَنشی ادیان توحیدی و اسلام و تشیع را که مع الاسف اکنون پوستین وارونه بر آن پوشانده شده، نشان داد. 

در واقع باید به متدینان و حکمرانان مدعی دینمداری که در صدد تحمیل دین داری بر جامعه هستند، یادآور شد که کنش آمرانه شما در تضاد با دالّ محوری آفرینش انسانِ آزاد و مختار است که ارزش اندکی دینداری آگاهانه و آزادانه او می تواند سر به آسمان ساید و انبوهی از دینداری اجباری او فاقد ارزش باشد..

 

وقتی شعیب پیامبر ع اقدام به ارائه دین پیشنهادی خویش به قومش کرد، سردمداران مستکبر قوم که خود صاحب دینی اختراعی و مشرکانه بودند، شعیب را تهدید کردند که اگر دست از دعوتش برندارد و او و پیروانش به آیین پیشنهادی آنها ایمان نیاورند، آنها را از حق شهروندی و زندگی در زادگاهشان محروم خواهند کرد. پاسخ استدلالی و برهان قاطع شعیب به آنان این بود که: «حتی اگر من و پیروانم دین شما را نپسندیم»؟ (اعراف/۸۸) 

از این آیه قران به وضوح در می یابیم که عدم مشروعیت تحمیل دین از سوی پیروان هر دینی بر دین دیگر در زمان شعیب، امری مفروض و بین الاذهانی بوده و شعیب هم دقیقا به همین گزاره استدلال می کند. 

به عبارت دیگر شعیب در پاسخ به مشرکان نمی گوید چون دین شما باطل و دین من حق است، شما نباید من را وادار به پذیرش آن کنید بلکه می گوید اکراه و اجبار انسانها به پذیرش هر دین و آیینی، مذموم و محکوم است.

این رویکرد شعیب و همه انبیای الهی که دهها آیه قران بیانگر آنند، همان اسلام رحمانی است که متاسفانه در میان بسیاری از متدینان و متشرعان تبدیل به اسلام جباری و آمرانه شده و بر گفتمان جمهوری اسلامی بویژه در حاکمیت یکدست کنونی غلبه جدی یافته و منشآ بسیاری از سیاستگذاریهای غلط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و یکی از عوامل مهم تضعیف دینداری در جامعه ایران پس از انقلاب شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها