کد خبر: 607168
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۵ ۱۵:۱۴:۱۲
| |

حجت الاسلام ناصر رفیعی:

به خانمی می‌گوییم حجابت را رعایت کن، می‌گوید جلوی گرانی را بگیرید؛ این فرافکنی در گناه است

استاد حوزه و دانشگاه فرافکنی در گناه را یکی از اشکالات امروز جامعه ما و مخالف تقوا دانست و گفت: برخی قبح یک گناه را با یک گناه بزرگ‌تر می‌خواهند از بین ببرند در حالی که هر دو اشتباه است.

به خانمی می‌گوییم حجابت را رعایت کن، می‌گوید جلوی گرانی را بگیرید؛ این فرافکنی در گناه است
کد خبر: 607168
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۵ ۱۵:۱۴:۱۲

حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) وصایایی را به فرزندان و هر کسی که کلامشان به او می‌رسد فرمودند، اظهار کرد: در رأس وصیت‌های امیرالمؤمنین (ع) دو وصیت معروف و مشهور است که این دو وصیت رمز موفقیت در زندگی و اداره کشور است.

به گزارش مهر، بخش هایی از اظهارات رفیعی را در ادامه می خوانید:

  • سفارش امیرالمؤمنین (ع) به تقوا و نظم را دو کلید واژه اساسی و مشکل ریشه‌ای در جوامع بشری است؛ تقوا به معنای ترس نیست بلکه به معنای پرهیز است؛ مریضی که از چیزهایی که برایش ضرر دارد پرهیز می‌کند از دکتر نمی ترسد بلکه برای حفظ سلامت و جان خود این کار را می‌کند بنابراین تقوا هم پرهیز به خاطر منافع خود انسان است.
  • قبول همه اعمال ما منوط به تقوا است؛ پیامبر (ص) به اباذر فرمودند خیلی به دنبال کثرت عمل نباش بلکه به دنبال این باش که در کارهایی که انجام می‌دهی از محرمات خدا پرهیز کنی زیرا هیچ عملی قبول نمی‌شود مگر اینکه تقوا در آن باشد.
  • مسجد ضرار برای از بین بردن محوریت مسجد قبا ساخته شد و خداوند به پیامبر دستور داد که این مسجد را خراب کن، مسجد قبا مسجد کوچکی بود ولی خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید بگو علت ماندگاری این مسجد این است که بر اساس تقوا و به خاطر بزرگداشت خدا بنا شده است و انگیزه تخریب، لطمه زدن و خلوت کردن آن مسجد دیگر در آن نبوده است.
  • ایمان بالاتر از اسلام، و تقوا بالاتر از ایمان است  ملاک خداوند برای رعایت تقوا در امور رعایت تقوای کامل است ولی چون برای بسیاری ممکن نیست تخفیف داده و می‌فرماید هر کسی در هر مرحله‌ای که هست برای رعایت تقوای کامل چیزی کم نگذارد و تا جایی که در توان دارد تقوا را رعایت کند.
  • فرا فکنی در گناه یکی از اشکالات امروز جامعه ما و مخالف تقوا است؛ اگر یک ماشین جلوی پارکینگ خانه ما پارک کرده وقتی به او تذکر می‌دهیم می‌گوید اگر خیلی هنر داری جلو گرانی ماشین را بگیر؛ یا وقتی به خانمی می‌گوئیم حجابت را رعایت کن می‌گوید جلوی گرانی را بگیرید در حالی که هر دو اشتباه است و نباید انجام شود.
  • برخی قبح یک گناه را با یک گناه بزرگ‌تر می‌خواهند از بین ببرند،  اختلاس، گرانی، تورم، دزدی و قاچاق همه اشکال دارد ولی این موارد نباید باعث شود که از گناهان کوچک‌تر پرهیز نکنیم.
  • تقوا پرهیز و احترام برای حضور خدا و ناظر دیدن خدا است،  امام صادق علیه السلام فرمودند تقوا یعنی آنجایی که خدا امر کرده تو را ببیند و آنجایی که نهی کرده تو را نبیند و چه خوب است که انسان کارهایی که خدا امر کرده را فهرست کند و انجام دهد و چیزهایی که خدا نهی کرده را فهرست کند و انجام ندهد.
  • نه تنها تمام عالم هستی روی نظم است بلکه بدن ما و تمام احکام الهی هم بر روی نظم استوار است و تنها چیزی که در این عالم نظم ندارد اعمال ما است.
  • اول نظم در کارهای فردی است که باعث موفقیت انسان می‌شود؛ انسان‌های موفق در امور خود نظم دارند و مردم نجف نقل می‌کنند که امام خمینی (ره) در ۱۳ سالی که در نجف بودند ساعت خود را از روی رفت و آمد امام تنظیم می‌کردند.
  • امام حسین علیه السلام از امیرالمؤمنین (ع) سؤال کردند که پیامبر (ص) در خانه چکار می‌کردند، ایشان فرمودند پیامبر (ص) وقت خود را به سه بخش تقسیم می‌کردند، بخشی برای خدا، بخشی هم برای کارهای شخصی خود و یک بخش هم برای خانواده شأن می‌گذاشتند.
  • یکی از مشکلات کشور ما این است که در مسائل اقتصادی اسراف و مصرف‌های بیهوده زیاد است؛ قرآن کریم می‌فرماید به فقیر هم که می‌خواهید کمک کنید نظم داشته باشید و همه پول خود را ندهید که بی پول شوید و حتی در انفاق اسراف نکنید.
  • نظم اقتصادی یعنی مطابق در آمد هزینه کردن؛ کسی که درآمدش پایین است می‌خواهد مانند کسی که وضع اقتصادی خوبی دارد جهیزیه بدهد که این یک نوع بی نظمی اقتصادی است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.
  • چهارمین نوع نظم، نظم در روابط اجتماعی است، اگر در مسائل علمی هم بی نظم باشیم به جایی نمی رسیم و باید در مطالعه خود نظم داشته باشیم تا به موفقیت برسیم.

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها