کد خبر: 618445
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ۱۷:۵۵:۰۳
| |

مروری بر ادبیات عجیب یک نماینده مجلس

چرا در قائله «شفافیت» نمایندگان مجلس یازدهم توهم هم ردیفی با خدا و پیامبر را دارند؟

نماینده خرم آباد در مجلس برای نقد طرفداران شفافیت نمایندگان در برابر مردم، مدعی شده خدا و پیامبر در برابر مردم شفاف نبوده و همه چیز را به مردم نمی گفتند!

چرا در قائله «شفافیت» نمایندگان مجلس یازدهم توهم هم ردیفی با خدا و پیامبر را دارند؟
کد خبر: 618445
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ۱۷:۵۵:۰۳

مجلس یازدهم از همان آغاز، «لایحه شفافیت» را از دولت روحانی تحویل گرفته و تا به امروز مسکوت گذاشته است. لایحه ای که امید می رفت شفافیت را در تمام ارکان جمهوری اسلامی اجرا کند.

به گزارش خبرآنلاین، اخیراً ویدئویی از « مهرداد ویس کرمی» نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی منتشر شده و در مخالفت با شفافیت می گوید «خدا و پیغمبر و ائمه هم با مردم شفاف نبودند. خدا هم همه چیز را به ما نمی گوید و می گوید شما ظرفیت ندارید همه چیز را به شما بگویم.»او در ادامه تاکید می کند «من خودم استاد معارف هستم و این ها را می دانم. باید به جای شفافیت مطلق که نامیسر و دروغ است، باید به دنبال شفافیت اجمالی بود.»

مهرداد ویس کرمی و استاد معارف، در حالی نمایندگان مجلس را که معصوم نیستند در ردیف خدا و امامان معصوم قرار می دهد که مولفه شفافیت در جهان مدرن، برای جلوگیری از فساد همه انسان های خطاپذیری است که نسبتی با دوره پیش از مدرنیته و حضور پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام ندارند.

  • به عبارت دیگر اگر استاد معارف و نماینده مجلس، از شفافیت در برابر مردم فرار نمی کرد، از گزاره های استدلالی موجود در قرآن، حدیث برای دفاع از شفافیت بهره می برد. حتی در منظومه تفکر امام خمینی(ره) هم گزاره معروفی است که «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید»
  • بررسی ها نشان می دهد در اسلام حاجب داشتن به معنای دور بودن از مردم فاصله گرفتن از مردم، ارتباط نداشتن مستقیم با مردم و در نتیجه بی اطلاع بودن از مردم در مسائل و مشکلات و نیازها است.
  • در همین راستا خدا در سوره آل عمران، آیه ۱۸۷ می گوید «[یاد کن] آنگاه که خدا از کسانی که به آنها کتاب داده شد پیمان گرفت که آن را برای مردم روشن بیان کنید و پنهانش مکنید پس آن را پشت سر خویش افکندند و در برابر آن بهایی اندک ستاندند، بد است آنچه می‌ستاند»
  • به عبارت دیگر پنهان نکردن امور از مردم، محوری اساسی در قرآن در توصیه به حاکمان است که آن را به گزاره ای اصلی در حکمرانی تبدیل کرده است. 
  • در نمونه ای مهم، امیرالمؤمنین(ع) در نامه مشهور خویش به مالک اشتر، ضمن توصیه‌هایی، می گویند: هرگاه رعیّت بر تو بد گمان شود، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و با این کار از بدگمانی نجاتشان بده که این کار ریاضتی برای خودسازی تو و مهربانی کردن نسبت به رعیّت است و این عذرخواهی تو، آنان را به حق وا می‌دارد»
  • در معنایی دیگر اگر استاد معارف و نماینده خرم آباد قصد داشت شفافیت را با آیات و روایات اثبات کند، مسیر کوتاه تری را می پیمود. مسیری که می توانست با استناد به قرآن و حدیث، از ضرورت شفافیت سخن بگوید.
  • مجلس یازدهم با شعار شفافیت تا به امروز نتوانسته در آزمون های شفافیت، در برابر مردم به مجلسی سربلند تبدیل شود. برای نمونه در جریان سیلی خوردن سرباز راهور توسط عنابستانی نماینده سبزوار، بعد از انکار و تکذیب اولیه در نهایت این نماینده مجلس محکوم شد.
  • ماجرای واگذاری خودروهای شاسی بلند، دیگر آزمون مجلس انقلابی در برابر فساد بود که از همان روزهای اول و علیرغم ارائه اسناد و مدارک توسط نماینده افشاگر، نه تنها اصل موضوع تکذیب شد بلکه احمد علیرضا بیگی نماینده افشاگر فساد نیز ممنوع النطق شد.
  • همه این موارد و اظهار نظر مهرداد ویس کرمی که نمایندگان را در ردیف خدا و پیامبر قرار داده و مدعی عدم شفافیت خدا شده، ناشی از عدم فهم صحیح از آموزه های دینی و ابتدائیات فقه شیعه است که پیامبر و امام را اساسا معصوم و خطاناپذیر می داند و حال آنکه نماینده مجلس انقلابی گریزان از شفافیت، همواره در معرض خطا و گناه و اشتباه قرار دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها