کد خبر: 618529
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۰۸:۲۶:۴۷
| |

خبر به‌روزرسانی می‌شود:

آغاز جلسه رأی اعتماد نیکبخت؛ آخرین وزیر پیشنهادی رئیسی به پاستور می‌رود؟

نشست علنی بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی با حضور برخی اعضای کابینه دولت سیزدهم آغاز شد.

آغاز جلسه رأی اعتماد نیکبخت؛ آخرین وزیر پیشنهادی رئیسی به پاستور می‌رود؟
کد خبر: 618529
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۰۸:۲۶:۴۷

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نشست علنی امروز( سه شنبه 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: خدمت آقای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرا و همراهان آنها که از دولت برای جلسه رأی اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی حضور دارند، خیرمقدم عرض می کنم.

به گزارش خانه ملت، بر این اساس محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در نشست علنی بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور دارند.

در این جلسه ابتدا علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه کرد و از موافقت این کمیسیون با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

مخالفان چه گفتند؟

 

مهدی عیسی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی بیان کرد: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش بینی شده است؟

آقای نیکبخت برای خشکسالی چه برنامه‌ای دارید؟

بخش هایی از اظهارات عیسی زاده را در ادامه می خوانید:

  • قیمت خرید تضمینی گندم اکنون پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ از سوی دیگر برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ تحقیقات کشاورزی در کشور ما چهار بعدی نیست انتظار مجلس شورای اسلامی این است که دانش بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود. مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.
  • در بحث کودهای شیمیایی که اکنون در این زمینه کمبود داریم در برنامه شما موردی گنجانده نشده است، برای خودکفایی در تولید گوشت چه برنامه‌ای دارید؟ ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم.

سید سلمان ذاکر در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با برنامه های نیکبخت اظهار کرد: آقای نیکبخت در معرفی خود برون رفت و چالش‌ها را به عنوان شاخص مدیریتی خود عنوان کرده است سوال این است که چه برنامه‌ای برای تغییر گسترده کاربری اراضی دارد؟ این یک چالش است که راهکاری برای آن دیده نشده است.

آقای نیکبخت برنامه‌ای برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ندارد

بخش هایی از اظهارات ذاکر را در ادامه می خوانید:

  • چگونه می‌خواهید جلوی تقسیم اراضی مردم را بگیرید؟ در سیاست‌های رهبری ارتقای سطح درآمد زندگی روستایی و عشایری و توسعه پایدار روستا و تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید آمده است شما برای رسیدن به این هدف چه برنامه‌ای دارید؟
  • کاشت دیم تبدیل به یک فرهنگ شده است، در برنامه ششم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار آمده اما شما هیچ برنامه‌ای برای آن ندارید.
  • ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری به کشاورزان در برنامه گندم داریم از طرف دیگر جهاد کشاورزی در برنامه هفتم نیامده است. شما چه طور می‌خواهید مردمی سازی جهاد کشاورزی را پیگیری کنید.

علیرضا پاک‌فطرت در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

چه طور می‌خواهید از مصرف 80 درصدی آب در حوزه کشاورزی جلوگیری کنید؟

بخش هایی از اظهارات پاک فطرت را در ادامه می خوانید:

  • قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟
  • قول می‌دهید امنیت غذایی برای کشور تامین شود؟ برنامه شما برای حفظ جنگل‌ها چیست؟ بیش از دو میلیون هکتار جنگل عمدتا بلوط در جنوب کشور وجود دارد که در حال از بین رفتن است در این صورت استان‌های جنوبی غیرقابل زندگی می‌شود. چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارید؟
  • ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود،  شما چه طور می‌خواهید از این موضوع جلوگیری کنید؟ همچنین برنامه شما برای تولید محصول ارزان‌تر و عرضه آن به مردم چیست؟

«نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.  

بخش هایی از اظهارات ویس کرمی را در ادامه می خوانید:

  • مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و دانشجوی دکترا هستند. سوالی که ذهنم را مشغول کرده این است که آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از بین این همه نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشده که دولت از میان آنها انتخاب کند. همچنین خدمت در مناطق محروم توفیق الهی است و پیشبرد امور اجرایی نیز یک موفقیت محسوب می شود اما به همان نسبت توقف در منطقه ای محروم می تواند یک مدیر را از علم نوین کشاورزی دور کند و به نیروی اجرایی- عملیاتی تبدیل کند، در حالی که وزیر کسی است که باید برای نجات، هدایت و ارتقاء وزارت صاحب ایده باشد و سپس برای پیاده کردن ایده های خود از معاونان و مدیران انتخاب کند.
  • عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.

موافقان چه گفتند؟

مجتبی یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: هرچه مدیران با الگوی جهادی پیش بروند بهره‌وری و کارآمدی آنان برای مردم بیشتر خواهد بود. ما برای اساتید دانشگاه به افراد صاحب‌نظر که منجر به توسعه علمی کشور می‌شود احترام ویژه قائل هستیم اما در کنار آن باید از تجربه‌ها و افراد جهادی استفاده شود. آقای نیکبخت فردی است که به عنوان کارشناس کار خود را شروع کرده و پله به پله در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء یافته است نه به صورت آسانسوری و یا با سفارش شخصی به این مقام رسیده باشد.

بخش هایی از اظهارات یوسفی را در ادامه می خوانید:

«نیکبخت» مسیر پیشرفت را پله به پله طی کرده است

  • در بخش کشاورزی اراضی قابل کشت کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است که هشت میلیون هکتار کشت می‌شود دو میلیون به صورت آبی و ۶ میلیون هکتار به صورت دیم کشت صورت می‌گیرد. در حالی که بخش کشاورزی می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد. سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص کشور اکنون پنج درصد است که اگر به ۸ درصد افزایش پیدا کند آثار مثبتی به جای خواهد گذاشت.
  • کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های مکانیزه از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. ما ۳۰۰۰ تعاونی در بخش کشاورزی داریم و باید از ظرفیت مردمی استفاده شود. رهبری در سال ۱۳۸۴ فرمودند که جوانان به شغل عزیز و شریف کشاورزی بپیوندند. سن کشاورزی در ایران به افراد شاغل در این حوزه به ۵۵ سال رسیده است یعنی جایگزینی بخش جوان در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
  • تولید گندم امسال به بیش از ۸.۵ میلیون تن در سال رسیده است در حالی که در سال‌های گذشته کمتر از ۶ میلیون تن بود. برای خرید تضمینی گندم ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است که اکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تامین شده است. باید در حوزه کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد سرمایه‌ گذاری صورت گیرد. از خصوصیات‌ خوب وزیر پیشنهادی این است که از کارشناسی کار خود را شروع کرده و به رتبه معاونت رسیده است.

علی‌اکبر بسطامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

«نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است

بخش هایی از اظهارات بسطامی را در ادامه می خوانید:

  • مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالاهای اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.
  • در بحث تامین آب شرب و آب کشاورزی نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی محور آبخیزداری و آبخوانداری مورد توجه قرار گرفته است. بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده است که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ان شاءالله به مسیر درستی هدایت می‌شود. زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

قدرت الله حمزه شلمزاری در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی گفت: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.

«نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند

 

آقای نیکبخت فردی متعهد و متخصص هستند، انصافا مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده اند و برنامه های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد. همچنین تعامل خوبی نیز با نمایندگان مجلس دارد.

یکی از ویژگی های دیگر نیکبخت این است که مدیریت خود را از محروم ترین نقاط کشور شروع کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است. در اکثریت مدیریت هایی که داشته به شهادت نظر کارشناسان ایشان شخص موفقی در پست های مختلف بوده است. همچنین از بدنه جهاد کشاورزی است.

نمایندگان به نیکبخت اعتماد کردند

نمایندگان مجلس امروز صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در این جلسه با رای نمایندگان به محمدعلی نیکبخت، تکلیف آخرین وزارتخانه دولت سیزدهم هم مشخص شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها