کد خبر: 633533
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۹:۰۰:۰۰
| |

پهپاد انتحاری شاهد ویرانگر و مخفیانه‌تر شد + ویدئو

انتشار برای نخستین‌بار؛ نسل جدید پهپادهای انتحاری شاهد مجهز به موتور مینی‌جت شد.

پهپاد انتحاری شاهد ویرانگر و مخفیانه‌تر شد + ویدئو
کد خبر: 633533
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۹:۰۰:۰۰

در نسل جدید پهپادهای انتحاری شاهد به وضوح شاهد تغییر پیشران و ایجاد ورودی هوا هستیم که با در نظر گرفتن شمایل محفظه موتور٬ می‌توان گفت این نسخه‌ها (هم در شاهد 131 و هم در شاهد 136) از موتور مینی‌جت استفاده می‌کنند.

به گزارش مشکات، ناگفته پیداست استفاده از موتو مینی‌جت باعث افزایش سرعت و ارتفاع پروازی می‌شود که دو فاکتور مهم جهت افزایش بقاپذیری پهپادهای انتحاری محسوب می‌شوند. نظر به افزایش مصرف سوخت در موتورهای جت٬ احتمالا این سری در بحث برد و مداومت پروازی دستخوش تغییراتی شدند (که در حیث برد٬ بخشی به وسیله افزایش سرعت جبران می‌شود) هرچند با افزایش گنجایش مخازن و حمل سوخت بیشتر٬ می‌توان بر این موضوع فائق آمد.

باید اشاره کرد سطوح‌کنترلی هم اندکی تغییر کردند. در نمونه‌های پیشین هر بال دارای دو سطح کنترلی با اندازه یکسان است در حالی که در نسخه‌های جت٬ یک سطح کنترلی بزرگ (در نقش ایرلون) و یک سطح کنترلی کوچک‌تر (در نقش فلپ) استفاده شدند. در نهایت ناگفته نماند استفاده از موتور جت می‌تواند باعث افزایش اثر حرارتی پهپاد و کشف راحت‌تر آن (نسبت به موتورهای پیستونی) شود البته می‌توان از سپرهای حرارتی برای کاهش آن کمک گرفت.

 همچنین استفاده از موتور جت و افزایش سرعت برخلاف نسخه پیشین که با موتور وانکل با سرعت کمتری پرواز می‌کرد و به واسطه سرعت پایین توسط رادارها فیلتر به راحتی کشف نمیشد (بخصوص درفواصل بالا)، افزایش سرعت پهپاد باعث می‌شود تا احتمال کشف آن توسط سیستم های راداری نسبت به نسخه موتور وانکل بیشتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها