کد خبر: 640492
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۱۳:۴۲:۳۲
| |

نادران بازهم تحصن کرد!

نماینده تهران در اعتراض به تصمیم هیات رئیسه مجلس در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس دوباره در صحن علنی تحصن کرد.

نادران بازهم تحصن کرد!
کد خبر: 640492
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۱۳:۴۲:۳۲

 الیاس نادران در نوبت عصر جلسه علنی امروز ( یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲) تحصن خود را از سر گرفت.

به گزارش ایلنا، الیاس نادران در نوبت صبح صحن علنی امروز هم در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند، لحظاتی در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد و انتقاد خود را از شیوه رسیدگی به این طرح و عدم اجازه برای مطرح شدن نظرات مخالفان در کلیات و جزییات اعلام کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: بنده برای پیگیری درخواست استعفای خود و در انتقاد به این شیوه اداره جلسه به تحصن می‌نشینم.

در نوبت صبح دقایقی بعد از تحصن نادران محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در میان سخنان خود از رئیس مجلس خواست که اگر به افراد زمان تذکر داده نمی‌شود، علت این مساله برای نماینده متقاضی توضیح داده شود تا شاهد چنین صحنه‌هایی در مجلس نباشیم و اینطور احساس نشود که فرصت بیان نظر داده نمی‌شود.

قالیباف رئیس مجلس نیز در پاسخ به وی توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در پاسخ به تذکر فرهنگی یادآور شد: در دستور قبلی که برنامه هفتم توسعه نبود هم تذکر و هم اخطار قانون اساسی باز بوده است، هر دو هم استفاده و این فرصت داده شده است، روال اینگونه بوده که یک مورد تذکر و یک مورد اخطار قانون اساسی مطرح می‌شود و هر دو را انجام داده‌ایم.

رئیس مجلس تاکید کرد: حتی آقای امیرآبادی این درخواست را که داشتند به ایشان گفتیم درخواست شما قبول است.

احمد امیرآبادی فراهانی هم در نشست علنی صبح امروز در تذکری با استناد به بند ج ماده ۱۱۷ آئین نامه داخلی مجلس در خصوص اکثریت دو سوم مجموع نمایندگان، گفت: تغییرات برخی از قوانین نیازمند رأی حداقل دو سوم نمایندگان مجلس است، با توجه به اینکه امروز تعدادی از نمایندگان از صحن خارج شده و به دولت رفتند دو سوم نمایندگان صحن امروز ۱۹۰ نفر می شوند.

وی ادامه داد: رأی ای که اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست آورد ۱۷۴ و ۱۷۷ در کلیات و جزئیات بود لذا دو سوم نمایندگان رأی نداده و در قانون با صراحت تاکید شده که دو سوم نمایندگان مجلس و ذکر نشده که دو سوم حاضرین در صحن. بنابراین دو مصوبه قبلی رأی کسب نکرده و درخواست دارم اعلام تصویب را اصلاح کنید.

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در آیین نامه داخلی مجلس ملاک دوسوم‌ تعداد نمایندگان است که این عدد الان ۱۹۰ رای می‌شود اما آرا برای مصوبه مذکور چه کلیات و چه جزییات یکی ۱۷۷ بود و دیگری ۱۷۴ یعنی در واقع تعداد آرا به دوسوم‌ نمایندگان نرسید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی من این است که رییس مجلس این تذکر را می‌پذیرد چون در آیین‌نامه آمده است و خیلی هم امیدواریم که این تذکر پذیرفته شود چون مصوبه خوبی نبود.

نوری عنوان کرد: بنده هم در زمان بررسی هنگام مخالفت گفتم که این اصلاحیه با قانون اساسی منافات دارد، وظیفه نمایندگی اصلا تعطیل بردار نیست و هیچ قانون عادی‌ای نمی‌تواند وظیفه‌ای که در قانون اساسی برعهده نماینده گذاشته شده را متوقف کند.

وی افزود: به غیر از این هم باشد یک سری سوءاستفاده‌ها و سوبرداشت‌ها و گاهاً شاید برداشت‌های درستی را افراد می‌توانند داشته باشند که مجلس و نمایندگان دارند برای خود استثناء قائل می‌شوند که در یک بند خطرناک که به کمک‌ها و اعانات اشاره دارد این اصلاحیه انجام می‌شود.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: امیدواریم که این آراء پذیرفته نشود و موضوع منتفی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها