کد خبر: 645737
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۰۸:۴۳:۱۶
| |

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی:

سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی ناشیانه و غیرکارشناسی است؛ جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: کشور روسیه هم یک کشور مستقل است و تابع سیاست‌های ما نیست، اما در پاره‌ای از موارد با ما هماهنگ است، اما در همه امور هماهنگ نیستند و قطع‌به‌یقین سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی یک حرکت ناشیانه، غیرکارشناسی و بدون نتیجه است.

سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی ناشیانه و غیرکارشناسی است؛ جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند
کد خبر: 645737
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۰۸:۴۳:۱۶

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: روسیه به‌دنبال بهره‌برداری از شرایط موجود است. با توجه به اینکه غزه محور بحث‌های جهان اسلام است و از طرفی روسیه در اوکراین درگیر و دچار تنش‌های داخلی است بنابراین برای فرافکنی و بهره‌برداری از شرایط موجود با هدف امتیازگیری از کشورهای عربی به‌ویژه امارات متحده عربی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بخش هایی از گفت و گوی حیدری را در ادامه می خوانید:

 

  • روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر ایرانی خلیج فارس برای ایران است و قابل مذاکره نیستند بنابراین روسیه با هر هدف و انگیزه‌ای که این کار را انجام داده است دچار اشتباه استراتژیک شده است.
  • برای دومین بار است که روسیه دچار این خطای استراتژیک شده و احتمالا به‌دنبال گرفتن امتیاز بیشتری از امارات و دیگر کشورهای عربی منطقه است بنابراین روسیه به‌عنوان کشوری مهم در جهان نباید به‌خاطر امتیازات جزئی از کشورهای عربی حیثیت و جایگاه بین‌المللی خود را زیر سوال ببرد.
  • روسیه با این حرکت ناشیانه و غیرکارشناسی قطع‌به‌یقین جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند. قبل از روسیه کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس به‌دنبال چنین اهدافی بودند که به نتیجه نرسیدند بنابراین خطای استراتژیکی که آن‌ها کردند را روسیه تکرار کرده و قطع‌به‌یقین هم روسیه و هم امارات دچار اشتباه هستند و از طرح این مباحث ضرر و زیان می‌کنند.
  • وظیفه وزارت خارجه احضار سفیر یا کاردار روسیه و همچنین دادن تذکر رسمی و کتبی به دولت روسیه است، اما مهمترین موضوعی که مطرح است صدای ملت ایران در این زمینه است، چون ملت ایران یکپارچه به این موضوع معترض هستند و ایرانیان داخل و خارج از کشور از این حرکت ناشیانه نگران هستند و به آن اعتراض دارند و از منظر ملت ایران این حرکت روسیه محکوم است و قبل از اینکه روسیه از این اقدام نتیجه بگیرد باید گفت که نتیجه آن محکوم به شکست است.
  • این‌ها یک بهانه‌ای است برای امتیاز گرفتن از کشورهای عربی، چون با روسیه و چین در سطوح مختلف مذاکره شد و عذرخواهی کردند و گفتند که اشتباه کردند، اما اگر طرح چنین موضوعی برای امتیازگیری از کشورهای عربی به‌ویژه امارات باشد غیر از این دستاوردی نه برای روسیه و نه کشورهای عربی منطقه نخواهد داشت.
  • این موضوعات اثر چندانی در سیاست‌های راهبردی ما در منطقه ندارد ضمن اینکه کاردار روسیه احضار شد و پذیرفت که اشتباه کردند و عذرخواهی کردند به هر شکل آنچه در نظام بین‌الملل ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می‌دهد و کشور روسیه هم یک کشور مستقل است و تابع سیاست‌های ما نیست، اما در پاره‌ای از موارد با ما هماهنگ است، اما در همه امور هماهنگ نیستند و قطع‌به‌یقین سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی یک حرکت ناشیانه، غیرکارشناسی و بدون نتیجه است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲

    امارات داره تاریخ سازی و سند سازی می کنه ایا 100 سال دیگه هم همین را خواهید گفت

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها