کد خبر: 646403
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۰۲:۰۱
| |

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا:

تعدادی از دواطلبان با مر قانون ردصلاحیت نشده‌اند؛ شاید هم سلیقه در ردصلاحیت آن‌ها اعمال شده باشد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: شاهد هستید که افرادی از گروه اصولگراها هم ردصلاحیت شدند ولی این دلیل نمی‌شود که همه آن‌ها با مر قانون رد شده باشند، شاید سلیقه هم در رد صلاحیت‌ها اعمال شده باشد.

تعدادی از دواطلبان با مر قانون ردصلاحیت نشده‌اند؛ شاید هم سلیقه در ردصلاحیت آن‌ها اعمال شده باشد
کد خبر: 646403
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۰۲:۰۱

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که رهبری در سخان اخیر خود نسبت به پرشور بودن انتخابات تاکید جدی داشتند، لازمه پرشور بودن انتخابات چیست، گفت:‌ تاکید چندباره رهبری این بود که این انتخابات باید پرشور و دارای مشارکت حداکثری مردم باشد. حتی به این موضوع اشاره کردند کسانی که تریبون دارند مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند و مردم را به یأس و ناامیدی دعوت نکنند.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت وگوی آشتیانی را در ادامه می خوانید:

 

  • نکته‌ای که وجود دارد این است که کشور دارای کمبودها و کسری‌هایی در حوزه‌های مختلف است که این مختص دولت فعلی نیست. در تمامی دولت‌ها این مشکلات وجود داشته؛ ولی نباید به گونه‌ای سرنوشت خودمان را با نیامدن پای صندوق‌های رأی رقم بزنیم که باعث شود کارها به خوبی پیش نرود.
  • در هر صورت انتخابات یک اصل و یک واقعیت است که با حضور مردم، وجاهتی برای انتخابات قائل خواهیم شد و حضور پررنگی خواهیم داشت. اگر مر قانون در ارتباط با ردصلاحیت‌ها انجام شده قابل احترام است؛ اما اینکه به گونه‌ای دیگر تصمیم‌گیری شده باشد که منجر به نارضایتی یا ناراحتی باشد، این پسندیده نخواهد بود.
  • نکته مهم‌تر اینکه هیأت اجرایی باید به یکسری مواردی که در چارچوب وظایفش است عمل کند. به گونه‌ای نباشد که به وظایف شورای نگهبان ورود کند. لذا آحاد مردم باید این واقعیت را بدانند که انتخابات سرنوشت کشور را رقم خواهد زد.
  • حضور پرشور پای صندوق‌های رأی منجر به این خواهد بود تا خواسته کسانی که علاقه‌مند به حضور مردم کم‌فروغ مردم پای صندوق رای کم هستند، محقق نشود. مردم باید نشان دهند که حضور پای صندوق‌های رأی یک اصل است.
  • عملکرد مسئولین هم فاکتور بسیار مهمی است. مسئولین در عرصه‌های مختلف باید به گونه‌ای عمل کنند که مردم احساس کنند اتفاقات خوب رخ می‌دهد. آنچه که ما باید محقق کنیم این است که یک مجلس قوی و مقتدر می‌تواند منجر به تشکیل دولت مقتدر و کارآمد شود. یک مجلس ضعیف هم برعکس عمل خواهد کرد و انتخاب مجلس ضعیف و ناکارآمد باعث می‌شود مطالبه‌گری خوبی از دولت و دولت‌ها را شاهد نباشیم.
  • از این رو حضور مردم باید به گونه‌ای باشد که نشان دهیم به دنبال تحول هستیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، تحول صرفا به حرف نیست بلکه به عمل است و این تحول باید خودش را نشان بدهد و مردم هم باید این تحول را حس کنند و وقتی حس کنند می‌آیند و حتی کمک می‌کنند.
  • باورم این است که اگر مسئولین یک گام برای مردم بردارند، آن‌ها هم در مقابل گام‌های بیشتری را برمی‌دارند. این واقعیتی است که همواره مردم در این ۴۴ سال از خودشان نشان دادند.
  • بعضی گروه‌ها تکلیف خودشان را روشن کردند و تحت هر شرایطی نمی‌خواهند به انتخابات ورود پیدا کنند و برخی هم ابراز علاقه کردند و ورود به انتخابات را برای خودشان امری واجب می‌دانند.
  • بر این باورند که نباید صحنه را خالی کنند و اگر صحنه را خالی کنند رقبایشان استفاده خواهند کرد. من شخصا به مر قانون اعتقاد دارم که باید عمل شود. حضور در انتخابات برای کسانی که عنادی با نظام نداشته و در راستای اهداف تعریف شده مطالبه‌گر منافع و حق مردم باشند، بسیار خوب است. 
  • در حال حاضر فیلتر شورای نگهبان را داریم و باید دید شورای نگهبان نسبت به اتفاقات رخ داده چه عکس‌العملی خواهد داشت. من برداشتم این است که فضا برای حضور افرادی که منع قانونی ندارند فراهم خواهد شد. اما کسی که محکومیت قضایی دارد، عناد داشته و در عین‌حال علیه نظام سمپاد محسوب می‌شود، طبیعی است که درچارچوب قانون در انتخابات نخواهد بود.
  • افرادی در طیف‌های مختلف وفادار به انقلاب و نظام هستند و ارزش‌های نظام را قبول دارند، اما اگر بنا باشد نسبت به تأیید یا رد این دسته از افراد که متعلق به گروه‌ها و جریانات سیاسی هستند به صورت سلیقه‌ای گام برداریم، منصفانه نیست و باید از فضای یکسویه‌نگری و فضایی که حق فردی تضیع شود، پرهیز کرد.
  • پرهیز از این نگاه می‌تواند شرایط را بهتر کند. ولی اینکه عده‌ای بخواهند نسبت به رد صلاحیت‌ها بهانه بیاورند و دارای این شرایطی که اشاره شد نباشند، طبیعی است که طبق قانون و مقررات با آنها برای ورود به انتخابات برخورد خواهد شد حالا هر گروه سیاسی که می‌خواهد باشد. شما شاهد هستید که افرادی از گروه اصولگراها هم ردصلاحیت شدند ولی این دلیل نمی‌شود که همه آن‌ها با مر قانون رد شده باشند، شاید سلیقه هم در رد صلاحیت‌ها اعمال شده باشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها