آیت الله سعیدی، امام جمعه قم:
با وجود هشدارها و مطالبات رهبر انقلاب درباره حجاب اما در اجرا سهل انگاری وجود دارد
خطیب جمعه قم گفت: با وجود این همه هشدارها و مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره حجاب داشتند؛ اما در میدان عمل و اجرا سهل انگاری وجود دارد یا از اقدامات سطحی و کم اثر استفاده میشود در حالی که در این جنگ همه جانبه علیه حجاب و عفاف و صورت گرفته است.
سید محمد سعیدی خطیب جمعه قمدر خطبههای نمازجمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ که در مصلای قدس قم برگزار شد با بیان اینکه ماه رمضان، ماه رواج تقوا بود، عنوان کرد: مومنین باید در همه زمینهها اعم از خانواده، انتقاد کردن، سیاست، اقتصاد و... باید تقوا را پیشه کنند.
به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات سعیدی را در ادامه می خوانید:
- رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته، کشف حجاب را حرام شرعی و حرام سیاسی دانستند و امسال نیز بیان کردند که بنده معتقدم در دولت، قوه قضائیه و بخشهای مختلف مسئولیت وجود دارد که باید به مسئولیتهای شرعی و قانونی خود عمل کنند.
- با وجود این همه هشدارها و مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره حجاب داشتند؛ اما در میدان عمل و اجرا سهل انگاری وجود دارد یا از اقدامات سطحی و کم اثر استفاده میشود در حالی که در این جنگ همه جانبه علیه حجاب و عفاف و صورت گرفته است از دستگاههای مختلف کشور انتظار بیشتری میرود که با ورود هوشمندانه و مدبرانه و در صورت نیاز قاطعانه با این چالش تحمیلی برخورد کنند.
- از ائمه جمعه، امامان مساجد، سخنرانان، ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، خانواده ها و... انتظار میرود برای تبیین این واجب شرعی و سیاسی تلاش همه جانبه و هماهنگی داشته باشند و مردم را از این توطئه بیشتر آگاه کنند.
- ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن در حال بمباران فرهنگی بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران است و مردم همانطور که تجاوز دشمن به خاک ایران را تحمل نکردند این مردم عزیز، بمباران فرهنگی علیه ارزشهای خود را تحمل نخواهند کرد.
- امروز حجاب خط مقدم جبهه فرهنگی محسوب میشود، یعنی دشمن با کمک مزوران داخلی و رسانهای به دنبال براندازی فرهنگ اسلامی است که با حجاب شروع کردند و طبیعی است اگر منفعلانه رفتار کنیم اندیشه طرح کلان براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند وهمه در برابر این فتنه دشمن شرعاً مسئولیت داریم.
- اگر همه با هم متحد و منسجم رویهای هماهنگ داشته باشیم دشمنان شما آرزوی بی بندو باری جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.
- خداوند در این آیه کسانی که از رفتن به جبهه معذور هستند را معرفی میکند، گروه اول ناتوانهایی هستند که از نظر جسمی نمیتوانند به جبهه بروند؛ مانند کسانی که ضعف بینایی، اعصاب و... دارد یا زمینگیر هستند. گروه دوم کسانی هستند که بیماریهای خطرناک یا مسری دارند یا درمان بیماریشان زمان طولانی میبرد.
- تفاوت بیمار با ناتوان در این است که بیمار امید به بهبود دارد؛ اما عذر ناتوانان و ضعفا، دائمی است.
- باتوجه به اینکه در صدر اسلام افراد باید سلاح جنگی و آذوقه شان را برای جنگ خودشان تهیه میکردند، گرو سوم کسانی هستند که به خاطر فقری دارند نمیتوانند آذوقه و ابزار جنگ را برای خود تهیه کنند از طرف دیگر نیز به خاطر فقری که داشتند نمیتوانستند در غیاب خود، خرج خانواده خود را تأمین کنند.
- کسانی که در این آیه معذور دانسته شدند برای جهاد دفاعی نیست؛ بلکه منظور جهاد ابتدایی است. ساقط شدن وجوب جهاد از ضعیف، فقیر و بیمار مطلق نیست؛ بلکه باید بهگونهای باشد انسان را از حرکت باز دارد؛ زیرا این عذرها نسبت به افراد و موقعیتها متفاوت است.
- خداوند میفرماید کسانی که از رفتن به جبهه معاف شدند باید در پشت جبهه، توان خود برای کمک به پیامبر (ص)، خداوند، جامعه و دین بکار ببرند.
کاش رهبر به موضوع فساد و وضعیت بد معیشتی مردم ایران هم توجه میکرد . ولی صد حیف که وقتی پشیمان میشوند که دیگر سودی ندارد .