چکیده| اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی ویدئویی با «سالنامه اعتماد»:

رهبری در سال ۹۵ فرموند من ارتباط اصلاح‌طلبان با ایشان را بر عهده بگیرم/ الان قاعدتاً اصلاح‌طلب‌ها باید برای نحوه ارتباط فکر دیگری بکنند

کد خبر: 658670
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۹ ۱۷:۰۰:۱۸
| |

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در گفت‌وگوی تصویری با «سالنامه اعتماد» درباره مباحث روز کشور صحبت کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو به صورت تصویری در روزهای گذشته در اعتمادآنلاین منتشر شده است و در بخش جدیدی از این گفت‌وگو که در ادامه منتشر می‌شود، اسحاق جهانگیری به نحوه ارتباط خود با رهبری و حل مشکلات اصلاح‌طلبان اشاره و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، این بخش‌ از گفت‌وگو را در ادامه بخوانید و ببینید:

 

بعد از سال ۸۸بانی شدم و به اتفاق آقایان موسوی لاری و مجید انصاری خدمت رهبری رسیدیم/ سال 95 به صورت اختصاصی رفتم خدمت رهبری رفتم و در مورد مسائل اصلاح‌طلبان صحبت کردم/ رهبری فرمودند خود شما ارتباط اصلاح‌طلبان با من را بر عهده بگیرید/ بعضی‌ نامه‌ها را ایشان (رهبری) پاسخ داده که پاسخ‌هایشان را هم دارم/ پاسخ‌ها برای انتشار نبوده و منتشر نشده و خصوصی است/ الان قاعدتاً اصلاح‌طلب‌ها باید برای نحوه ارتباط فکر دیگری بکنند/ برداشت من این است که ایشان (رهبری) الان مسلط‌ترین فرد نسبت به اوضاع کشور هستند/ الان هم اگر مبحث مهمی باشد، منعکس می‌کنم

شاید به این شدت نبود. در دوره معاون اولی و قبل از آن هم فکر می‌کنم که در سال ۹۰ که دولت آقای احمدی‌نژاد بود بعد از سال ۸۸، بانی شدم به اتفاق دو نفر دیگر از دوستان آقای موسوی لاری و آقای مجید انصاری خدمت رهبری رسیدیم. بحث مفصلی راجع به اصلاح‌طلبان و شرایط کشور مطرح کردیم. بعد از فوت مرحوم آقای هاشمی دوستان جلسه‌ای داشتند. آقای خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، آقای نوری، حسن آقا خمینی آنجا به من گفتند شما با رهبری صحبت کنید که ببینیم قبلاً اگر مسئله‌ای داشتیم توسط آقای هاشمی منتقل می‌کردیم و الان که ایشان نیست چه کار کنیم. من قبل از ۹۵ به مناسبت‌هایی مسائل اصلاح‌طلب‌ها را پیگیری می‌کردم و ارتباط من با دفتر رهبری و خود ایشان زیاد بود و خدمت خود ایشان هم می‌رسیدم. سال 95 به صورت اختصاصی رفتم و در مورد مسائل اصلاحات و اصلاح‌طلب‌ها صحبت کردم ایشان آنجا درباره این موضوع فرمودند خود شما این کار را به عهده بگیرید و اگر مطلبی بود به من بگویید، یا به دفتر بگویید یا بنویسید. بعد از آن هم گاهی اوقات نظراتم را می‌گفتم یا مستقیم برای خودشان می‌نوشتم یا به دفتر می‌دادم. نامه‌های متعددی نوشتم، بعضی‌هایشان را هم ایشان پاسخ داده که پاسخ‌هایشان را هم دارم. البته هیچکدامشان برای انتشار نبوده و منتشر نشده و خصوصی است. ولی برخی از مطالب که قابل انتشار بوده در همان زمان خودش مطرح کرده‌ام. الان قاعدتاً اصلاح‌طلب‌ها باید برای این موضوع فکر دیگری بکنند. برداشت من این است که رهبری در جریان مسائل و مشکلات کشور هستند. اینکه برخی از دوستان تردید می‌کنند که چقدر اوضاع کشور به اطلاع رهبری رسانده می‌شود برداشت من این است که ایشان الان مسلط‌ترین فرد نسبت به اوضاع کشور هستند. ایشان دوره‌های مختلفی رئیس‌جمهور بودند. از دولت آقای هاشمی تا الان دولت‌های مختلف گذرانده‌اند. از دولت‌های مختلف راجع به مسائل کشور گزارش‌های متفاوتی دریافت کردند و این گزارش‌ها را گاهی اوقات با حوصله وقت می‌گذارند. چون من خودم جزو کسانی بودم که برایشان گزارش‌های مختلفی می‌فرستادم و می‌دیدم که راجع به گزارش‌ها نظراتشان را در جلسات می‌گویند یا در مواقع مختلفی. لذا در جریان مسائل کشور هستند. الان هم دوستانی که اینجا می‌آیند با هم گپ و گفت می‌کنیم، مسائل کشور گفته می‌شود یا جلساتی با دوستان دولت سابق، بخش خصوصی، دوستان اصلاح‌طلب برگزار می‌کنیم اگر احساس کنم مطلب مهمی هست که باید منعکس کنم حتماً این کار را می‌کنم.

اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت درباره ردصلاحیت‌ها و انتخابات از من نخواستند ارتباط بگیرم

* در حوزه رد صلاحیت‌ها ارتباطاتی برقرار شد؟

ردصلاحیت‌های مجلس؟

*بله.

من از اول واقعاً نمی‌دانستم دوستان اصلاح‌طلب با حرف‌هایی که می‌زدند چقدر می‌خواهند در انتخابات جدی وارد شوند. آنها دغدغه‌هایی راجع به انتخابات گذشته داشتند که هیچوقت هم از من از طرف جریان چنین چیزی خواسته نشد. افراد از من خواستند. افرادی که از من خواستند معلوم بود که اسم نوشته بودند و می‌گفتند که مثلاً ما را رد کرده‌اند شما اگر دسترسی دارید منتقل کنید. من هم سعی کردم از کانال‌هایی که دسترسی داشتم به نوعی به مراکز تصمیم‌گیری منتقل کنم. اینکه چقدر مورد قبول واقع شد (با لبخند) نمی‌دانم.

درباره برخی اشخاصی که در جریان ردصلاحیت‌ها پیگیری کردم، تایید شدند

* هیچ گشایشی مشاهده کردید؟

بله مواردی بود که مثلاً پیگیر بودم و دیدم که در لیست تاییدشده‌ها قرار گرفت ولی ممکن است با تعدادی که ما می‌گفتیم خیلی فاصله‌اش معنی‌دار باشد. بالاخره سازوکار انتخاباتمان اشکالاتی دارد که باید این اشکالات در فرصت‌های اصلاح شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید