کد خبر: 659463
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۰۵:۳۱:۰۱
| |

اورانیوم غنی شده ایران برای ساخت چند سلاح اتمی کافی است؟

علی دارینی گفت: روی هم رفته شما دست‌کم ۱۰ سلاح اتمی می‌توانید با این مواد هسته‌ای تولید کنید.

کد خبر: 659463
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۰۵:۳۱:۰۱

علی دارینی، کارشناس در گفتگویی درباره راهبرد ایران در قبال انرژی هسته‌ای سخن گفت.

به گزارش اعتماد، بخش‌هایی از اظهارات او را در ادامه می‌خوانید:

 

در حوزه سیاست خارجی سیاست‌های امنیتی-دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر پایه بازدارندگی و دفاع رو به جلو هست. دفاع رو به جلو را هم می‌توانیم بازدارندگی نامتقارن تعریف کنیم.

از آنجایی که رقبا و دشمنان ایران از قدرت نظامی بالایی برخوردار هستند و توازن قوا وجود ندارد، ایران در این ۴۰ سال به دنبال افزایش قدرت بازدارندگی‌اش رفته است.

 دکترین جمهوری اسلامی در زمینه هسته‌ای ساخت سلاح اتمی نبوده و تا امروز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران به سوی ساخت سلاح اتمی گام برداشته، وجود ندارد. 

تازه‌ترین گزارش آژانس می‌گوید که ایران در حال حاضر ۵۵۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با درصدهای مختلف دارد. شما در تئوری برای ساخت یک سلاح اتمی خام ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده‌ ۹۰درصد یا بالاتر نیاز دارید. اگر این را بیایید به ۶۰درصد تبدیل کنید، می‌شود چیزی حدود ۴۰ کیلوگرم و این را بیاید به ۲۰درصد تبدیل بکنید چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم هست و اگر عقب‌تر بروید بخواهید به ۲ونیم تا ۵درصد تبدیل بکنید، به ۱۲۰۰کیلوگرم می‌رسد. بنابراین شما ۱۲۰۰ کیلوگرم ۳ونیم درصد داشته‌باشید تبدیل می‌شود به ۲۵ کیلوگرم ۹۳ درصد؛ این برای ساخت یک سلاح اتمی خام هست. درحال حاضر ایران ۱۲۱کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۶۰درصد دارد. بنابراین در تئوری برای ساخت ۳ بمب اتمی کافی است. ۷۱۲ کیلوگرم هم ۲۰درصد دارد. این هم برای ساخت ۳ سلاح اتمی کافی است و نزدیک به ۴۷۰۰ کیلوگرم هم 3 و نیم درصد دارد که این هم برای ساخت ۴ بمب اتمی کافی است. یعنی روی هم رفته شما دست‌کم ۱۰ سلاح اتمی می‌توانید با این مواد هسته‌ای تولید کنید.

اما همان‌طور که عرض کردم نفس این توانمندی و داشته‌های استراتژیک قدرت بازدارندگی شما را بالا می‌برد و در شرایطی خاص از حمله‌ تمام‌عیار و نظامی جلوگیری می‌کند اما اگر این شرایطی که عرض کردم نداشته‌ باشد شکست می‌خورد و براساس آنچه که در منابع باز موجود هست، ایران هیچ تصمیم برای ساخت سلاح اتمی نگرفته و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که می‌خواهد به این سمت گام بردارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها