کد خبر: 660197
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

عصبانیت روزنامه دولت از نامه سرگشاده حسن روحانی؛ «متهم هستی نه بازپرس»!‍

روزنامه ایران از نامه سرگشاده حسن روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش عصبانی شده است.

عصبانیت روزنامه دولت از نامه سرگشاده حسن روحانی؛ «متهم هستی نه بازپرس»!‍
کد خبر: 660197
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ ۲۰:۰۰:۰۰

روزنامه ایران از نامه سرگشاده حسن روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش عصبانی شده است.

به گزارش ایران، بخش‌هایی از این مطلب را در ادامه می‌خوانید؛‌

 

با بسته شدن پرونده انتخابات اخیر، حجت‌الاسلام حسن روحانی که برای کاندیداتوری در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده بود، با انتشار نامه‌ مفصلی خطاب به مردم، خود را به عنوان «برگزیده مردم» نامیده و از دلایل ردصلاحیت خود توسط این شورا صحبت به میان آورده و به همین بهانه، موضوعاتی را مطرح کرده که از جنبه‌های مختلف سیاسی، گفتمانی و قانونی جای تأمل و بررسی دارد. بویژه آنکه این نامه با ادبیاتی تند و تکراری شبیه لحن‌های عصبانی روحانی در دوران ریاست جمهوری نگاشته شد.

انتقادات تند روحانی به روند بررسی صلاحیت‌ها و البته ساختار و نحوه عملکرد شورای نگهبان در حالی مطرح شده است که او به لطف تأیید توسط همین نهاد قانونی، توانست به مدت 8 سال بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند. بدیهی است که رئیس‌جمهور سابق در حالی که دو مرتبه از سوی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت شده و در چهارچوب قوانین، در انتخابات حضور یافته، نمی‌تواند سازکاری را که خود بواسطه آن به قدرت رسیده به کلی فاقد صلاحیت بداند. روحانی باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا زمانی که توسط شورای نگهبان تأیید می‌شد خبری از نفی سازکار نظارت استصوابی نبود و حالا که او پس از عیان شدن کارنامه و عملکردش، آن هم در انتخابات دیگری آرای فقهای این شورا را به دست نیاورده، به نفی قانون می‌پردازد؟

شایسته است حالا که باب سؤال پرسیدن باز شده، رئیس دولت سابق نیز پاسخ دهد که دقیقاً چه اقدامی برای نجات کشور از جنگ و بحران انجام داده است؟ جز این است که کشور در آن دوره 8 ساله عملاً معطل اخم و لبخند دیگران شد و به جای همگرایی میان میدان و دیپلماسی، با ایجاد رقابت و اصطکاک، برخی مؤلفه‌های قدرت کشور در مسیر فرسایش قرار گرفت.اما با وجود تمام این ضعف‌ها، کشور با درایت حکیمانه رهبر انقلاب نه درگیر جنگی شد نه در باتلاق مذاکره با فردی همچون دونالد ترامپ گرفتار شد.

همچنین حافظه تاریخی مردم ایران به یاد دارد که از آب خوردن مردم تا مسائل اساسی کشور به کنار آمدن با امریکا و برجام گره زده شده و در نهایت با بی‌اعتبار شدن برجام، امید مردم برای بهبود شرایط به شکست انجامید؛ شکستی که معلول اعتماد بی‌اساس و افراطی به غربی‌ها بود.

قسمت طنز نامه روحانی آخرین خط نامه است. او از شورای نگهبان خواسته است، سهم خود را در آسیبی که کاهش مشارکت در انتخابات به اصل نظام وارد می‌کند، اعلام کند. انتقاد و ابراز نگرانی روحانی از کاهش مشارکت در انتخابات درحالی است که اساساً دولت دوازدهم در جایگاه متهم قرار دارد. عملکرد فاجعه‌بار، به بن‌بست رسیدن سیاست خارجی کشور، بروز بحران‌هایی مثل ماجرای افزایش قیمت بنزین در سال 98 و مهم‌تر از همه، فاصله دولت روحانی با مردم، منجر به ناامیدی جامعه از بهبود اوضاع و عصبانیت بی‌سابقه نسبت به وضعیت فعلی شد؛ عصبانیتی که در نهایت به کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 انجامید.

مخلص نامه روحانی این است که شورای نگهبان به‌خاطر ترس از پیروزی او در انتخابات، صلاحیتش را رد کرده است. در حالی که مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و به‌رغم حضور عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده به عنوان نمایندگان تفکر روحانی و اصلاح‌طلبان، رأی به تغییر وضع موجود دادند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها