کد خبر: 663105
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ۲۱:۰۰:۴۵
| |

قالیباف:

فرقی بین کسی که در ستاد است با کسی که نیست، وجود ندارد؛ بحث شایسته‌گزینی است

قالیباف تصریح کرد: در شهرداری شاید کسانی بودند که با گرایش سیاسی من همراه نبودند، اما آنها را به کار گرفتم. من که در بیست سالگی فرمانده شدم چگونه از یک جوان استفاده نکنم. من از یک شهردار ۲۷ ساله استفاده کردم لذا ارث نیست که سهمیه بدهیم.

فرقی بین کسی که در ستاد است با کسی که نیست، وجود ندارد؛ بحث شایسته‌گزینی است
کد خبر: 663105
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ۲۱:۰۰:۴۵

محمدباقر قالیباف در برنامه صف اول شبکه خبر برنامه‌های انتخاباتی خود را تبیین کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران: محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر به بیان برنامه‌های خود پرداخت.

قالیباف گفت: شعار من «خدمت و پیشرفت» است؛ این موضوع یک شعار نیست، واقعیتی است که باید محقق شود. سابقۀ من نشان می‌دهد هر چیزی را که قول دادم عملی کرده‌ام.

وی درباره سوابق کاری خود گفت: آغاز جوانی من با آغاز بهار انقلاب بود. در سال ۵۷ زلزله طبس اتفاق افتاد و اولین کار جهادی من در آنجا بود. بلافاصله پس از پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی رخ داد و هشت سال در دفاع مقدس در جبهه بودم. بعد از جنگ در وقت من در بسیج گذشت، چون طبق قانون نیرو‌های مسلح در زمان صلح باید به آبادانی کشور کمک کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: پس از آن مسئولیت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) را داشتم و بعد با حکم رهبر انقلاب فرمانده هوافضای سپاه را داشتم و بعد خدمت در نیروی انتظامی و بعد با حکم شورای شهر به مدت ۱۲ سال شهردار تهران شدم و بعد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شدم سپس یک دوره رئیس مجلس شدم و بعد برای دوم به مجلس راه یافتم.

قالیباف بیان کرد: تحصیلات دانشگاهی را بعد از دفاع مقدس شروع کنم و از دانشگاه تربیت مدرس دکترای جغرافیای سیاسی گرفتم و عضو هیئت علمی پایه ۳۳ دانشگاه تهران هستم.

وی افزود: کشورداری موضوع درس و مطالعه من است و چندین تالیف در حوزه جغرافیای سیاسی و حکمرانی دارم. هفته قبل هم تدریس در پانزدهمین جلسه ترم زمستانی را در دانشگاه داشتم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از توفیقات بنده در همان آغاز انقلاب و جنگ تحمیلی بود و بنا بر ضرورت به جبهه رفتم البته قبل از ورود به جبهه با مسائل نظامی آشنایی داشتم. وقتی جنگ شد به‌عنوان یک رزمنده عادی به جبهه رفتم و مثل امروز نیروی دریایی، هوایی و زمینی نبود و بسیجی‌ها از نقاط مختلف کشور می‌آمدند و خود را به خطوط جبهه می‌رساندیم.

قالیباف بیان کرد: کار ما اطلاعات و عملیات بود و بعد گردان‌ها و تیپ‌ها شکل گرفتند. مهمترین نکته جبهه فضای معنوی و مدیریتی کامل بود و یک دلبستگی خاص بین رزمنده‌ها بود و افراد براساس شایسته سالاری در جبهه انتخاب می‌شدند و رزمنده‌ها از بین خود یکی را انتخاب می‌کردند. 

وی ادامه داد: اولین مسئولیت من در عملیات قبل از بیت‌المقدس و آزادسازی بستان بود و من فرمانده گردان بودم و در ۲۰ سالگی فرمانده تیپ مستقل امام رضا (ع) شدم و بعد قائم مقام نیروی مقاومت بسیج شدم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فکر می‌کنم مردم روی من یک شناخت نسبی دارند و توفیق خدمت را در جا‌هایی مثل نیروی انتظامی و شهرداری داشتم که با مردم سروکار داشتم.

قالیباف تصریح کرد: در طول تاریخ شکل‌گیری بلدیه تنها کسی که ۱۲ سال در آن بود بنده هستم. در بعد مدیریتی جزو مدیرانی محسوب می‌شوم که به‌دنبال تحول هستم. وقتی در نیروی هوافضای سپاه بودم تحول در زمینه موشکی انجام شد که باید پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را استفاده می‌کردیم که این کار پایه‌گذاری شد و با اینکه کار امنیتی بود پای نیرو‌های جوان را از دانشگاه بدون اینکه عضویت رسمی در نیرو‌های مسلح داشته باشند را به آن باز کردیم و الان جزو پنج قدرت اول در دنیا در حوزه تکنولوژی هستیم.

وی گفت: شهر‌های موشکی یکی از شاهکار‌های فنی و مهندسی و مدیریتی آن دوره بود و پیچیدگی‌های بسیار سختی دارد که از زیر زمین سنگین‌ترین موشک‌های بالستیک شلیک شود همچنین یکی هم قدرت عملیاتی اینهاست که در عملیات وعده صادق، ایران در یک قدرت جهانی‌بود که به طول هزار کیلومتر خط آتشی ایجاد کرد و موشک شلیک شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معتقد هستم باید با روحیه تحول و با فناوری‌های روز و با نیرو‌های خلاق و جوان با روحیه تحول‌گرایی باشم. مشکلات پلیس در آن زمان روشن بود شاید اگر دزد را می‌گرفتند در خود کلانتری هم درست تحویلش نمی‌گرفتند، اما بعد از حدود ۱۴ ماه امنیت برقرار شد و هر جا به راحتی پلیس در اختیار مردم قرار گرفت. کاملا آن تحول را مردم در آن روز حس کردند.

قالیباف بیان کرد: اگر رشد اقتصادی را ببینید بخشی سرمایه و بخشی بهره‌وری است و تقریبا وزن مساوی با هم دارند. هر جا که توفق خدمت داشتم این بهره‌وری را در اولویت گذاشتم. بهره‌وری یعنی چابک کردن سازمان و استفاده از فناوری وگرنه اگر سرمایه بیاورید و نتوانید از آن استفاده کنید بهره‌وری رخ نمی‌دهد.

وی افزود: قریب به نصف زیرساخت‌های شهر تهران که در ۱۲ سال حضور من اتفاق افتاد که به اندازه کل زیرساخت‌ها در سال‌های پیش از آن است و فرهنگ روزشمار ساخت و افتتاح را ایجاد کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز یک مدیریت سایبرنیتیکی در کشور داریم. در مسائل اقتصادی هم باید این نگاه باشد. معتقدم امروز مهمترین نکته این است که باید یک مدیریت دقیق و عمیق و مبتنی بر شفاف‌سازی و مردمی‌سازی باشد.

قالیباف اظهار کرد: قبلا در پاسگاه و کلانتری سرباز و کادر‌ها در خیابان می‌رفتند که کم‌اثر بود و آسیب‌هایی ایجاد می‌کرد، اما ما از فناوری و یک پلتفرم استفاده کردیم و مردم هم از این فرصت استفاده کردند و هر خطا و ناامنی را که می‌بینند با یک تلفن منتقل می‌کنند و پلیس در کمتر از سه دقیقه حضور پیدا می‌کند. ما ۱۹۷ را درست کردیم و هر پلیسی خطا می‌کرد آن را گزارش می‌دادند.

وی ادامه داد: در شهرداری شماره ۱۳۷ روزانه بیش از چهارهزار خدمت به مردم می‌داد و این یک نوع مردمی‌سازی است. اتوبان‌های امام علی (ع) و صدر با پول بخش خصوصی ساخته شد. مردمی‌سازی شعار نیست و یک حقیقت و واقعیتی است، چون با رویکرد مردمی اقتصاد پویا می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره شعار محودری انتخاباتی خود اظهار کرد: شعاری که انتخاب کردم بحث خدمت و پیشرفت است. این یک شعار نیست. سابقه من نشان می‌دهد هر آن چیزی که قول دادم چه در زمان قرارگاه خاتم، هوافضای سپاه، پلیس و شهرداری تهران نشان می‌دهد اینها شعار نیست بلکه باید پیگیری کنیم تا تحقق یابد.

قالیباف بیان کرد: ما مشکلاتی در اقتصاد داریم و باید کار‌های کوتاه مدتی انجام دهیم، چون بخشی از مردم در معیشت و زحمت هستند. ما در جا‌هایی مشکلاتی در آبرسانی، سلامت، مواد غذایی و قدرت خرید کالا‌ها نسبت به قیمت‌ها داریم لذا این موضوعات را باید به صورت برنامه کوتاه‌مدت و فشرده انجام دهیم به خصوص برای آنها که در فقر مطلق هستند.

وی ادامه داد: راه‌حل مشکلات گرانی، تورم و نوسانات در اقتصاد پیشرفت است و نیازمند تولید سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم. در یک دهه گذشته رشد ما سالانه یک درصد بود و باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و اگر بزرگ شد می‌توانیم مشکلات را حل کنیم البته اگر این موارد توام با عدالت نباشد ممکن است مشکلات سخت‌تری را ایجاد کند. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت پیشرفت و خدمت شعار بنده است و محور کار ما برنامه هفتم پیشرفت کشور است که از نمونه‌های همکاری دولت و مجلس در شهید رئیسی است.

قالیباف اظهار کرد: براساس قانون اساسی تفکیک قوا داریم. در اصل ۱۱۰ در بند ۷ هماهنگی قوا را داریم و حتما این ضرورت وجود دارد که در سطح سران قوا هماهنگی باشد. قانون را مجلس می‌نویسد و دولت آن را اجرا می‌کند و نظارت را قوه قضاییه و سازمان بازرسی انجام می‌دهد.

وی افزود: سران قوا درک متقابل برای قانون را انجام می‌دهد و قتی دیوان محاسبات کار کنترل بودجه را انجام می‌دهد اگر با هم پیش نرود هم‌افزایی ایجاد نمی‌کند و برخی مدیران شجاعت را از دست می‌دهند، چون می‌گویند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی فلان چیز را گفتند لذا باید تعامل و رعایت تفکیک قوا باشد و مردم منفعت آن را ببرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بخشی از کندی در دیوان‌سالاری به این خاطر است که کشور را نمی‌توان با شعار اداره کرد. من یک کارنامه‌ای دارم و مردم آن را می‌بینند و می‌گویند قالیباف تو ۱۲ سال در شهرداری بودی و قبلش در پلیس بودی چه چیزی به ما تحویل دادی. نمی‌شود شعار دهیم و کار انجام ندهیم. ما باید دقت کنیم.

قالیباف اظهار کرد: من گفتم در کشور سه قوه نداریم، چون یک قوه دیوان‌سالاری است و قوه دیوان سالاری بر سه قوه دیگر سوار است، چون قانون خوب می‌نویسم، اما به درستی اجرا نمی‌شود.

شعار من «خدمت و پیشرفت» است

وی ادامه داد: سیستم سلسه مراتبی امروز جوابگو نیست و سیستم باید تخت باشند. در شهرداری تهران بیش از دویست سامانه داشتیم و مردم در شب هم می‌توانند خدمات بگیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: قانونی که در مجلس برای مشاغل به نام درگاه ملی مجوز‌ها ایجاد کردیم کار بسیار بزرگی بود. اگر شایسته‌سالاری و شایسته‌پروری نکنیم هیچ‌یک از این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

قالیباف گفت: ما وقتی موشک را با دانشجویان و اهل علم متحول کردیم یعنی مردمی‌سازی شکل گرفته است. یادتان است مردم چه‌جوری پاسپورت و گواهینامه می‌گرفتند، اما الان مردم خودشان این کار را می‌کنند.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد وقتی اتفاق می‌افتد که تعارض منافع نباشد و همه چیز شفاف شود لذا بزرگترین فساد در کشور ناکارآمدی است و ضعف در اقتصاد در اینجاست و نکته‌ای که در اینجاست این است که مردم کارنامه ما را نگاه می‌کنند. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در مجلس یازدهم قانون سوت‌زنی را به قانون تبدیل کردیم و ابلاغ شده است و الان مردم در هر جا می‌توانند با اطمینان کامل گزارشات را بدهند و قانون پیش‌بینی کرده که ایمنی آنها را حفظ می‌کند و بابت آن پاداش داده می‌شود.

پست و مقام ارث نیست که سهمیه بدهم

وی با بیان اینکه هوشمدسازی مهمترین بخشی است که از دیوان سالاری ناکارآمد جلوگیری می‌کند، گفت: در انتخابات به مردم قول می‌دهم شما اگر تلاش کردید مسئولیت به دوش من آمد کاری کنم شما شرمنده رای خود نشوید و با کارم جبران آن را داشته باشم. نه اینکه من به همکارانم پستی دهم. هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است با کسی که نیست، وجود ندارد و بحث شایسته‌گزینی است. هر جا که بودم اساس کار من جوانگرایی بوده است و فعال بودن و سابقه داشتن هم مهم است.

شعار من «خدمت و پیشرفت» است

قالیباف تصریح کرد: در شهرداری شاید کسانی بودند که با گرایش سیاسی من همراه نبودند، اما آنها را به کار گرفتم. من که در بیست سالگی فرمانده شدم چگونه از یک جوان استفاده نکنم. من از یک شهردار ۲۷ ساله استفاده کردم لذا ارث نیست که سهمیه بدهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حتما افرادی برای حضور در دولت در ذهن من هستند، اما مطمئن باشید بدون مشورت و خرد جمعی با دیگران این موضوع را بررسی می‌کنیم. اولویت این است که در اداره دولت که یک بخشدار هم جزئی از دولت است و همه تلاشم این است که به مجموعه شوک ایجاد نکنم و اصلاحاتی که انجام می‌شود مبنایش کارآمدی است.

وی بیان کرد: هیچ جا در مدیریتی من ندیدید که من خود را به مردم پاسخگو نکنم. کار در مجلس سخت است، چون اجرایی نیست. در روز آخر مجلس یازدهم ۲۱ کاری که انجام دادیم را گفتیم که ۱۹ تای آن قانونگذاری بود لذا همه اقدامات را پاسخگو خواهم بود و صداوسیما می‌تواند بیاید آن را بگوید. مطالبه من از صدواسیما این است که آن را رصد کند. من به زمان‌بندی اعتقاد دارم و سابقه ۲۵ ساله من این را می‌گوید.

قالیباف درباره شهید رئیسی گفت: من با شهید رئیسی رفیق بودم و اولین آشنایی ما در سال ۵۶ در مشهد بود و این دوستی و رفاقت تا لحظه شهادت بود. در دهه ۹۰ در کار‌های سیاسی بهم نزدیک شدیم و انصافا شهید رئیسی خستگی‌ناپذیر، بااخلاص و مردم‌پذیر بود و به تراز کارگزار نظام اسلامی توجه کرد. 

وی اظهار کرد: در نظام اسلامی رابطه کارگزار و مردم عین عدالت است و خطر جانی هم نمی‌تواند مانع کارگزار و مردم شود. شهید رئیسی هیچ‌وقت ارتباط مردمی‌اش قطع نشد. هوشمندسازی پلتفرم‌ها مهم است، اما یک کارگزار نظام در اتاقش باز نباشد به آن مهمی نیست و شهید رئیسی تراز کارگزاری را در سطح نظام نگه داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها