کد خبر: 665292
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ۲۳:۱۰:۰۰
| |

رابطه بیکاری، فقر و تورم با مشارکت انتخاباتی به روایت آمار

روزنامه فرهیختگان نوشت: در استان‌هایی همچون سیستان‌و‌بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کردستان نرخ پایین مشارکت درحالی‌ رقم خورده که همه آنها به ترتیب در رتبه‌های اول تا هفتم با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارند.

رابطه بیکاری، فقر و تورم با مشارکت انتخاباتی به روایت آمار
کد خبر: 665292
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ۲۳:۱۰:۰۰

روزنامه فرهیختگان به تحلیل مشارکت انتخاباتی با توجه به شاخص‌های اقتصادی پرداخته است. 

به گزارش فرهیختگان، در بخش‌هایی از این مطلب می‌خوانید؛ 

 

 مقایسه نرخ بیکاری در استان‌های کشور با نرخ مشارکت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نتایج قابل تاملی دارد. گرچه در برخی استان‌ها رابطه معناداری بین نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین مشارکت وجود ندارد، اما آنطور که آمارها نشان می‌دهد، در استان‌هایی همچون سیستان‌و‌بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کردستان نرخ پایین مشارکت درحالی‌ رقم خورده که همه آنها به ترتیب در رتبه‌های اول تا هفتم با بالاترین نرخ بیکاری قرار دارند. همچنین اگر نرخ بیکاری رده‌های سنی را نیز بررسی کنیم، اغلب این استان‌ها بالاترین نرخ بیکاری جوانان را در کشور دارند. خراسان جنوبی، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و قزوین نیز ازجمله استان‌هایی هستند که نرخ مشارکت آنها بالاتر از میانگین کشوری بوده، استان‌هایی که کمترین نرخ بیکاری را در سال 1402 داشته‌اند. 

بررسی داده‌های اقتصادی در حوزه فقر و مقایسه آن با نرخ مشارکت در انتخابات نیز رابطه معناداری را در اغلب استان‌ها نشان می‌دهد. برای مثال، در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، همدان، کرمانشاه و خوزستان نرخ بالای جمعیت زیرخط فقر (آمار سال 1400) رابطه معناداری با نرخ پایین مشارکت در انتخابات این استان‌ها دارد. در بین استان‌ها، تهران و یزد وضعیت متفاوت‌تری دارند. در استان تهران نرخ پایین مشارکت درحالی است که این استان کمترین نرخ جمعیت زیر خط فقر را دارد. در استان یزد نیز نرخ بالای مشارکت درحالی است که این استان کمترین نرخ جمعیت زیر خط فقر پس از تهران را دارد. 

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در برخی از استان‌ها رابطه معناداری بین نرخ بالای تورم و مشارکت پایین در انتخابات وجود دارد. براساس این آمارها، در خردادماه سال‌جاری با در نظر گرفتن تورم سالانه، به‌جز استان یزد و خراسان‌جنوبی که تورم بالای آنها با مشارکت بالا در انتخابات نیز همراه بوده، در استان‌های اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، گیلان و چهارمحال‌وبختیاری مشارکت پایین با تورم بالا در این استان‌ها رابطه معناداری دارد. در این میان، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و تهران با وجود تورم پایین، نرخ مشارکت پایینی در انتخابات داشته‌اند. به نظر می‌رسد باید چندین شاخص را برای سنجش رابطه مشارکت در انتخابات و شاخص‌های اقتصادی به‌طور همزمان سنجید. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها