کد خبر: 665440
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

پزشکیان مطلقا قصد ایستادن مقابل اراده رهبری را ندارد

سعید لیلاز گفت: درباره پزشکیان اما این را می‌دانیم که او مطلقاً قصد ایستادن در مقابل اراده رهبری را ندارد و نمی‌خواهد با ارکان اصلی نظام رویارویی کند. این موضوع من را امیدوار می‌کند که دولت پزشکیان از دولت‌های قبلی اصلاح‌طلب، به‌ویژه دولت روحانی ‌موفق‌تر باشد.

پزشکیان مطلقا قصد ایستادن مقابل اراده رهبری را ندارد
کد خبر: 665440
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۱۶:۳۰:۰۰

روزنامه هم میهن با سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی گفت‌‌وگو کرده است.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛‌

 

  • در همه جهان حتی ایالات متحده آمریکا ممکن است رئیس‌جمهور قصد در پیش‌گرفتن سیاستی خاص را داشته باشد اما به دلایل متعدد این امکان را نداشته باشد. اما این مهم است که امروز به مردم خودمان بگوییم که با یک پدیده موافقیم یا نه و اگر این امکان را داشته باشیم که از آنچه مورد علاقه مردم نیست جلوگیری کنیم، آیا نسبت به آن اقدام می‌کنیم یا نه. نتیجه گرفتن از اقدام اما موضوعی درجه دوم است مثلاً ممکن است دولت رئیسی در خفا با لایحه عفاف و حجاب موافق نبوده باشد اما جرأت ابراز نظر درباره آن را هم نداشته. درباره پزشکیان اما این را می‌دانیم که او مطلقاً قصد ایستادن در مقابل اراده رهبری را ندارد و نمی‌خواهد با ارکان اصلی نظام رویارویی کند. این موضوع من را امیدوار می‌کند که دولت پزشکیان از دولت‌های قبلی اصلاح‌طلب، به‌ویژه دولت روحانی ‌موفق‌تر باشد.
  •  رئیس‌جمهور ابزاری بسیار قوی در اختیار دارد برای اینکه در تعامل با سایر ارکان نظام در برابر تصمیمات غیرعاقلانه‌ای که مورد مخالفت اکثریت مردم هستند، ایستادگی کرده و حتی اگر نمی‌تواند جلوی چنین تصمیماتی را بگیرد حداقل آنها را تعدیل کند.
  • تلاش رئیس‌‌جمهور برای اینکه در تعامل -و نه تقابل- با سایر ارکان نظام جلوی یک تصمیم غیرعقلانی یا غیرمرتبط با خواست اکثریت شهروندان را بگیرد یا آن را تعدیل کند،‌ متفاوت است از اینکه کاندیدایی مانند جلیلی اعتقادی به مخالفت با این تصمیم‌ها نداشته باشد و حتی طرفدار آن باشد.
  • پزشکیان بر مبنای تداوم صداقتی که از ابتدا تاکنون نشان داده است در صورت رئیس‌جمهور شدن،‌ تلاش می‌کند به وظیفه خود در مواجهه با این نوع تصمیمات عمل کند و در عین حال وظیفه اصلی خود یعنی بهبود اوضاع اقتصادی را بهتر پیش‌ برده و از نظر اصلی دور نگه ندارد.
  • تردید ندارم که پزشکیان به‌هیچ‌وجه تقابل نخواهد کرد و دست به تعامل می‌زند و اگر غیر از این بود او تاییدصلاحیت نمی‌شد. من این وضعیت را یک فرصت بزرگ برای مردم ایران و طبقه متوسط شهری می‌دانم. یعنی در عین اینکه وظیفه اصلی دولت یعنی پیشبرد امور اقتصادی و معیشتی مردم فدای دعواهای سیاسی نمی‌شود، در عین حال ممکن است در مباحث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نتایج بهتری به نفع اکثریت مردم یعنی طبقه متوسط شهری،‌ رقم زده شود. ضمن اینکه اگر دولت تنها بر بهبود اوضاع اقتصادی کشور متمرکز شود،‌ تنش در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هم به شدت فروکش می‌کند.
  •  حجاب مسئله مردم و ساختار حکمروایی نیست اما تبدیل به سمبلی از تقابل میان طبقه متوسط و حکمروایی شده است. به نظرم دکتر پزشکیان موفق می‌شود که ایران را از این تقابلی که جز زیان نتیجه‌ای دیگر برای کشور به دنبال ندارد، نجات دهد. نیروهای ساختار سیاسی کشور باید از این روحیه و گرایش پزشکیان استقبال کنند و مطمئن هستم چنین اقدامی هم خواهند کرد، نشانه این رویکرد آن است که پزشکیان با توجه به همه شواهدی که در رفتارها و افکارشان بوده است بازهم تاییدصلاحیت شدند؛ اتفاقی که مخلوق تغییر مسیر ساختار سیاسی در بسیاری از ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و با تلاش پزشکیان شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار آرام‌تر و کم‌تنش‌تر خواهد شد. این شرایط هم به پیشبرد سیاست اقتصادی و بهبود معیشت مردم کمک می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها