کد خبر: 665581
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۲۳:۵۶:۴۴
| |

مناظره | پزشکیان: بعد از ۱۵ سال بگوییم اگر برجام را امضا نکردیم اینقدر ضرر می‌کنیم

اولین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

مناظره | پزشکیان: بعد از ۱۵ سال بگوییم اگر برجام را امضا نکردیم اینقدر ضرر می‌کنیم
کد خبر: 665581
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۲۳:۵۶:۴۴

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: در ارتباط با استخراج و فروش نفت مسئله خیلی روشن است. ما همین الان بخاطر نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین می‌کشیم بیرون، 18 درصد است در حالی که در جهان 48 درصد است. معنی آن این است که ما در حال به نابودی کشاندن سرمایه نسل‌های آینده هستیم. یعنی اگر 100 میلیارد الان هست ما 200 میلیارد آن را زیر خاک دفن می‌کنیم.

وی افزود: ما نفت را دست کسی می‌دهیم که 3 میلیارد بشکه نفت برده و پول آن را خورده و حالا ما باید پیدا کنیم که چه کسی این کار کرده است. مگر یک فرد خودسرانه می‌تواند 10 کشتی نفت را ببرد و برنگرداند و پول این نفت را هم بخورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما چون بازارها را از دست دادیم در مملکتی که دومین منابع گاز دنیا را دارد، در زمستان گاز صنایع را قطع می‌کنیم. این 1500 تحریم یک موقعی است که بانک ملی یا کشتیرانی را تحریم می‌کنند و یک وقت است که حسن و حسین و اشخاص را تحریم می‌کنند. خب اینها با هم قابل مقایسه که نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من در زمان برجام که در مجلس این مسئله مطرح شد از آقای جلیلی سوال کردم که اگر برجام را قبول نکنیم راهی که باید پیش بگیریم چیست؟ ما باید یک نقشه داشته باشیم. بعد از 15 سال بگوییم اگر این قرارداد را امضا نکردیم اینقدر ضرر می‌کنیم و آنقدر هم منافع بدست می‌آوریم. آیا ما اطلاع داریم که با سوءمدیریت و نبود برنامه‌ چقدر داریم به این کشور و مردم ضربه می‌زنیم. اینکه چگونه با دنیا صحبت کنیم خودش یک هنر است. قرار نیست که ما بلد نباشیم حرف بزنیم و هر وقت که حرف زدیم آنها ما را محکوم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر غرب به تعهدات خود عمل نکند ما باید چه کنیم؟ عنوان کرد: اینکه ما چگونه می‌توانیم یک گفت‌وگو را به نتیجه برسانیم اینطور نیست که من بایستم و بگویم که الا و لابد اینگونه خواهد شد. خب اینگونه به راه حل نمی‌رسیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که وقتی آمریکا سردار سلیمانی را به شهادت می‌رساند و می‌خواهد فروش نفت ما را هم به صفر برساند، چه فضای گفت‌وگویی می‌تواند شکل بگیرد؟ گفت: سردار سلیمانی که بحثش جداست. آمریکا شهید سلیمانی را به شهادت رساند به این دلیل که سردار سلیمانی در مسئله غزه و سوریه موی دماغ آنها شده بود. خب این چه ربطی به دعوای قبل از این قضیه دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان چرا بازرگانان ما نمی‌توانند به راحتی ویزا بگیرند. چرا پول ما را ترکیه نمی‌دهد. چرا چین دلارهای ما را پس نمی‌دهد و قرارداد 25 ساله را اجرا نمی‌کند. چرا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. FATF مثل فیفا است ما اگر زیر بار قوانین آن رویم ما را بازی نمی‌دهند. حالا ما ممکن است 10 جای دیگر بازی کنیم ولی در بازی‌های جهانی ما را راه نمی‌دهند. حالا شما می‌گویید که راه دیگری داریم خب بگویید که ما تحریم را دور می‌زنیم و با این کار چه بلایی سر مردم می‌آید.

پزشکیان گفت: بنده بارها گفتم که برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به همگرایی داخلی داریم و هدر رفت گاز و نفت و تورم‌هایی که ایجاد می‌کنیم به خاطر سوءمدیریت‌ها است. ما باید به دنیا ثابت کنیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. در کنار آن نیز باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت که دستور رهبر انقلاب است مذاکره کنیم. این یک معامله است. در معامله باید یک چیز بدهیم و یک چیز بگیرید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها