کد خبر: 668252
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ۱۰:۲۳:۳۴
| |

کامبیز نوروزی، حقوقدان:

نباید توقع داشت پزشکیان در مدت کوتاه مشکلات ریشه دار را حل کند

کامبیز نوروزی گفت: نباید توقع داشت که مسعود پزشکیان ظرف مدت کوتاهی، مشکل محدودیت‌ها برای تشکیل و فعالیت احزاب را حل کند و مشکلات متعدد و ریشه‌دار بر سر راه آزادی رسانه‌ها، ظرف مدت کوتاهی برطرف شوند. انتظار معقولی که می‌توان از پزشکیان داشت باید مبتنی بر واقعیت‌های جاری سیاست در ایران باشد. پزشکیان هر اندازه که توانمند باشد، باز هم محدودیت‌های بسیاری پیش رو دارد.

نباید توقع داشت پزشکیان در مدت کوتاه مشکلات ریشه دار را حل کند
کد خبر: 668252
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ۱۰:۲۳:۳۴

روزنامه اعتماد با کامبیز نوروزی کارشناس مسائل حقوقی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

 

  • مواردی از قانون اساسی که طی سال‌های اخیر نقض شده یا اساسا اجرایی نشده‌اند، زیاد است. مواردی که یا به آنها توجهی نشده یا اینکه کسانی که خواسته‌اند آنها را مورد توجه قرار دهند با فشارهای زیادی مواجه شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته در فصل سوم قانون اساسی ذیل حقوق ملت است. مواردی که از اصل 19قانون اساسی آغاز و تا اصل 42 ادامه دارد. در این 23 اصل، حقوق زیادی برای ملت پیش‌بینی شده است. مثلا، اصل تساوی شهروندان در برابر قانون، عدم تبعیض، رعایت حقوق زنان به اشکال مختلف، مصونیت جان، حیثیت، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض، منع تفتیش عقاید، آزادی بیان و آزادی رسانه، آزادی تشکیل احزاب و انجمن‌ها، آزادی تشکل‌ها و بسیاری از حقوق دیگر که در قانون اساسی پیش‌بینی شده ولی توجهی به آنها نمی‌شود. در واقع فصل حقوق اساسی ملت را می‌توان ذیل حقوق متروک و نقض شده قرار داد.
  •  دیگر حقوق متروک و مغضوبی که می‌توان به آن اشاره کرد، حق آزادی انتخاب، حق آزادی انتخاب شدن و انتخاب کردن است. متاسفانه با تفسیر نادرست شورای نگهبان، این 2حق هم دچار محدودیت شده و نظارات استصوابی به اندازه‌ای گسترش پیدا کرده که 2حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را محدود کرده است.
  • به هیچ‌وجه توقع زیادی از پزشکیان ندارم. نه اینکه ایشان قابلیت و کارآمدی نداشته باشد، بلکه از این منظر که ساختار سیاسی ایران بسیار پیچیده شده و قدرت‌های آشکار و پنهان و عوامل موثر بر نقض قانون زیاد شده‌اند. حاکمیت قانون هرچند الزاما باید محقق شود، اما این روند به صورت تدریجی است که محقق می‌شود.
  • نباید توقع داشت که مسعود پزشکیان ظرف مدت کوتاهی، مشکل محدودیت‌ها برای تشکیل و فعالیت احزاب را حل کند و مشکلات متعدد و ریشه‌دار بر سر راه آزادی رسانه‌ها، ظرف مدت کوتاهی برطرف شوند. انتظار معقولی که می‌توان از پزشکیان داشت باید مبتنی بر واقعیت‌های جاری سیاست در ایران باشد. پزشکیان هر اندازه که توانمند باشد، باز هم محدودیت‌های بسیاری پیش رو دارد.
  • معمولا بالا بردن انتظارات بیش از حد ظرفیت‌های عینی و واقعی، زمینه‌ساز شکست است.ما تجربیات آموزنده‌ای از 2دولت سیدمحمد خاتمی، حدفاصل سال‌های 76 تا 84 داریم. متاسفانه سطح توقعات غیرمنطقی از دولت خاتمی به اندازه‌ای بالا رفت که با وجود همه موفقیت‌های درخشان و کم‌سابقه این دولت، نوعی احساس شکست هم در بین اصلاح‌طلبان و هم بین حامیان آنها ایجاد شد. احساساتی که ریشه در واقعیت نداشت. این در حالی است که جامعه ایرانی، هنوز که هنوز است، از سرمایه‌ای استفاده می‌کند که در دوره خاتمی و اصلاحات ایجاد و اندوخته شده است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها