کد خبر: 671853
|
۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ۱۱:۴۳:۴۵
| |

توصیه یک زن اصلاح‌طلب به پزشکیان: دولت وفاق ملی را تنها با مردان شکل ندهید

زهرا نژادبهرام نوشت: زنان ایرانی نگرانند که دولت وفاق ملی، تنها با مردان، ایده وفاق را شکل دهد. اما دولت، مکلف به تحقق مطالبات زنان نیز هست. هر اندازه مطالبات زنان کمتر دیده شود، دولت چهاردهم از وعده‌ها و قول‌های بنیادینش بیشتر دور افتاده است.

توصیه یک زن اصلاح‌طلب به پزشکیان: دولت وفاق ملی را تنها با مردان شکل ندهید
کد خبر: 671853
|
۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ۱۱:۴۳:۴۵

«دولت وفاق ملی بدون مشارکت زنان معنایی ندارد» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم زهرا نژاد بهرام است که در آن آمده: معرفی خانم فرزانه صادق در کابینه مسعود پزشکیان بخش کوچکی از مطالبات زنان را پاسخ داده است. ادامه این مسیر در گروی تصمیم نمایندگان است که توانایی‌های زنان ایرانی را باور کرده و آن را قدر نهند. برای رسیدن به پیشرفت و توسعه به همه ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی نیاز داریم. نمی‌توان کشور را با نیمی از منابع انسانی هدایت کرد و به کرانه‌های توسعه رساند. دولت دکتر پزشکیان مکلف است هم به مطالبات افراد رای‌دهنده پاسخ دهد هم به طیفی که به ایشان رای نداده‌اند. از سوی دیگر باید به مطالبات افرادی که در انتخابات مشارکت نداشته‌اند توجه نشان دهند. نیمی از افرادی که در فرآیند انتخابات مشارکت کرده یا نکرده‌اند، زنان هستند. مجموعه آنها مطالبات انباشت شده‌ای دارند که انتظار می‌رود پزشکیان که با رویکرد وفاق ملی روی کار آمده به این مطالبات توجه نشان دهد.

در طول 40سال گذشته، مطالبات زنان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر زمین مانده و ذیل مطالبات انباشت شده قرار گرفته‌اند. زنان ایرانی نگرانند که دولت وفاق ملی، تنها با مردان، ایده وفاق را شکل دهد. اما دولت، مکلف به تحقق مطالبات زنان نیز هست. هر اندازه مطالبات زنان کمتر دیده شود، دولت چهاردهم از وعده‌ها و قول‌های بنیادینش بیشتر دور افتاده است. آقای پزشکیان خود را صدای بی‌صدایان خطاب کرد و عنوان کرد مسائل اقشار مختلف از جمله زنان را خواهد شنید. بر اساس این رویکرد، باید مطالبات زنان هم در دولت طنین‌انداز شود. هم در حوزه انتخاب مدیریت‌های کلان دولت، هم در حوزه‌های مدیریت‌های میانی و هم در سایر حوزه‌های مرتبط با زنان این مطالبات طنین‌انداز شود.

انتظار ما این بود که دکتر پزشکیان از بین 5معاون معرفی شده خود، 2الی 3معاونت را به زنان تخصیص دهد. این انتظار وجود دارد تا بخش بزرگی از کابینه ایشان در اختیار زنان باشد. معاونت‌هایی که سازمان‌های اجرایی دارند و زنان ایرانی در بطن آنها سوابق خوبی دارند. معاونت‌های حقوقی، سازمان محیط زیست، کتابخانه ملی و... بخشی از حوزه‌هایی است که ذیل مدیریت زنان قرار داشته و تجربیات خوبی از مدیریت زنان در آنها ثبت شده است.

آنها می‌توانند رنگ کابینه را تغییر دهند. امیدواریم آقای پزشکیان با انتخاب خانم صادق به عنوان وزیر راه و شهرسازی این پیام را به قشر زنان ارسال کند که توانایی‌های زنان را می‌بیند و باور دارد که برای تحقق توسعه به مشارکت فعال و پویای آنها نیاز دارد. معتقدم که زنان می‌توانند این پیشتازی را داشته باشند. سیاست‌ورزی زنان از جنس گفت‌وگو و مبتنی بر مهر زنانه است. زنان هرگز با کسی سر جنگ ندارند. اگر جای پزشکیان بودم از زنان بیشتری استفاده می‌کردم، چرا که زنان با مبانی گفتمان او مانند دعوا نکردن، گفت‌وگو و مهرورزی و..همخوانی بیشتری دارند.

اولویت مسعود پزشکیان در گام نخست، فعال کردن لایحه نفی خشونت علیه زنان است که 3سال است در بایگانی مجلس خاک می‌خورد. تا امنیت خانگی، فرهنگی و اجتماعی برای زنان وجود نداشته باشد، آنها نمی‌توانند فعالیت‌های مولد خود را در عرصه جامعه و خانواده از سر بگیرند. در کنار این لایحه، باز پس‌گیری لایحه یا طرح مرتبط با گشت ارشاد است که به جز گسترده کردن نا امنی بر سر کشور هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و طیف‌های معتدل معتقدند این نوع برخوردهای سلبی، فضای اجتماعی کشور را نسبت به زنان توهین‌آمیز، نا امن و غیر اصولی ساخته است. از دکتر پزشکیان می‌خواهیم به سرعت نسبت به بازپس‌گیری این لایحه اقدام جدی کنند. لایحه نفی خشونت علیه زنان را فعال کنند و مساله امنیت زنان در جامعه و خانواده را اولویت اصلی خود قرار دهند. این مسیر را از طریق معاونت امور زنان پیگیر باشند. در کل باید گفت که دولت وفاق ملی بدون حضور زنان معنای عینی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها