کد خبر: 673119
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ۰۸:۰۱:۰۲
| |

جزئیاتی جدید از مرگ محمد میرموسوی در بازداشتگاه لاهیجان؛ خاله متوفی: گفتند بر اثر سکته فوت کرده

روزنامه اعتماد جزییات جدید مرگ محمد میرموسوی در بازداشتگاه «ناصرکیاده» لاهیجان را در گفت‌وگو با خاله او منتشر کرده است.

جزئیاتی جدید از مرگ محمد میرموسوی در بازداشتگاه لاهیجان؛ خاله متوفی: گفتند بر اثر سکته فوت کرده
کد خبر: 673119
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ۰۸:۰۱:۰۲

بهاره شبانکارئیان- «شب قبل از حادثه پدر محمد برای اینکه او به خودش یا دیگران آسیب نرساند محمد را تحویل ماموران نیروی انتظامی داد، اما گفتند؛ محمد بر اثر سکته قلبی فوت کرده است.» این بخشی از روایت یکی از اقوام نزدیک «سیدمحمد میرموسوی» در مورد شب قبل از حادثه برای «اعتماد» است درحالی که محمد میرموسوی؛ جوانی است که اوایل شهریور ماه جاری در بازداشتگاه ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان در استان گیلان جان باخته است.

به گزارش اعتماد، ابراهیم انصاری، دادستان شهرستان لاهیجان هفتم شهریورماه در مورد این اتفاق بدون ذکر نام متهم اعلام کرد: «پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در جریان پرونده فوت یک متهم تحت نظرگاه فرماندهی انتظامی این شهرستان دستگیر شدند.» مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی کشور طی دومین اطلاعیه خود علت وقوع این حادثه را توضیح و اعلام کرد: «عدم کنترل خشم و احساسات عوامل پاسگاه و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم دلیل مرگ او بوده است.» همچنین طبق این اطلاعیه، فرمانده پاسگاه ناصرکیاده عزل شده است. حالا «اعتماد» در گفت‌وگو با خاله متوفی که نخواست نامش در این گزارش فاش شود به ابعاد حادثه پرداخته است.

محمد چند سال داشت و تحصیلاتش چه بود؟

محمد متولد ۱۳۶۶ بود و فوق دیپلم برق‌ داشت.

متاهل بود یا مجرد؟

مجرد بود.

چه اتفاقی افتاد که محمد بازداشت شد؟

محمد دو روز قبل از آن درگیری با مادرش خداحافظی کرد تا به خانه‌شان در روستای سادات‌محله برود. او اکثر مواقع به آنجا می‌رفت. شبی که درگیری رخ داد محمد به چند نفر از اهالی اعتراض کرده بود و به همین دلیل برخی اهالی ماشین پدر محمد را آتش زدند. پدر محمد وقتی در جریان این موضوع قرار گرفت خودش را به آنجا رساند، اما محمد اجازه نداد پدرش داخل خانه شود. پدر متوفی از ترس اینکه محمد به خودش یا دیگران آسیب نرساند او را تحویل ماموران انتظامی داد.

اطلاع دارید در لحظه دستگیری، ماموران با محمد درگیر شدند یا نه؟

ما هنوز هیچی نمی‌دانیم، اما پدرش روال قانونی را انجام داد و از ماموران خواست با تمهیدات لازم محمد را دستگیر کنند و تحت‌الحفظ او را نگه دارند تا آسیبی به خودش و دیگران وارد نکند. در لحظه دستگیری پدر محمد آنجا حضور نداشت و اصلا نمی‌داند آن لحظه و بعد از آن چه اتفاقی برای پسرش افتاده است. تا اعلام نتیجه پزشکی قانونی اطلاعات ما در مورد نحوه مرگ محمد ناقص است.

خانواده محمد چگونه متوجه فوت او شدند؟

فردای همان شبی که ماموران محمد را دستگیر کردند از پاسگاه با پدرش تماس گرفتند و گفتند پسرت بر اثر سکته قلبی فوت کرده است؛ حدود ساعت ۴ بعدازظهر بود که این موضوع را به پدرش اعلام کردند.

ماموران محمد را به بیمارستان اعزام نکرده بودند؟

او را به بیمارستان رسانده بودند، اما پزشکان بیمارستان گفتند ما جسد محمد را تحویل گرفتیم.

محمد را به کدام بیمارستان منتقل کرده بودند؟

جسد محمد را به بیمارستان پیروز لاهیجان منتقل کرده بودند.

در برخی اخبار سعی شده این‌طور جلوه داده شود که آثار ضرب و جرح روی بدن مرحوم از قبل وجود داشته است! این موضوع باتوجه به فیلمی که از جسد محمد در غسالخانه منتشر شده و نشان می‌دهد آثار ضرب و جرح مربوط به قدیم نیست، چقدر صحت دارد؟

گفته‌ها متناقض است. منتظر نتیجه پزشکی قانونی و تحقیقات هستیم تا حقایق برای‌مان روشن شود.

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی در دومین اطلاعیه خود مبنی بر فوت مرحوم محمد میرموسوی در بازداشتگاه پلیس لاهیجان اعلام کرد: «پنجشنبه یکم شهریور ماه در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان خبر نزاع و درگیری توسط اهالی محل در سه مرحله و به‌طور مکرر به پاسگاه محلی گزارش می‌شود. در این درگیری افراد یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار داده و بنابر اظهارات امدادخواهان، منشا درگیری مرحوم موسوی بوده و خودروی متوفی همان‌طور که در تصاویر به‌ صورت مستند مشخص است کاملا تخریب و در آتش می‌سوزد. این موضوع باعث رعب و وحشت اهالی محل شده و پلیس تمامی عاملان حادثه از جمله مرحوم میرموسوی را بنابر وظیفه ذاتی و قانونی بازداشت می‌کند. متوفی در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با ماموران کرده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه می‌یابد. متاسفانه به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدم کنترل خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ می‌دهد. علت فوت باتوجه به اتفاقات قبل از حضور پلیس و شرایط جسمی و روحی متوفی، توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است. پیش از این مرحوم چندین مورد سابقه شرارت و درگیری داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز در اجرای حکم جلب، با پلیس درگیر و به ۹ ماه حبس محکوم می‌شود. رفتار رخ داده توسط برخی از عوامل انتظامی برخلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. بدین جهت افراد فوق دراختیار مرجع قضایی قرار گرفتند. روز گذشته نیز رییس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر و براساس جمع‌بندی گزارشات بازرسان، با دستور سردار رادان، فرمانده پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل معلق از خدمت شدند. همچنین درصورت تایید سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی؛ تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها