کد خبر: 674354
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

هوشمندانه‌ترین بخش از سفر مسعود پزشکیان به عراق چه بود؟

کارشناس مسائل عراق گفت: فراتر از اربیل و اقلیم کردستان، مسعود پزشکیان به بصره، پایتخت انرژی و اقتصاد عراق نیز سفر کرد. سفر به بصره یکی از هوشمندانه‌‌‌ترین سفرهایی است که تاکنون در سطح سیاست منطقه‌‌‌ای ایران اجرایی شده است.

هوشمندانه‌ترین بخش از سفر مسعود پزشکیان به عراق چه بود؟
کد خبر: 674354
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۱۷:۱۵:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد با آرمان سلیمی، کارشناس مسائل عراق درباره سفر اخیر مسعود پزشکیان به عنوان اولین سفر رئیس دولت چهاردهم به عراق گفت‌وگو کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  •  بدون تردید این سفر، استراتژیک‌‌‌ترین سفر تاریخی یک مسوول ایرانی به کشور همسایه غربی بود. رئیس جمهور کشورمان بر خلاف سفر مسوولان در گذشته سفر خود را به دیدار با مقام‌‌‌های سیاسی ارشد عراقی در بغداد محدود نکرد بلکه هیات ایرانی از ۶ استان عراق دیدار کردند. ۶ استانی که به روایتی هر یک قطب‌‌‌های سیاسی، مذهبی و اقتصادی کشور عراق هستند.
  •  در این میان سفر رئیس‌‌‌جمهور ایران به دو شهر اربیل و بصره برای نخستین بار در تاریخ بعد از ۲۰۰۳ از اهمیت بسزایی برخوردار است. پزشکیان و تیم سیاست خارجی‌‌‌اش با سفر به اربیل نشان دادند که خواهان گسترش روابط و نزدیکی فزاینده به اقلیم کردستان هستند. حضور رئیس قوه مجریه ایران در اربیل، از یک سو پیامی نمادین در راستای اشتراکات تاریخی میان ایران و کردهای عراق بود و از سوی دیگر، می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ساز افزایش سطح صادرات غیرنفتی ایران در اقلیم، تقویت فزاینده جایگاه ایران در شمال عراق و نیز تسریع همکاری‌‌‌های امنیتی میان طرفین باشد.
  •  فراتر از اربیل و اقلیم کردستان، مسعود پزشکیان به بصره، پایتخت انرژی و اقتصاد عراق نیز سفر کرد. سفر به بصره یکی از هوشمندانه‌‌‌ترین سفرهایی است که تاکنون در سطح سیاست منطقه‌‌‌ای ایران اجرایی شده است. در تشریح این موضوع باید توجه داشت که بصره از نظر ژئواستراتژیک مهم‌‌‌ترین استان و نقطه جغرافیایی عراق است. تنها تنفسگاه عراق به آب‌‌‌های آزاد و خلیج فارس همین شهر بندری است. بصره با حدود ۹۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، بزرگ‌‌‌ترین منطقه نفتی کل جهان است.
  • همچنین باید توجه داشت که ۹۰درصد نفت کشور عراق بالغ بر روزانه ۳ میلیون بشکه از استان بصره تولید و صادر می‌‌‌شود. به روایتی شفاف‌‌‌تر می‌‌‌توان بصره را قلب اقتصاد کشور عراق معرفی کرد که در زمینه‌‌‌های مختلف استعداد و ظرفیت‌‌‌های بسیار ویژه‌‌‌ای دارد. این استان از نظر دموگرافی نیز ترکیبی از قبایل عرب شیعه و سنی را دارا است. با توجه به تمام این ظرفیت‌‌‌ها می‌‌‌توان دیدار از این شهر را اتفاق ایجابی و بسیار استراتژیک دانست. 
  • دیدار ویژه مسعود پزشکیان با قبایل این استان این پتانسیل را فراهم کرد که ایران مناسبات خود را با سران قبایل بصره تقویت کند. سفر به بصره نشان داد که این استان اهمیتی ویژه برای ایران دارد. به ویژه اینکه سال‌‌‌ها تکمیل پروژه راه‌‌‌آهن شلمچه – بصره معلق مانده است. بصره با حدود ۳ میلیون جمعیت می‌‌‌تواند مامنی برای صادرات کالاهای ایرانی و حضور بخش صنعت و عمران ایران در عراق باشد.
  • باید توجه داشت که تمام بازیگران مهم در سطح بین‌‌‌المللی خواهان حضور در بصره هستند تا از فرصت‌‌‌های بی‌‌‌نظیر این استان بهره بگیرند.در سال‌‌‌های گذشته تا حدودی دست ایران از این فرصت‌‌‌ها کوتاه مانده که سفر پزشکیان می‌‌‌تواند فرصتی برای ترمیم این موضوع باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها