کد خبر: 675268
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۰۸:۳۵:۴۷
| |

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس:

اظهارات آقای پزشکیان مبنی بر طرح برادری با آمریکا ذیل برنامه تنش‌زدایی نبود؛ تهران و واشینگتن به فعال کردن میز عمان نیاز دارند

فلاحت پیشه گفت: اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره رابطه محتمل با امریکا یا طرح بحث برادری، ذیل یک برنامه تنش‌زدایی نبود. اساسا شاید کاربردی هم نباشد. معتقدم آنچه ایران و امریکا نیاز دارند، فعال کردن میز عمان است.

اظهارات آقای پزشکیان مبنی بر طرح برادری با آمریکا ذیل برنامه تنش‌زدایی نبود؛ تهران و واشینگتن به فعال کردن میز عمان نیاز دارند
کد خبر: 675268
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۰۸:۳۵:۴۷

مهدی بیک‌اوغلی- امروز رییس‌جمهور، برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می‌شود تا مهم‌ترین قطعه از پازل دیپلماسی دولت چهاردهم با سفر به ینگه دنیا شکل گیرد. پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در نشست سران میثاق آینده نیز سخنرانی خواهد کرد. همچنین دیدارهایی با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی خواهد داشت. رییس‌جمهور نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در امریکا خواهد داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سوالات آنان پاسخ خواهد داد. با توجه به رویکرد آوانگارد پزشکیان در مواجهه با رخدادهای گوناگون، تحلیلگران، سفر پزشکیان به نیویورک را سفری متفاوت با روسای جمهور قبلی پیش‌بینی می‌کنند. مهم‌ترین پلن در دستور کار رییس‌جمهور در سفر به نیویورک، ارسال پیام تنش‌زدایی ایران به فضای بین‌المللی است. رویکردی که بدون تردید نتانیاهو و تندروهای اسراییلی را در موضع ضعف قرار داده و فضا را به نفع رویکردهای ضد خشونت در منطقه تغییر خواهد داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل سیاسی و نماینده اسبق مجلس درباره ابعاد پنهان سفر رییس‌جمهور به نیویورک صحبت کرده و با تاکید بر این واقعیت که یکی از دلایل اصلی رای مردم به پزشکیان وعده‌های او، وعده تنش‌زدایی و بهبود رابطه با جهانیان بود از او می‌خواهد که ایده تنش‌زدایی را از سفر به نیویورک آغاز کند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در عین حال معتقد است که ایران و امریکا باید گفت‌وگوهای خود را نه در بستر رسانه‌ای و از طریق پیغام و پسغام، بلکه پشت درب‌های بسته و در مذاکرات عمان دنبال کنند. فلاحت‌پیشه معتقد است، هر اندازه دیدگاه‌های ایران و غرب (امریکا و اروپا) در خصوص تنش‌زدایی به هم نزدیک‌تر شود، نتانیاهو و رادیکال‌های اسراییلی، کمتر فرصت عرض اندام و جنایت خواهند داشت.

به گزارش روزنامه اعتماد بخش هایی از گفت و گوی فلاحت پیشه را در ادامه می خوانید:

 

  • فکر می‌کنم، اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره رابطه محتمل با امریکا یا طرح بحث برادری، ذیل یک برنامه تنش‌زدایی نبود. اساسا شاید کاربردی هم نباشد. معتقدم آنچه ایران و امریکا نیاز دارند، فعال کردن میز عمان است. به حدی دیوار بی‌اعتمادی بین طرفین شکل گرفته که هر بحثی از سوی طرفین وقتی وارد بحث‌های رسانه‌ای و عمومی می‌شود، منتج به نتیجه نخواهد بود. اما واقعیت آن است که تنش‌هایی در منطقه در حال شکل‌گیری است که اگر ایران و امریکا مانع و خاکریزی در برابر آن ایجاد نکنند، ویرانی‌های بسیاری در منطقه شکل می‌گیرد.معتقدم در عرصه عمومی هیچ امکانی برای مذاکرات ایران و امریکا وجود ندارد و دو طرف باید پشت درهای بسته و دور از چشم‌های نامحرم با هم گفت‌وگو کنند.
  • به نظرم پزشکیان با ادبیات جبهه پایداری نمی‌تواند تنش‌زدایی کند. اصرار ایرانی‌ها به تنش با امریکا، به نفع اسراییل تمام شده است. تداوم تنش ایران با امریکا، تندروهای اسراییلی را تقویت کرده است. اسراییلی‌ها این بهانه‌ها را بزرگ می‌کنند و از طریق پروپاگاندا جلوی تنش‌زدایی را می‌گیرند. اسراییلی‌ها وحشتناک‌ترین جنایت‌ها را در سایه شکاف‌های منطقه‌ای انجام می‌دهند و از تبعات آن می‌گریزند.
  • ایران و امریکا در یک موضوع به هم نزدیک هستند. هر دو مخالف تنش هستند. در این موضوع حتی روسیه فاصله دور‌تری از ایران در مقایسه با امریکا دارد. امیدوارم آقای پزشکیان با دستور کار مشخص برای تنش‌زدایی راهی نیویورک شود. دیگر نباید رخدادهای سال‌های قبل رخ دهد و رییس‌جمهور ایران در پیچ وخم راهرو ها پنهان شود تا رییس‌جمهور امریکا را نبیند. این رویکردها باعث می‌شود تا اسراییلی‌ها جنایات منطقه‌ای خود را افزایش دهند، بدون اینکه مانعی جدی در برابر آنها وجود داشته باشد. رییس‌جمهور ایران با سر دادن ندای تنش‌زدایی، جهانیان را متوجه جنایات آینده صهیونیست ها کرده تا برای پایان دادن به تنش‌ها کمک کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها