کد خبر: 675345
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۱۴:۳۱:۱۶
| |

حامد خسروشاهی، پژوهشگر حوزه قفقاز:

چندین شرکت اسراییلی بازسازی بعضی روستاهای مرزی ایران را به نام دهکده‌های هوشمند در اختیار گرفته‌اند

با کمرنگ شدن حضور ایران نقش رژیم صهیونیستی در این کشور به مراتب پررنگ‌تر شد. قابل کتمان نیست که اسراییل از طریق فریب دادن دولتمردان جمهوری آذربایجان پروژه‌هایی را اجرایی می‌کند. حتی در کنار مرزهای ایران و در بازسازی مناطق تازه آزاد شده چندین شرکت اسراییلی بازسازی بعضیی روستاهای مرزی ایران را به نام دهکده‌های هوشمند در اختیار گرفته‌اند.

چندین شرکت اسراییلی بازسازی بعضی روستاهای مرزی ایران را به نام دهکده‌های هوشمند در اختیار گرفته‌اند
کد خبر: 675345
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ۱۴:۳۱:۱۶

حدیث روشنی- تحولاتی جاری بالاخص از جمله غرب آسیا به نظر می‌رسد تعاملات ایران در قفقاز را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند. به‌طور مشخص تاثیر تحولات خاورمیانه بر حوزه قفقاز غیرقابل اغماض است. یکی از بازیگران مشترک حوزه قفقاز و غرب آسیا، رژیم اسراییل است. نقش اسراییل در پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ غیرقابل اغماض است. قفقاز میدانی دیگر برای رویارویی ایران و اسراییل است. 

حامد خسروشاهی در این رابطه که احتمال نقش آفرینی اسرائیل در حوزه قفقاز جنوبی چگونه توافقات میان تهران و باکو را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: در چهار سال گذشته آذربایجان روابط خود را با اسراییل گسترش داده و در سرزمین‌های اشغالی سفارتخانه احداث کرده است و این نشانه کمرنگ شدن نقش ایران در قفقاز جنوبی بود. با کمرنگ شدن نقش ایران تنش‌های میان تهران و باکو افزایش یافت به گونه‌ای که موسسات ایرانی که بالغ بر 50 موسسه بودند، از این کشور اخراج شدند. اکنون فقط سفارتخانه داریم که البته همچنان سفیری به این کشور نفرستاده‌ایم.

به گزارش روزنامه اعتماد بخش هایی از گفت وگوی خسروشاهی را در ادامه می خوانید:

 

  • با کمرنگ شدن حضور ایران نقش رژیم صهیونیستی در این کشور به مراتب پررنگ‌تر شد. قابل کتمان نیست که اسراییل از طریق فریب دادن دولتمردان جمهوری آذربایجان پروژه‌هایی را اجرایی می‌کند. حتی در کنار مرزهای ایران و در بازسازی مناطق تازه آزاد شده چندین شرکت اسراییلی بازسازی بعضی روستاهای مرزی ایران را به نام دهکده‌های هوشمند در اختیار گرفته‌اند.
  • مشخص است که در این روستاها با توجه به سابقه‌ای که از رژیم صهیونیستی سراغ داریم و با توجه به تحولاتی که اخیرا در لبنان رخ داده است، می‌تواند ایستگاه‌های جاسوسی و خرابکاری تحت عنوان دهکده هوشمند تعریف کند. مقامات ایرانی بارها به مقامات آذربایجان در این باره تذکر داده‌اند البته که باکو این مورد را نفی می‌کند.
  • صد البته که باید آمادگی‌های لازم در مرزهای شمال غربی وجود داشته باشد، همین‌طور در مرزهای شمال شرقی. به این دلیل که اسراییل علاوه بر حضور در قفقاز جنوبی، به صورتی پررنگ‌تر در آسیای میانه حضور دارد؛ در کشورهایی مانند ترکمنستان و حتی تاجیکستان و قرقیزستان و قزاقستان.
  • اگر در قفقاز جنوبی حضور اسراییل مخفی است در آسیای میانه این حضور علنی است. این موضوع طبیعتا به پروژه حضور رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران بازمی‌گردد که در دهه گذشته شدیدا پیگیری شده است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها