کد خبر: 676299
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۰:۰۲
| |

محمدعلی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت و گو با اعتماد مطرح کرد:

رفتار نتانیاهو یادآور اقدامات هیتلر است

محمدعلی سبحانی گفت: گفته می‌شود یک اتحاد نانوشته‌ای میان ترامپ و نتانیاهو برقرار شده است تا جنگی فراگیر را در منطقه حاکم کنند و به این منظور ترامپ مقدمات پیروزی خود را فراهم کند.

رفتار نتانیاهو یادآور اقدامات هیتلر است
کد خبر: 676299
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۰:۰۲

حدیث روشنی- روزنامه اعتماد با محمدعلی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛ 

 

  • هدف اسراییل از تشدید تنش‌ها راه‌اندازی یک جنگی فراگیر در منطقه است. این موضوع را هم ایران و هم کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درک و به آن اذعان کرده‌اند. اظهارنظرهای روزهای گذشته مقامات عالیرتبه اروپایی نیز در این خصوص کاملا روشن است.
  • گفته می‌شود یک اتحاد نانوشته‌ای میان ترامپ و نتانیاهو برقرار شده است تا جنگی فراگیر را در منطقه حاکم کنند و به این منظور ترامپ مقدمات پیروزی خود را فراهم کند.
  • رفتار شخص نتانیاهو یادآور اقدامات هیتلر است، چراکه هیچ مانعی برای خود در روند نسل‌کشی که پیش گرفته است، نمی‌بیند. سالگرد 7 اکتبر یادآور این موضوع خواهد بود که هیمنه اسراییل شکسته شده است. بنابراین این بازیگر سعی می‌کند بقای خود را در شرایط حاکم بر منطقه حفظ کند.
  • در حملات پیجری اخیری که صورت گرفت ضربات سنگینی به حزب‌الله وارد شد. هدف قرار دادن منطقه ضاحیه جنوبی بیروت که بیشتر اعضای اداری حزب‌الله در آن حضور دارند نیز خسارات سنگینی را به حزب‌الله وارد کرد.
  • ذکر این نکته اهمیت دارد که با ترور سیدحسن نصرالله این‌گونه نیست که این جنبش امکان جایگزین کردن افراد کلیدی خود را نداشته باشد. این قبیل فراز و نشیب‌ها در تاریخچه مقاومت همیشه وجود داشته است. من معتقدم اتفاقات اخیری که رخ داده در راستای فراز و نشیب‌های بسیار دردناکی است که مقاومت آن را تجربه کرده و می‌کند.
  • امیدوارم که این دقت نظر وجود داشته باشد که جنگ فراگیر در منطقه ایجاد نشود. باید تا انتخابات امریکا در مسیری قرار بگیریم که از وقوع جنگی گسترده جلوگیری شود. به این دلیل که اگر چنین جنگی رخ بدهد آینده‌ای برای آن متصور نیست.
  •  زمانی که سفارت ما در دمشق هدف حملات تروریستی اسراییل قرار گرفت و بعد از آن زمانی که اسماعیل هنیه در تهران ترور شد، اسراییلی‌ها تصور می‌کردند که ایران قطعا پاسخ نظامی خواهد داد و درگیری‌ها با تل‌آویو آغاز خواهد شد و خسارت‌های بزرگی در نتیجه این درگیری‌ها به ایران وارد می‌شود. چرا امریکایی‌ها خود را موظف و متعهد به حمایت از اسراییل می‌دانند. اسراییل نیز در منطقه احساس انزوای دائمی دارد. سرزمینی که در آن قرار دارند، آسیب‌پذیر است. این جزو اهداف استراتژیک اسراییل است که امریکا را وارد منطقه کند. کمااینکه در جنگ‌های گذشته نیز این اتفاق افتاده و سیاست‌هایی برای طرفین تعیین شده است. ما در این زمینه باید از تمام توان خود استفاده کنیم که اسراییل را به گونه‌ای حساب شده پشیمان کنیم و ضرباتی را به آنها وارد کنیم.
  •  تاکید من بر انتخابات امریکاست، چراکه در این بازه زمانی باقی مانده بسیاری از متغیرها تاثیرگذار است و شرایط را خطرناک‌تر یا آرام‌تر خواهد کرد. آقای ترامپ برای افزایش رای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است.
  • جنگ فرسایشی برای اسراییل کشنده است. این تصوری خام خواهد بود که اسراییل بتواند با همه امکانات خود نیروی مقاومت را از بین ببرد.
  •  نگرانی‌هایی از طولانی شدن جنگ میان اسراییل و حزب‌الله وجود دارد. جنگ فرسایشی بسیار خسارت‌بار خواهد بود.
  • این احتمال وجود دارد که در صورت روی کار آمدن دموکرات‌ها در امریکا این جنگ طولانی تا حدی کنترل شود. در صورتی که ترامپ پیروز این انتخابات باشد احتمال تداوم این روند یعنی ادامه‌دار شدن جنگ فرسایشی و عدم موافقت اسراییل با آتش‌بس وجود دارد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها