کد خبر: 677639
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۵ ۱۲:۵۲:۰۴
| |

نامه یک معلم به پزشکیان؛ آقای رئیس‌جمهور فرزندان ما در سیستم آموزشی بیمار مچاله می‌شوند

یک معلم خطاب به رئیس‌جمهوری نوشت: فرزندان ما در سیستم آموزشی بیمار و بحران‌زده دچار آسیب‌های متعدد شده و مچاله می‌شوند. تازمانی که ما تغییروتحول اساسی در سیستم تربیت‌معلم را مدنظر قرار ندهیم و معلمان ما از آموزش‌های لازم و کاربردی دراین‌خصوص همراه با کارورزی و نظارت لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند مهارت‌های ضروری را برای تدریس خلاقانه و یادگیری کاربردی در کلاس‌های درس خود به کار بگیرند.

نامه یک معلم به پزشکیان؛ آقای رئیس‌جمهور فرزندان ما در سیستم آموزشی بیمار مچاله می‌شوند
کد خبر: 677639
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۵ ۱۲:۵۲:۰۴

«نامه به رییس‌ جمهور» عنوان یادداشت افضل‌السادات حسینی در روزنامه اعتماد است که در آن آمده؛ 

رییس‌جمهور محترم؛  جناب آقای  دکتر پزشکیان

با سلام و آرزوی توفیق بیشتر شما  در انجام  تعهدات

 می‌دانم که به عنوان یک معلم دانشگاه می‌توانم با زبان علمی و دردمندانه با شما سخن بگویم؛ چون خود اهل علم هستید و پردرد.  بسیار خشنودم که شما در سخنان خود همواره به آموزش مبتنی بر عدالت آموزشی توجه دارید؛ اما لازم است علاوه بر عدالت آموزشی به موضوع آموزش‌وپرورش با نگاه همه‌جانبه‌ای پرداخته شود؛ آموزش‌وپرورش ما سالیان طولانی است که با مسائل بغرنج و پیچیده‌ای روبه‌رو است که اگر این مسائل مرکز توجه شما و مسوولان مرتبط قرار نگیرد نمی‌توانیم برای توسعه جامعه خود هیچ امیدی داشته باشیم. تحقیقات گسترده اینجانب در سطح ملی و بین‌المللی نشان داده است که مسیر توسعه همه‌جانبه تمام جوامع پیشرفته با اصلاحات آموزشی همبستگی بسیار نزدیکی داشته و دارد. با واکاوی مفهوم آموزش‌وپرورش مشخص می‌شود ما با معنای واقعی آموزش‌وپرورش در عمل فاصله بسیار داریم، چه در مدرسه‌ای در جنوب شهر، روستایی دوردست یا حتی در مدرسه خاص و به‌ظاهر پیشرفته در شهر تهران. 

جناب رییس‌جمهور محترم و گرامی! اینجانب به عنوان یک محقق و معلم دانشگاه که بیش از سه دهه مطالعات گسترده در اصلاحات آموزشی با محوریت تفکرمداری و خلاقیت داشته‌ام، به‌خوبی به چالش‌های آموزش‌وپرورش کشورم واقفم، اما می‌دانم اگر عزم جزمی جریان یابد می‌توان بر اغلب آنها فائق‌آید. در مطالعات گسترده بین‌المللی و بازدید از ده‌ها مدرسه در کشورهای مختلف همواره بغض در گلو داشته‌ام؛ زیرا مشاهده کرده‌ام که چگونه در آنجا کودکان با شوق در مدارس مهارت‌های زندگی و اجتماعی را آموخته و با رویکرد خلاقانه به حل مسائل می‌پردازند؛ اما فرزندان ما در سیستم آموزشی بیمار و بحران‌زده دچار آسیب‌های متعدد شده و مچاله می‌شوند.  سیستم آموزشی و تربیت دانش‌آموزی ما مشکلات عدیده و پیچیده‌ای دارد؛ اما طبق پژوهش‌ها و برنامه‌های موفق انجام‌گرفته در تمام نظام‌های آموزشی پیشرفته همچون فنلاند، ژاپن یا سنگاپور، مهم‌ترین، اصلی‌ترین و اثرگذارترین و نیز اولین پله تغییر و اصلاح سیستم آموزشی از تغییر و اصلاح برنامه تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان آغاز می‌شود؛ تازمانی که ما تغییروتحول اساسی در سیستم تربیت‌معلم را مدنظر قرار ندهیم و معلمان ما از آموزش‌های لازم و کاربردی دراین‌خصوص همراه با کارورزی و نظارت لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند مهارت‌های ضروری را برای تدریس خلاقانه و یادگیری کاربردی در کلاس‌های درس خود به کار بگیرند.

اینجانب باتوجه‌به دغدغه و آرمان خود در این موضوع، الگوی کاربردی و چندجانبه‌ای را دراین‌خصوص طراحی کرده و در حد وسع خود در دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای معلمان و مدیران بسیاری از مناطق محروم و دورافتاده تا مسوولان آموزشی سازمان‌های پیشرفته به اجرا درآورده و نتایج شگفت‌انگیز آن را به‌رغم بسیاری از موانع حتی در کم‌برخوردارترین مناطق کشور مشاهده نموده‌ام. بازخوردهای معلمان نشان داد که آنها در دوره‌های آموزشی نه چندان طولانی به نگرش مهارت‌های خلاقانه دست‌یافته و با توانمندی جدید شوق یادگیری را در کودکان و نوجوانان برانگیزانند. ارزیابی عملکرد معلمان بیانگر کیفیت بالای آموزش با وجود حداقل امکانات، بود. 

دستاوردهای متحیرکننده این طرح به حدی تأثیرگذار بود که بر آن شدم تا الگوی خود را به سیستم آموزش‌وپرورش در فراخوان خودشان ارائه کنم؛ الگویی که می‌تواند زمینه‌ساز تحول اساسی در تربیت‌معلم ایران شود.ولی متأسفانه مانند بسیاری از طرح‌های دیگرم در بروکراسی آموزش‌وپرورش به انجام نرسیده است؛ لذا تصمیم گرفتم تا نگرانی خود را خدمت حضرت‌عالی که دغدغه آموزش علمی و تغییرات آموزشی و گذر از شعار باتکیه‌بر اقدامات عملی را دارید مطرح کنم تا با مساعدت شما و تیم همراه‌تان بتوانیم مانند بسیاری از کشورها که توانستند از طریق آموزش طی سه دهه به رشد قابل‌توجهی در همه زمینه‌ها برسند در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیریم؛ زیرا آرمان همیشگی‌ام این بوده که باید خودمان مملکت‌مان را بسازیم، آرمانی که باعث شده است تا بارها دعوت به همکاری در بهترین دانشگاه‌های دنیا را نپذیرم و با آموزش‌دادن معلمان، مربیان و مدیران سرزمینم گام کوچکی در شکوفایی استعدادها و بهبود یادگیری کودکان  ایران  بردارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها