کد خبر: 678560
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ۱۶:۱۸:۵۷
| |

مقامات آمریکایی: ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است

2 مقام آمریکایی به رویترز اعلام کردند که واشنگتن معتقد است ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است.

مقامات آمریکایی: ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است
کد خبر: 678560
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ۱۶:۱۸:۵۷

۲ مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند: واشنگتن همچنان معتقد است که با وجود تحولات اخیر در خاورمیانه، ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است.

به گزارش ایرنا، این اظهارات که از سوی یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن و دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) آمریکا مطرح شده، به علاوه اظهارات علنی اوایل هفته جاری است که ویلیام برنز رئیس سازمان سیا گفته بود.

ویلیام برنز در اوایل هفته جاری گفته بود که هیچ شواهدی در دست نیست که ایران قصد تغییر در برنامه هسته‌ای خود به سمت برنامه‌های نظامی را داشته باشد.

سخنگوی دفتر اطلاعات ملی با اشاره به بیانات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به رویترز گفت: «ارزیابی ما این است که ایران هنوز تصمیم به ادامه برنامه نظامی هسته‌ای خود که آن را از سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده است، نگرفته است.»

ارزیابی اطلاعاتی می‌تواند به توضیح مخالفت آمریکا با هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران در تلافی حمله موشکی بالستیکی که تهران هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی انجام داد، کمک کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دولت او از هر تلاشی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل حمایت نمی‌کند اما توضیح نداده بود که چرا دولت او به این نتیجه رسیده است. اظهارات بایدن باعث انتقاد شدید جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور شده بود.

رویترز مدعی شد که مقامات آمریکایی اذعان دارند که هرگونه تلاشی برای نابودی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران ممکن است تنها تلاش‌های این کشور را برای ساخت این تسلیحات به تاخیر بیاندازد و حتی می‌تواند عزم تهران را برای انجام این کار تقویت کند.

این در حالی است که هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که دولت ایران طی سال‌های گذشته تلاشی برای طراحی یا ساخت تسلیحات هسته‌ای کرده باشد و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

مقام ارشد دولت بایدن که نام وی عنوان نشده نیز به رویترز گفته است: ما در حال مشاهده این فضا با دقت هستیم.

در روزهای گذشته، ارتش اسرائیل خسارات سنگینی به حزب الله لبنان، قدرتمندترین عضو شبکه تحت حمایت ایران موسوم به محور مقاومت، وارد کرده است. از جمله این خسارات، ترور سیدحسن نصرالله در یک حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه بیروت بود.

رویترز مدعی شده است که برخی از کارشناسان می‌گویند، تضعیف متحد کلیدی ایران در لبنان ممکن است تهران را به منظور حفاظت از خود، وادار به از سرگیری تلاش‌هایش برای ساخت بمب هسته‌ای کند.

این گزارش در ادامه همچنین ادعا کرده است که ایران در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم را تا خلوص ۶۰ درصدی در ۲ سایت خود انجام می‌دهد و از نظر تئوری، مواد لازم برای ساخت تقریبا چهار بمب هسته‌ای را با معیارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داراست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها