کد خبر: 678819
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۵۵:۳۲
| |

پزشکیان یاد خاتمی را زنده کرد؛ در عمل نشان داد پایبند به ایده زنده باد مخالف من است

فاطمه راکعی نوشت: پزشکیان هم در صحنه عمل نشان داد که به ایده زنده‌باد مخالف من پایبند است و به آن اعتقاد دارد.

پزشکیان یاد خاتمی را زنده کرد؛ در عمل نشان داد پایبند به ایده زنده باد مخالف من است
کد خبر: 678819
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۵۵:۳۲

فاطمه راکعی در یادداشتی با عنوان «پزشکیان یاد سخنان خاتمی را زنده کرد» در روزنامه اعتماد نوشت: وقتی فیلم حضور دکتر پزشکیان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران را می‌دیدم، به یاد رفتارها و صحبت‌های سید محمد خاتمی با مخالفان‌شان در دانشگاه افتادم، زمانی که خاتمی عبارت «زنده باد مخالف من» را در دانشگاه تهران صدا زد و بر قلب‌های جوانان حکمرانی می‌کرد؛ عباراتی که جامعه ایرانی آن را هرگز از یاد نمی‌برد. خاتمی نه فقط در حرف و کلام بلکه در عمل نشان داد  که به ایده زنده‌باد مخالف من پایبند است. امروز هم آقای دکتر پزشکیان به عنوان یکی از رهروان مسیر اصلاحات، همین راه و همین منش را دنبال می‌کند.

پزشکیان هم در صحنه عمل نشان داد که به ایده زنده‌باد مخالف من پایبند است و به آن اعتقاد دارد. از قبل مشخص بود که برخی افراد و جریانات مخالف دولت، تلاش خواهند کرد تا محیط دانشگاه تهران را به فضایی برای تخریب دولت و حاشیه‌سازی برای رییس‌جمهور بدل کنند... 

 اما رییس‌جمهور با آرامش، صدای مخالفانش را شنید، به آنها تریبون داد و با آنها دیالوگ برقرار کرد. خوب است این رویکرد با رویکرد برخی دولت‌ها مقایسه شود که از قبل محیط دانشگاه‌ها را برای حضور رییس دولت وقت ایزوله می‌کردند تا احتمالا صدای مخالفت یا نقدی به گوش رییس‌جمهور نرسد. اما از آنجا که خود آقای پزشکیان، دانشگاهی است، متخصص و فرهیخته و دانشمند است، دانشجویان را مانند فرزندان خود دیده و نقد آنها را شنیده است. جامعه ایران امروز بیشتر از هر عامل دیگری به فرهنگ گفت‌وگو، مدارا و تعامل نیاز دارد. مثلثی که پزشکیان آنها را در قالب گفتمان وفاق ارایه کرده و از همه افراد و گروه‌ها می‌خواهد که به آن تاسی جسته و عمل کنند.

دولت چهاردهم اما مدت‌ها قبل، رویکرد خود را در خصوص نقد دانشگاهی و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها عیان کرده است. بازگشت به تحصیل و تدریس دامنه وسیعی از دانشجویان و استادان دانشگاهی در دولت چهاردهم نشان‌دهنده متد و الگویی است که این دولت در خصوص نهاد علم دارد. صحبت‌های رییس‌جمهور در این نشست بسیار اثرگذار و منطقی بود. رییس‌جمهور فرصت را در اختیار نماینده‌ای قرار داد تا از سوی دانشجویان صحبت کند.  رییس‌جمهور نشان داده که در عرصه دیپلماسی عمومی، تخصص خاصی دارد.

پزشکیان همانطور که می‌تواند در سفر به عراق، توجه افکار عمومی اقلیم کردستان و سایر شهرهای عراق را جلب کند در محیط دانشگاه هم با تکیه بر همین ظرفیت دیپلماسی عمومی ابتکار عمل را به دست می‌گیرد و جلسه را اداره می‌کند. ‌ای‌کاش همه ما در عرصه سیاسی از این رفتارها استفاده کنیم. عرصه سیاست برخلاف آنچه  گفته می‌شود، محیط خشک با رفتارهای سرد نیست. در همین محیط می‌توان اقدام به تحبیب قلوب کرد و توجه افکار عمومی را جلب کرد. لازم است از رییس‌جمهور و یاران ایشان در حوزه رسانه تشکر کنیم که روند بازگشت به تحصیل دانشجویان محروم را فراهم ساخت و زمینه آزادساری دانشجویان منتقد را فراهم کرد.

ایجاد ارتباط سازنده میان دولت و دانشگاه از یک طرف و جامعه با دانشگاه از سوی دیگر کمک می‌کند تا روند توسعه و تخصص‌گرایی در کشور تسریع شده و زمینه همدلی‌ها فراهم شود. هر ایرانی باید بتواند نقد و اعتراض و حرف خود را بدون نگرانی خطاب به مسوولان و کارگزاران حکومت بزند. بدون اینکه نگرانی از محرومیت، زندان، برخوردهای سلبی و...داشته باشد.پزشکیان در دانشگاه تهران بر ایده وفاق ملی مد نظر خود تاکید و تلاش کرد ابعاد نظری و تئوریک این رویکرد را تئوریزه سازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها