کد خبر: 680345
|
۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۳:۲۴
| |

مخالفت یک اقتصاددان با اصلاحات اقتصادی؛ اول باید تحریم‌ها برطرف شود

سیدمرتضی افقه تاکید کرد: بنده برخلاف بسیاری از اقتصادخوانده‌هایی که می‌گویند صرفا اصلاحات اقتصادی باید انجام شود موافق این سخنان نیستم و نقد من به افرادی است که بر اصلاحات اقتصادی تاکید دارند که منظورشان افزایش قیمت ارز و تغییر نرخ حامل‌های انرژی است.

مخالفت یک اقتصاددان با اصلاحات اقتصادی؛ اول باید تحریم‌ها برطرف شود
کد خبر: 680345
|
۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۳:۲۴

روزنامه اعتماد با سید مرتضی افقه، اقتصاددان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  •  اصلاحات اقتصادی در دولت‌های قبل هم انجام شده و سوال این است که چرا زمانی که این اصلاحات در دولت آقای رییسی انجام می‌شد این منتقدان مخالفتی نداشتند و انتقادی از این اصلاحات مخرب نکردند؟
  • حذف ارز 4200 تومانی در آن زمان هم انتقادات زیادی به دنبال داشت، اما از این اقدام دولت هیچ انتقادی نشد و چرا باید امروز این اعتراضات مطرح شود؟ چرا در دوره آقای رییسی که ادعا می‌شد بدون رفع تحریم‌ها هم می‌توانند مشکلات اقتصادی را برطرف کنند نه تنها مشکلی را حل نکردند، بلکه مشکلات اقتصادی چندین برابر هم شد و تورم پس از حذف ارز 4200 تومانی به بیش از 50درصد رسید؟
  • بسیاری از این موضع‌گیری‌ها کاملا سیاسی است. اگر اندکی از اقتصاد و ساختارهای اقتصادی شناختی داشته باشند حتما متوجه می‌شوند که نه تنها بورس، بلکه کل شاخص‌های اقتصادی این روزها به ‌شدت به مساله تحریم‌ها گره خورده است.
  • هر چند همه مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها برنمی‌گردد، اما در شرایط فعلی با برداشتن تحریم‌ها بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، هر چند تفکر برخی‌ها به شکلی است که متاسفانه حتی با برداشتن تحریم‌ها هم باز نمی‌توان به حل مشکلات اقتصادی امیدی داشت.
  • حتی در صورت لغو تحریم‌ها هر چند بسیاری از مشکلات حل می‌شوند و برخی شاخص‌های اقتصادی هم بهبود می‌یابند، اما حل اساسی مشکلات به تحولات ساختاری اقتصاد برمی‌گردد. 
  • بنده برخلاف بسیاری از اقتصادخوانده‌هایی که می‌گویند صرفا اصلاحات اقتصادی باید انجام شود موافق این سخنان نیستم و نقد من به افرادی است که بر اصلاحات اقتصادی تاکید دارند که منظورشان افزایش قیمت ارز و تغییر نرخ حامل‌های انرژی است. اصلاحات اقتصادی شرایط معیشت را باز هم بدتر می‌کند و تجربه نشان داده اصلاحات در دوران آقای رفسنجانی و دوره آقای احمدی‌نژاد و دوره آقای رییسی که نرخ ارز 4200 تومانی حذف شد و قیمت بنزین تغییر کرد شرایط مردم به ‌شدت بد شد، چراکه در یک شرایط ضداقتصادی و ضدتولید و ضدتوسعه‌ای صرفا تاکید بر اصلاحات اقتصادی و فقط شرایط معیشتی را بدتر می‌کند.
  • افزایش قیمت‌ها تنها سفره‌های مردم را کوچک‌تر می‌کند. همه به این موضوع آگاهند که در شرایط کنونی قطعا رفع تحریم‌ها نه تنها بورس، بلکه تمامی مشکلات اقتصادی را به گونه‌ای حل خواهد کرد و از سوی دیگر این نقد هم به آقای همتی هست که اصلاحات اقتصادی نیز در این ساختار ضد توسعه‌ای همه مشکلات را حل نمی‌کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها