کد خبر: 681405
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۶ ۰۸:۳۹:۰۷
| |

یوسف مولایی:

تخاصمات منطقه‌ای به زودی تمام می‌شود؛ اسرائیل به دنبال آتش‌بس است

یوسف مولایی گفت: نظر شخصی من این است که تخاصمات منطقه‌ای به زودی پایان می‌گیرد و مذاکرات صلح خاورمیانه وارد مرحله جدیدی می‌شود. واقع آن است که اسراییل دیگر توانایی به دوش کشیدن بار سنگین هزینه‌های مادی، نظامی و اجتماعی این نبرد را ندارد. بنابراین تلاش می‌کند با روش‌های مختلف زمینه‌های آتش‌بس را فراهم سازد.

تخاصمات منطقه‌ای به زودی تمام می‌شود؛ اسرائیل به دنبال آتش‌بس است
کد خبر: 681405
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۶ ۰۸:۳۹:۰۷

روزنامه اعتماد با یوسف مولایی استاد روابط بین‌الملل در خصوص ماجراجویی بامداد شنبه اسراییل گفت‌‌وگو کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛‌

  • اسراییل نشان داده که نظام بین‌الملل برایش از کمترین اهمیتی برخوردار نیست. در حقوق بین‌الملل، اقدام نظامی کشورها تنها از 2طریق صورت می‌گیرد. اقدام نظامی علیه سایر کشورها، یا باید بر اساس اصل دفاع مشروط باشد یا اینکه مبتنی بر مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد. هیچکدام از این زمینه‌ها ایجاد نشده که اسراییل مبتنی بر آن بخواهد اقدامی صورت دهد، بنابراین از منظر حقوق بین‌الملل اقدام بامداد شنبه اسراییل علیه ایران مجاز نیست.
  • اسراییل رویه‌ای جدید را بنیان‌گذاری کرده و آن اقدام پیشگیرانه و پیشدستانه در مواجهه با سایر کشورهاست که از منظر حقوق بین‌الملل بی‌معناست. کشوری نمی‌تواند علیه کشور دیگری اقدامی صورت دهد به این بهانه که ممکن است در آینده اقدامی صورت دهد. هرچند ایران می‌تواند در مواجهه با تعرض اسراییل اقدام متقابل را صورت دهد اما استفاده از دیپلماسی همواره روش معقول‌تری برای پیشبرد اهداف کلان و منافع ملی کشورهاست.
  • اساسا حمله اسراییل به ایران این حق را برای ایران محفوظ می‌دارد که پاسخ مناسبی به اقدام تجاوزکارانه اسراییل دهد. اقدامات اسراییل به گونه‌ای است که تنش را تا بی‌نهایت در سطح منطقه و جهان بالا می‌برد. ایران یا باید به اندازه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، امنیتی و راهبردی قدرتمند سازد که بازدارندگی ایجاد کند یا اینکه در مسیر دیپلماسی و جلب‌توجه افکار عمومی جهان گام بردارد.
  • ایران باید به افکار عمومی جهانی بقبولاند که اسراییل نظم و امنیت را در منطقه به هم زده است. ایران از این طریق با جلب‌توجه افکار عمومی جهانی و با فشار کشورهای صلح‌طلب هم می‌تواند نوع خاصی از بازدارندگی را ایجاد کند.
  • بازدارندگی در برهه‌ای ممکن است به صورت فردی و با محوریت یک کشور خاص اعمال شود و زمانی هم با مشارکت جهانی و با حضور جامعه بین‌الملل محقق. در این شرایط جامعه جهانی به طرف متجاوزگر فشار وارد می‌کند که از ادامه اقداماتی که نظم و امنیت بین‌الملل را به هم می‌زند، خودداری کند. به نظرم ایران باید تلاش کند در هر دو حوزه توان خود را افزایش دهد. یعنی ضمن ایجاد بازدارندگی ژئواستراتژیک، ابزارهای دیپلماتیک را هم به کار بگیرد تا افکار عمومی جهانی و کشورهای صلح‌طلب را معطوف جنایات اسراییل کند.
  • نظر شخصی من این است که تخاصمات منطقه‌ای به زودی پایان می‌گیرد و مذاکرات صلح خاورمیانه وارد مرحله جدیدی می‌شود. واقع آن است که اسراییل دیگر توانایی به دوش کشیدن بار سنگین هزینه‌های مادی، نظامی و اجتماعی این نبرد را ندارد. بنابراین تلاش می‌کند با روش‌های مختلف زمینه‌های آتش‌بس را فراهم سازد. با توجه به وضعیت منطقه، سایر کشورها تلاش می‌کنند زمینه‌های پایان دادن به تنش را فراهم سازند.
  • نباید فراموش کرد که اسراییل بیش از 43هزار فلسطینی را به خاک و خون کشیده است، ایران در مراحل بعد باید از ظرفیت نهادهای بین‌المللی و افکار عمومی جهانی برای محکومیت اسراییل استفاده کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها