کد خبر: 681415
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۶ ۱۲:۰۹:۱۹
| |

کشورهای منطقه جنگ نمی‌‌خواهند؛ حرمت مسئولیت ایجاب می‌کند ایران به خواست همسایگان ارج نهد

علی آهنگر نوشت: کشورهای منطقه جنگ نمی‌خواهند و این جنگی نیست که در صورت تداوم بین دو سوی ماجرا محدود بماند. کشورهایی که همگان همسایگان ایرانند و در تعامل‌های دیپلماتیک اخیر وزارت خارجه ایران نشان دادند که با کشورمان از در حسن‌نیت وارد شدند. حرمت مسوولیت ایجاب می‌کند که ایران به خواست همسایگان ارج نهد و از روی خردمندی و بزرگواری از فروزش آتشی که دامنگیر همگان خواهد شد، جلوگیری کند.

کشورهای منطقه جنگ نمی‌‌خواهند؛ حرمت مسئولیت ایجاب می‌کند ایران به خواست همسایگان ارج نهد
کد خبر: 681415
|
۱۴۰۳/۰۸/۰۶ ۱۲:۰۹:۱۹

علی آهنگر در یادداشتی با عنوان «جنگ و مسوولیت منطقه‌ای ایران» در روزنامه اعتماد نوشت: ایران به عنوان عضوی تاثیرگذار و تعیین‌کننده در منطقه، نسبت به صلح و آرامش منطقه‌ای مسوولیت دارد. حمله پر ادعای اسراییل سرانجام در بامداد شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ انجام شد هر چند که چیزی شبیه به حمله بود. در تهران آنچه شنیده می‌شد آوای مکرر پدافند هوایی بود که خوش درخشید.  هیچ هواپیمایی در حریم هوایی ایران حاضر نشد. اسراییل در بیانیه‌های رسمی پایان جنگ‌خواهی و تهاجم خود را نسبت به کشورمان اعلام کرد.  کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، کویت، اردن، قطر، سوریه، عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، عمان، لبنان، ترکیه و حتی سوییس حمله رژیم صهیونیستی به ایران را نقض قوانین بین‌المللی دانستند و آن را به ‌شدت محکوم کردند و مصر نگرانی شدید خود را از گسترش تنش‌ها ابراز داشت.

  واکنش بازار پس از بازگشایی حکایت از اعتماد به امنیت کشور و آرامش داشت. بورس سرتاسر سبز شد، دلار فرو ریخت، تتر ریزشی شد و طلا خجالت کشید. حس سبز بازار نشان داد که همه ‌چیز را دیده است، فهمیده است، اطمینان پیدا کرده و آرامش سریع خود را بازیافته است. حالا آنچه نگاه‌ها و توجه‌های منطقه‌ای و جهانی را به خود جلب کرده، نوع واکنش ایران است. واکنش نظامی ایران حق و توانی است که در خود دارد و می‌تواند به نقض حاکمیت ملی خود از آن بهره بجوید. اما سیاست و دیپلماسی و مسوولیت منطقه‌ای ایران چه می‌گوید؟ 

کشورهای منطقه جنگ نمی‌خواهند و این جنگی نیست که در صورت تداوم بین دو سوی ماجرا محدود بماند. کشورهایی که همگان همسایگان ایرانند و در تعامل‌های دیپلماتیک اخیر وزارت خارجه ایران نشان دادند که با کشورمان از در حسن‌نیت وارد شدند. حرمت مسوولیت ایجاب می‌کند که ایران به خواست همسایگان ارج نهد و از روی خردمندی و بزرگواری از فروزش آتشی که دامنگیر همگان خواهد شد، جلوگیری کند.

ایران اکنون می‌تواند همراهی‌های کم‌نظیر دیپلماتیک کشورهای منطقه از عربستان و کویت تا مصر را سرمایه سیاست خارجی خود قرار داده و به درخواست همسایگان برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر پاسخی از سر همراهی و همکاری دیپلماتیک بدهد. امروز آنچه بسی بیشتر از آتش دیده شده و تجربه شده ایران در آسمان منطقه می‌تواند بدرخشد و در تاریخ ثبت شود، صلای بلند عقلانیت و دیپلماسی و احترام به خواست همسایگان است. قلب اقتصاد و بازار ایران نیز نشان داد که چنین درخواستی را از سیاستگذاران میهن دارد.

به یاد بیاوریم فرهنگ قویم ایرانی در اندیشه شیخ اجل سعدی را که فرمود: 

چو شمشیر پیکار برداشتی

نگه‌دار پنهان ره آشتی

که لشکر شکوفان مغفر شکاف

نهان صلح جستند و پیدا مصاف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها