رییس سازمان سینمایی:
آمادگی احیای فرهنگی جاده ابریشم با همراهی چین را داریم
در دیدار هیات چینی با رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان تاکید کرد ما آمادگی داریم تا در احیای مجدد بخش فرهنگی جاده ابریشم با کمک چین محصولات مختلفی را تولید کنیم.
اعتمادآنلاین| روز گذشته 24 تیرماه نایب رییس کمیسیون فرهنگ و تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین به همراه هیاتی با رییس سازمان سینمایی دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی گفت: ایران یکی از شرکای راهبردی و دوستان موثر خود در معادلات بینالمللی را کشور چین میداند. بیش از 10 سال است که عضو موسس و هیات مدیره انجمن دوستی ایران و چین بوده ام لذا چین را میشناسم، به آن علاقمندم و ارزش ویژهای برای همکاری با چین قایل هستم. سفر شما در کنار سایر مقامات این کشور در توسعه و تحکیم روابط میان 2 کشور مهم و موثر است.
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: ما و چین به عنوان 2 کشور صاحب تمدن یاد گرفتیم که از تهدیدها به عنوان یک موقعیت مثبت استفاده کنیم. کشورهایی که صاحب تمدن، فرهنگ و ریشه دیرینه هستند نقش فرهنگ را در پیش برد اهدافشان مهم و جدی میدانند.
وی ادامه داد: در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز همیشه در سطوح عالی با چین مراوداتی داشتیم. چین را کشوری بزرگ و با برنامه توسعه فوق العاده میدانیم و آماده هستیم برنامهای را برای همکاری های بیشتر نسبت به گذشته بین 2 کشور طراحی و اجرا کنیم. در دهه اخیر شاهد پیشرفت چین در صنعت فیلمسازی و افزایش سالن های نمایشی آن بودیم و شاهد هستیم که به سرعت خودش را به تکنولوژی روز در سینما و فیلمسازی میرساند. همانطور که اشاره کردید کشور ما در طول 40 سال گذشته سینماهای خود را بازسازی کرده و سعی داشته است تعریف دیگری از سینما را به عنوان موضوع فرهنگی به دنیا ارایه کند.
حیدریان تاکید کرد: سینما صرفا یک موضوع برای سرگرمینیست، سینما مقولهای برای همکاریهای فرهنگی است و معتقدم فرهنگ و تمدن شرق به قدر کفایت موضوع و مطلب برای ارایه به سینما دارد. به نظر من 2 کشور به عنوان کسانی که صاحب سابقه و فرهنگ غنی در حوزه شرق هستند، میتوانند تولیداتی داشته باشند که برای کل جهان مفید باشد.
رییس سازمان سینمایی همچنین یادآور شد: فیلمسازان ما در سال گذشته بیش از 400 جایزه بینالمللی گرفتند. فیلمهای کوتاه، سینمایی، مستند و انیمیشن این جایزهها را از جشنواره ها و کشورهای مختلف از آن خود کردند. این نشان از آن دارد که علاوه بر محتوا، فیلمسازان ما توانستند سلیقه و ذوق کارشناسان بین المللی را هم با خود همراه کنند. جاده ابریشم از روز ابتدایی که ایجاد شد علاوه بر نقش اقتصادی نقش فرهنگی جدی در کل مسیر داشته است. ما آمادگی داریم تا در احیای مجدد بخش فرهنگی جاده ابریشم با کمک چین محصولات مختلفی را در شکل های مختلف انیمیشن، مستند و سینمایی تولید کنیم تا فرهنگ 2 کشور را به مردم 2 کشور و دنیا منعکس کند.
وی ادامه داد: این همکاری را از طریق سفیر چین در ایران دنبال خواهیم کرد و سفری با هیاتی از سینماگران و فیلمسازان ایران به چین خواهیم داشت تا بتوانیم برنامه مشترک با استفاده از توانمندی های 2 طرف در حوزه فیلمسازی داشته باشیم.
حیدریان در پاسخ به سوال هیات چینی مبنیبر اینکه آیا فیلم های خارجی در ایران نمایش داده میشود؟ نیز گفت: ما مانعی برای پخش نداریم اما به دلیل اینکه تعداد تولیدات خودمان زیاد است فرصتی برای نمایش فیلم های خارجی نیست اما در سینماهای «هنر و تجربه» و یا پردیسها این فیلمها نمایش داده میشود.
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه تشدید همکاری ها را ضروری میداند، گفت: کشورهای ایران و چین با حفظ فرهنگ خود میتوانند حرف خود را به گوش همه دنیا برسانند. در دوره جدید به دلیل استقرار فضای سایبری در دنیا کسیکه محتوا دارد و حرفش را میتواند با تصویر بیان کند میتواند حیات و جایگاه موثری داشته باشد و ما و چین میتوانیم کمک کنیم تا با افزایش تولیدات مشترک فرهنگی سهم بیشتری را از آن خود کنیم.
کشورهای ایران و چین با حفظ فرهنگ خود میتوانند حرف خود را به گوش همه دنیا برسانندوی همچنین درباره اینکه در آینده چطور میتوانیم از طریق تحکیم همکاری فرهنگی یا از طریق فیلمسازی تبادلات بین جاده ابریشم را فراهم کنیم، پاسخ داد: میتوانیم موضوعاتی درباره جاده ابریشم را به صورت تولید مشترک در قالب انیمیشن و سینمایی رئال بسازیم و همچنین موضوعات تاریخی و تمدنی را برای تولیدات مشترکمان انتخاب کنیم. تولید مشترک را محور این همکاری بدانیم. اینکار از نظر اقتصادی و فرهنگی هر کدام در احیای جاده ابریشم نقش جدی ایفا کند.
در ادامه ی ژی ون نایب رییس کمیسیون فرهنگ تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین نیز گفت: من به یک کشور تاریخی سفر کردم که باعث افتخار است. به محض اینکه قدم بر زمین این کشور متمدن گذاشتیم، مهمان نوازی مردم ایران را احساس کردیم.
وی ادامه داد: روابط مشارکت راهبردی جامعه از روابط و مبادلات دوستانه و تاریخی ما سرچشمه میگیرند تا آنجا که دو ملت حتی در سختی ها و در مورد مسائل مهم از هم حمایت و پشتیبانی میکردند باید توجه داشته باشیم که اگر همکاری ها بر اساس منافع مشترک و برد برد باشد، روابط مشارکت راهبردی تغییر نخواهد کرد.
«ی ژی ون» همچنین گفت: ما هیاتی از کمیسیون فرهنگی و فرهنگ تاریخی مصلحتی چین هستیم و سفر ما به ایران درباره حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی و رشد صنعت فرهنگی است.
وی با بیان اینکه ایران و چین 2 کشور آسیایی و متدن در جهان هستند، گفت: آثارهای باستانی یک ملت برای کل جهان هم ارزشمند است. صنعت فرهنگی کانال خوبی است تا آثار فرهنگی یک کشور را به کل جهان معرفی کند. معتقدم با ریاست جنابعالی سینمای ایران در جهان نقش مهمیایفا خواهد کرد.
نایب رییس کمیسیون فرهنگ تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین ادامه داد: فیلم های ایران در جهان تا به حال جایزه های مهمیگرفته است. چین کشور بزرگی است و ما فیلم های زیادی داریم اما در این زمینه موارد مهمیاست که باید از ایران یاد بگیریم. رییس جمهور چین تاکید کردند هدف ما تحکیم روابط ایران و چین است و همانطور که میدانید تبادلات انسانی و فرهنگی سهم مهمیدر تبادلات 2 کشور و ملت ایفا میکند.
وی با بیان اینکه چین به طور گسترده با کل دنیا همکاری میکند، گفت: این همکاری حتما به ایران نیاز دارد. در طی بیش از دوهزار سال پیش بین ایران و چین هیچ جنگی وجود نداشته است و همه تعاملات دوستانه بوده. هرچند یک هیات فرهنگی هستیم اما در این مقطع مهم تاریخی سفر ما به ایران حائز اهمیت است.
ی ژی ون اظهار کرد: یکی از نتایج بسیا مهم سفر ما این است که شما صنعت فیلم ایران را به ما معرفی کردید. 19 سال پیش من با وزیر امور خارجه چین به ایران آمدم اما آن زمان با فیلمسازی ایران زیاد آشنا نبودم. به نظر ما فیلم تنها جنبه سرگرمیندارد اما مقوله مهمیبرای انتقال فرهنگ است. همانطور که اشاره کردید، فیلمسازی میتواند نقش مهمیایفا کند تا تبادلات فرهنگی و انسانی بین 2 ملت تقویت شود. این دیدگاه های مهم شما را به همکاران صنعت فیلمسازی انتقال میدهیم.
وی عنوان کرد: فیلم های ایرانی میتوانند در میان این همه فیلمهای هالیوودی جایگاه مهمیدر دنیا داشته باشند. چین و ایران کشورهای تاریخی و متمدن و در حال توسعه هستند. ما با اتکا به اعتماد به نفس فرهنگی و با تقویت هم میتوانیم جایگاه ویژه ای در دنیا به دست آوریم.
حیدریان در پاسخ به این سوال هیات چینی مبنی بر حضور موفق سینمای ایران در جشنواره های جهانی با توجه به تفاوت فرهنگ غرب و شرق، پاسخ داد: فیلمهای ایرانی برگرفته از فرهنگ و تمدن ما است و صرفا ایدئولوژیک نیست. آنچه سبب توفیق فیلمسازان ما در عرصههای بین المللی شده برخلاف جریان مسلط در فیلمسازی جهان فیلم را صرفا سکس، خشونت و ابزار سیاسی نمیدانند. برخی از این جشنوارههای خارجی معتقدند که فیلمهای ایرانی دریچهای به سوی هوای آزاد است. لذا فکر میکنم فیلمسازان ما در فیلمسازی حرفهای، پایبند به فرهنگ شرقی و به خصوص ایرانی هستند و این نکته برای دنیا جالب است.
در ادامه محمدعلی حسین نژاد رییس کمیته فرهنگی انجمن ایران و چین که در این دیدار حضور داشت، نیز گفت: تعداد جوایز سالانه سینمای ایران در سطح بین الملل بسیار بالاست و نکته قابل توجه این است که فیلمسازان ایرانی تنها از جوامع غربی جایزه نمیگیرند بلکه از همه دنیا حتی کشورهای آسیایی و شرقی جایزه میگیرند. حتی پیش آمده فیلمیکه در اسکار جایزه اول فیلم خارجی را دریافت میکند در بسیاری از کشورهای جهان هم جایزه میگیرد.
وی با بیان اینکه سفرهای زیادی به چین داشته است، گفت: در این سفرها بیشتر با موسسات مردم نهاد و به ویژه سینما ارتباط داشتم. نکته ای که به دوستان چینی یاداوری میکنم اینکه در این دیدارها بر اهمیت فعالیت های مشترک بین 2 کشور بر پیشینه تاریخی مان تاکید دارم اما متاسفانه قابلیت ها و ظرفیت های موجود تا به امروز آنطور که شایسته است محقق نشده و این سوال است که چرا با توجه به تاکید مسئولان 2 کشور در عمل تا به امروز نتوانستیم همکاری مشترک داشته باشیم؟ این موضوع را 2 سال قبل در کنفرانسی در شانگهای مطرح کردم و یک سال پیش از هیاتی از فعالان سینمای چین که به ایران آمده بودند دوباره این سوال را پرسیدم و در هر 2 ملاقات یک پیشنهاد دادم اینکه برای همکاری عملی در صنایع خلاق و فیلمسازی کمیسیون مشترکی را تاسیس کنیم تا این کار را در 2 کشور عملی کند زیرا تشکیل این کمیسیون مشترک میتواند اقدامات را فراتر از گفتار بالا ببرد.
ی ژی ون در پایان درباره صحبت های حسین نژاد پاسخ داد: بسیار تمایل داریم تا این پشنهاد را عملی کنیم. فکر کنم تاکید همکاری 2 کشور در زمینه فیلمسازی موضوع مهمیاست و درباره محتوا و موضوعات همکاری از طرف چین ما هم پیشنهاداتی داریم. بسیار علاقمندیم موضوعات فیلم ها فرهنگی یا موضوعاتی باشند که محتوای تمدن دارند انتخاب شوند.
منبع: مهر
دیدگاه تان را بنویسید