کد خبر: 223404
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۱:۴۸:۰۰
| |

«دو په‌ر گولباخی هشک و دو نامه» رونمایی شد

جلیل صفربیگی: نوبت شعر کردی ایلامی است

مجموعه شعر کُردی «دو په‌ر گولباخی هشک و دو نامه» اثر خسرو خسروی‌پور در حوزه هنری ایلام رونمایی شد.

جلیل صفربیگی: نوبت شعر کردی ایلامی است
کد خبر: 223404
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جلیل صفربیگی - شاعر - در این مراسم اظهار کرد: دوست دارم لذت‌هایم را از خواندن این کتاب با شما به اشتراک بگذارم و خوشحالم در این روزگار که مردم دل و دماغ لازم را ندارند، عده‌ای از فرهنگ‌دوستان ایلام در رونمایی از مجموعه شعر یکی از فرهیختگان بنام اما محجوب و گمنام شرکت دارند و به نظرم معجزه انسان نیز همین است.

وی با قدردانی از کارهای انجام گرفته در حوزه ادبیات و شعر در حوزه هنری ایلام، گفت: خوشبختانه در زمینه شعر کردی در ایلام کارهای خوبی انجام گرفته و دیگر نوبت آن است که پژوهشگران به فکر نگاشتن کتاب نقد شعر کردی ایلام باشند تا در پویایی و تکامل شعر کردی ایلامی موثر واقع شود.

صفربیگی با بیان اینکه با وجود پیشرفت شعر کردی قالب‌های شعر مانند دوبیتی و غزل هنوز معادل کردی ندارند، گفـت: شاعران پیشکسوت ایلامی برای این موضوع همفکری کنند؛ تا این خلاء جبران شود.

این شاعر پیشکسوت تصریح کرد: مجموعه شعر حاضر رایکی از سه مجموعه برتر شعر کردی منتشر شده در ایلام می‌دانم و یقین دارم که از نظر فنی و ادبی مجموعه‌ای سرمایه‌ای برای شعر استان است و در مجموع خوشبختانه شعر کردی ایلام در میان استان‌های کردزبان پیشروتر است و مجموعه «دو په‌ر گولباخی هشک و دو نامه» تجربه نیست بلکه کارنامه‌ای موفق و قابل اعتماد است.

صفربیگی ادامه داد: خوشبختانه شعر کردی در قالب‌های کلاسیک نیز رشد قابل توجهی داشته و استواری قابل توجهی پیدا کرده و انواع آن نیز از قبیل عاشقانه، اجتماعی و سیاسی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: غزل در این مجموعه هویت خود را پیدا کرده و و هرچند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در شعر امری طبیعی است اما خسروی‌پور غزلش منحصر به فرد است و در آینده شاعران جوان از آن تاثیر خواهند پذیرفت.

صفربیگی قابل فهم بودن و صمیمی بودن و سهل و ممتنع بودن را از ویژگی‌های شعر خسروی‌پور عنوان کردو گفت: کلماتی که در این مجموعه به کار برده شده کردی اصیل است و از بزرگسال تا نوجوان همه با آن ارتباط برقرار می‌کنند و این هم تلنگری است که به ما می‌گوید فرزندانمان را به خواندن شعر کردی تشویق کنیم.

این شاعر ادامه داد: خسروی‌پور مولوی‌وار خوانند اشعارش را به رقص در می‌آورد و در تمام اشعار سوار بر وزن است و درون‌مایه اشعارش را عشق تشکیل می‌دهد و در اشعارش وی مانند این عشق توام با حجب و حیاء است اما زیبایی‌ها را نیز گفته که این ویژگی شعر کردی است که مانند لباس مردمان این دیار با وجود پر زرق و برق بودن بدن‌نما نیست.

صفربیگی به فراونی واژه‌های گل و دل در شعر خسروی‌پور اشاره کرد و گفت: توجه به بوم‌زاد ، وجود طنز زیرپوستی ، عشق پیری، دوبیتی‌های فلسفی و زبان خیامانه از ویژگی‌های شعر این شاعر است.

خسوی‌پور هم با قدردانی از حوزه هنری درباره عنوان کتاب یعنی «گلباخی» اظهار کرد: 40 تا 50 سال پیش جای جای شهر کنونی ایلام سرشار از باغ‌هایی بود که پرچین آن را این درخت مقدس تشکیل می‌داد و خشک‌‍شده‌ی این گل همنشین صفحات قرآن مجید بود و در مراسم شادی و عزا نیز کاربرد داشت.

محمدعلی قاسمی - رییس حوزه هنری ایلام - نیز گفت: خسروی‌پور از جمله شاعرانی است که در دهه‌ی چهل دو مجموعه را به چاپ رسانده و به معنای واقعی از پیشکسوتان شعر ایران و ایلام است.

وی گفت: منش خسروی‌پورتواضع بوده و هیچگاه خود را به زور به دیگران تحمیل نکرده در کمال تواضع در شعر ایلام و محافل ادبی تاثیرگذار بوده است.

در این مراسم که با اجرای «فرهاد شاهمرادیان» برگزار شد ، «ظاهر سارایی»، «روح الله باقلانی» و«داوودیان» سرودهای خود را قرائت کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها