کد خبر: 227933
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۱۰:۲۹:۰۰
| |

تدریس «زیبایی شناسی هنر، فیلم و سینما» در مدرسه ملی سینما

تازه ترین آموزش های عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران با سرفصل های آموزشی «زیبایی شناسی هنر» و «زیبایی شناسی فیلم و سینما: مفاهیم و رویکردها» برگزار می شود.

تدریس «زیبایی شناسی هنر، فیلم و سینما» در مدرسه ملی سینما
کد خبر: 227933
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۱۰:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» با حضور جاناتان رزنبام منتقد سرشناس در عرصه بین الملل آغاز شد و در هفته های بعد با حضور امیرعلی نجومیان، روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی و احمد طالبی نژاد ادامه پیدا کرد و قرار است در تازه ترین هفته از این دوره آموزشی اسماعیل بنی اردلان و شاپورعظیمی سرفصل های آموزشی «زیبایی شناسی هنر، فیلم و سینما» را تدریس کنند.

احمد طالبی نژاد منتقد سینمای ایران در کارگاه «مدخلی بر تاریخ تحلیلی سینمای ایران» تاریخ سینمای ایران را به 2 شکل گزارشی و تحلیلی روایت کرد.

این منتقد در بخش هایی از تحلیل تاریخ معاصر سینمای ایران به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: زمانی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، این نگرانی و دلهره از سوی سینماگران وجود داشت که آیا سینما به حیات خود ادامه می دهد یا خیر؟ این نگرانی تا جایی بود که بسیاری از سینماگران خودشان را آماده کرده بودند که این حرفه را ترک کنند ولی حمایت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی از فیلم «گاو» باعث شد صنعت سینما به راه خود با توجه به تغییرات ایجاد شده در زندگی اجتماعی ایران ادامه دهد.

طالبی نژاد همچنین درباره اهداف تشکیل بنیاد سینمایی فارابی و خروجی فعالیت های این بنیاد در زمان مدیریت محمد بهشتی صحبت کرد و به جایگاه فعلی این نهاد نیز اشاره کرد. بررسی انواع ژانرهای سینمایی از جمله سینمای جنگی که در زمان هشت سال دفاع مقدس شکل دیگری از سینمای ایران را رقم زد از دیگر مباحث مطرح شده در کارگاه آموزشی «مدخلی بر تاریخ تحلیلی سینمای ایران» بود.

بخش دیگر از تحلیل تاریخ سینمای ایران توسط احمد طالبی نژاد، تحلیل فیلم های ساخته شده در سینمای ایران پس از جنگ و بررسی میزان نسبت و همخوانی آن‌ها با واقعیت های اجتماعی روز بود. کارکرد سینما و چیستی خوراکی که به مخاطب می دهد، اینکه سینما کلاس درسی برای حل مشکلات و مسائل مختلف زندگی اجتماعی است؟ و نسبت سینما با رؤیای مخاطبان، از دیگر موضوعات طرح شده در این مجموعه کارگاه‌ها بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها