کد خبر: 230411
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

صالحی در توضیح سوال خدری در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

توضیح نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی/ وزارت اقتصاد منابع را مستقیم به شهرهای مربوطه واریز کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه های عمومی از سال 94 تاکنون را تشریح کرد.

توضیح نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی/ وزارت اقتصاد منابع را مستقیم به شهرهای مربوطه واریز کرده است
کد خبر: 230411
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عباس صالحی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال عبدالحمید خدری در خصوص نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1395 تاکنون، گفت: قانون اداره نهاد کتابخانه های عمومی در سال 1382 به تصویب رسید و طبق ماده 5 این قانون منابع مالی نهاد کتابخانه های عمومی از طریق کمک های دولتی، درآمدهای حاصل از ماده 6 یعنی همان نیم درصد شهرداری ها، هدایا و کمک های مردمی و درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: نهاد کتابخانه های عمومی حدود 3400 کتابخانه در کل کشور با 26 میلیون مراجعه کننده دارد و در سال 96 حدود 400 میلیارد تومان هزینه کتابخانه ها در کل کشور شده که حدود 310 میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل کتابخانه ها و مابقی معطوف به هزینه نگهداری و خرید کتاب و نشریات است.

وی افزود: مجلس در سال 96 برای نهاد کتابخانه های عمومی 147 میلیارد و نیم بودجه در نظر گرفت که سازمان برنامه و بودجه 111 میلیارد تومان به این مجموعه اختصاص داد یعنی حدود یک چهارم منابع مالی مورد نیاز نهاد کتابخانه های عمومی تخصیص یافته است.

صالحی ادامه داد: هرچند برای حوزه پرسنلی از منابع کمک های دولتی هزینه ها تامین شده اما مابقی توسط سه ردیف ثابت دیگر تامین می شود. ماده 6 قانون اداره نهاد کتابخانه های عمومی می گوید نیم درصد منابع را شهرداری ها باید به انجمن کتابخانه ها تخصیص دهد و شهرداری ها با این اقدام به طور مستقیم منابع را واریز و این منابع در همان شهر و منطقه هزینه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنابر ماده 64 قانون تنظیم مقررات مالی در صورت امتناع هریک از شهرداری ها از پرداخت نیم درصد، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است موارد را از سرجمع اعتبارات شهرداری ها کسر و نسبت به پرداخت این وجه به کتابخانه های عمومی همان شهر اقدام کند بنابر این ماده مسیر پرداخت بدهی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و وزارت اقتصاد براساس آمارها جمع و کسر کرده و آنچه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را از سال 94 به هر استان به همان میزان ارسال کرده است.

وی با اشاره به وجود شماره حساب هایی که در سال 94 از خزانه داری به کتابخانه های آذربایجان غربی، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و غیره واریز شده، گفت: بنابراین در سال 94 با ارسال مستقیم وزارت اقتصاد به هر استان به میزان همان مبلغی که شهرداری ها می بایست پرداخت کنند این اقدام را انجام داده است، به دلیل عدم نظارت از سال 95 به بعد وزارت اقتصاد یک حساب در نهاد کتابخانه های مرکزی ایجاد و به آن مبالغ را واریز و از آن به استان های مربوطه واریز شده است.

صالحی با بیان اینکه مدارک واریز منابع از این حساب ها به شهرهای مختلف در سال های 94، 95 و 96 وجود دارد که می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم، افزود: این مدارک نشان می دهد هر میزان که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد باید پرداخت می کرده را به استان مربوطه عودت دادند، هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی نیز که برحسب قانون در ارتباط با منابع مالی و عملکردی تصمیم گیرنده اصلی بوده و موظف به تعادل سازی این منابع هستند طبق ماده 16 ما را موظف کردند مناطق محروم و شهرهای کمتر برخوردار در اولویت قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هیات امنا تصمیم گرفت که کمک های دولتی را در شهرهای کمتر برخوردار و محروم بیشتر هزینه کند و 120 میلیارد کمک دولت در سال 96 براساس عدالت و توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع شده است البته شهرهای پردرآمد نیز بی بهره نمانده اند.

وی افزود: از سال 94 به بعد بازگشت منابع به هر استان و شهر به طور مستقیم اتفاق افتاده و منابع در استان های تهران یا سایر استان های غیرمرتبط با منابع واریز نشده است.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها