کد خبر: 241771
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۹:۵۵:۰۰
| |

یک نقاش:

بعید می‌دانم جای مشخصی برای نقاشی‌های قهوه‌خانه ایجاد شود

یک نقاش قهوه‌خانه‌ای گفت: امیدوارم نمایشگاه‌هایی که آثار هنری قهوه‌خانه‌ای را به نمایش می‌گذارند، تکرار شوند. در غیر این صورت، بعید می‌دانم یک جای مشخص برای نمایش آثار هنری قهوه‌خانه‌ای ایجاد شود.

بعید می‌دانم جای مشخصی برای نقاشی‌های قهوه‌خانه ایجاد شود
کد خبر: 241771
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۹:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| زهرا دستمالچی ایرانی نقاش قهوه‌خانه‌ای با بیان اینکه به نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ای بها داده نمی‌شود، گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای یکی از سبک‌های مهم و مردمی در ایران است و از دوره قاجار هنرمندان زیادی در این شاخه هنری فعالیت کرده‌اند. نباید این سبک مهم نقاشی را نادیده بگیریم، چراکه یکی از هنرهای پرطرفدار و مردمی است.

او افزود: درحال حاضر اکثر هنرمندان برجسته نقاشی قهوه‌خانه‌ای در قید حیات و یا در دسترس نیستند. شاید استاد «منصور وفایی» تنها استاد برجسته این سبک از نقاشی باشد که در قید حیات است. به همین دلیل نیز برای زنده نگه داشتن این سبک مهم هنری باید توجه بیشتری به آن در دانشگاه‌ها به‌جهت جذب هنرجویان داشته باشیم.

دستمالچی ایرانی در همین‌باره تصریح کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای جزو مباحث مهم دانشگاه‌ها تلقی نمی‌شود، مگر در رشته‌هایی مثل نقاشی ایرانی که تنها طی یک یا دو ترم به آن پرداخته می‌شود. بهتر است برای زنده‌ نگه داشتن این هنر، دو یا سه ترم در رشته هنرهای اسلامی به‌طور عملی به نقاشی قهوه‌خانه‌ای به‌طور جدی پرداخته شود به گونه‌ای که از هنرجویان ارائه کار در این زمینه خواسته شود.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره اختصاص یک موزه به نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای گفت: در حال حاضر شاید در برخی از موزه‌ها همانند موزه «رضا عباسی» تعدادی از نقاشی‌های اساتید این حوزه به نمایش درآورده شود. البته اکثر کارهای این سبک در موزه‌ کشورهای خارجی هستند.

او اضافه کرد: به یاد دارم که چند سال قبل همایشی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و در آنجا تعدادی از کارهای قهوه‌خانه‌ای که از مجموعه داران آثار هنری تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد. البته امیدوارم نمایشگاه‌هایی که آثار هنری قهوه‌خانه‌ای را به نمایش می‌گذارند تکرار شوند در غیر اینصورت بعید می‌دانم یک جای مشخص برای نمایش آثار هنری قهوه‌خانه‌ای ایجاد شود.

این هنرمند در پایان سخنان خود درباره روند کاری‌ خود گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای تنها بخشی از کار من است. من در کارگاهی کار می‌کرده‌ام که در آنجا به نقاشی ایرانی در سبک‌های قاجار، صفویه و زندیه می‌پرداختیم. همچنین دارای مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان هم هستم. در دانشگاه نیز نقاشی ایرانی و نگارگری را یاد گرفتم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها