تلویزیون با این عملکرد، 10 سال به عقب بازخواهد گشت
بدلکار پروژههای تلویزیونی و سینمایی با بیان این که سیما باید خود را به استانداردهای سریال سازی در دنیا نزدیک کند، گفت: اگر تلویزیون عملکرد امروز خود را ادامه دهد 10 سال به عقب باز خواهد گشت.
اعتمادآنلاین| ارشا اقدسی که از ابتدای سال تا به امروز در پنج فیلم بین المللی فعالیت داشته است روز چهارشنبه در مورد ادامه فعالیتهای سیما در سریالسازی به شکل کنونی هشدار داد و بر تلاش برای نزدیک شدن به استاندارهای بینالمللی این صنعت، تاکید کرد.
مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
امسال بیشتر در خارج از کشور فعال بودید تا ایران، نکند قرار است ارشا اقدسی قید فعالیت در تلویزیون و سینمای ایران را بزند و فقط در پروژههای بین المللی کار کند؟
بله، این روزها من بیشتر در فیلم های بین المللی حضور داشتم. فکر می کنم در طول 9 ماه در پنج فیلم هالیوودی، هندی، صربستانی و عربی کار کردم اما فعلا قصد ندارم برای همیشه از ایران بروم.
گفتید فعلا، آیا ممکن است روزی وسوسه شوید تا برای همیشه در خارج از کشور فعالیت کنید؟
زنده یاد «پیمان ابدی» از آلمان به ایران آمد تا سینما و تلویزیون ایران را در عرصه اکشن و بدلکاری متحول کند. او سالها برای این هدف جنگید و من باید امروز راهش را ادامه دهم. این روزها یکی از این اهداف، افتتاح یک آکادمی حرفه ای در ایران است.
آکادمی حرفهای بدلکاری؟
بله، ما درایران آکادمی بازیگری داریم، آکادمی فیلمسازی داریم اما آکادمی بدلکاری نداریم، حتی باشگاهی با تجهیزات کامل در اختیار نداریم که بتوانیم این رشته را به دیگر استعدادها آموزش دهیم. اعتقاد دارم باید همه تلاشم را به کار بگیرم تا یک آکادمی حرفهای بدلکاری در ایران بسازم. من نتیجه عملکرد زنده یاد ابدی هستم. فکر، ایده و تلاش او نباید بینتیجه بماند باید ادامه پیدا کند. خیلی وقتها سعی کردم با کمک تجربه و دانشی که درباره بدلکاری دارم به سریال سازها و فیلم سازها کمک کنم تا در پروژه هایی که ساخته می شود تغییرات مثبت اساسی رخ دهد، به سمت استاندارد های جهانی پیش برود و بتواند اینگونه مخاطب جذب کند اما خب باید قبول کرد تا مسئولان نخواهند و البته قدمی در این راستا بر ندارند من و کسانی که دوست داریم هنر فیلم سازی و سریال سازی در ایران پیشرفت کند راه به جایی نخواهیم برد.
فکر میکنید سریالسازی در ایران چقدر با استانداردهای جهانی فاصله دارد؟
خیلی، قابل قیاس نیست. یک سوال از شما دارم چرا این روزها مخاطبان تلویزیون آنقدر کم شده است؟
به خاطر اینکه مخاطب کار کیفی جدید و خوبی در تلویزیون نمیبیند؟
دقیقا، مخاطب ترجیح می دهد برود هزینه تهیه سریالهای خارجی را بدهد و این سریال ها را ببیند و اما پای تلویزیون ننشیند. بیشتر جوانان ایرانی اعتقاد دارند بهتر است هزینه برقی که میدهند را صرف دیدن سریالهای تلویزیونی نکنند. این یک حقیقت است ابتدا باید باورش کرد و بعد راه حلی برایش در نظر گرفت.
این روزها تلویزیون خیلی سعی دارد سریالسازی کند و مخاطبان را راضی نگه دارد. فکر میکنید این اقدام مسئولان سیما نتوانسته مخاطب را پای تلویزیون بکشاند؟
خیر، چون مخاطب بازهم همان روش های ساخت با همان بازیگرها و همان داستان های تکراری را خواهد دید، به نظر من کمیت مهم نیست کیفیت اهمیت دارد. جوان های امروز سریال هایی می خواهند که هیجان انگیز باشد نه داستان های تکراری با روش ساخت قدیمی. ما سالها است که هیجان انگیزترین سکانس سریالهایمان شده است ماشین چپ کردن. خب جوان ایرانی می رود یک سریال خارجی دانلود می کند و صد سکانس بدلکاری و اکشن حرفهای میبیند. چرا باید ترجیح دهد سریالهایی با ساختار تکراری ببیند؟
آیا دانش و امکانات ساخت سریال هایی اینگونه اکشن و هیجان انگیز را داریم؟
داریم اما از آن استفاده نمی کنیم. اخیرا من در کشور صربستان در یک فیلم به عنوان بدلکار فعالیت داشتم و پس از مسیری رانندگی کردن یک ماشین چپ کردم. فیلمبرداری این کار که فیلمبردار سری فیلمهای «سریع و خشن» بود رو به من گفت که فقط چنین راندن و چپ کردن ماشین را در «سریع و خشن» دیده است که همه بدلکاران آن فیلم ها رانندگان حرفه ای بدلکاری بودند. خب حالا من بخواهم چنین ماشین چپ کردنی را در ایران کار کنم هم میتوانم و هم تجهیزات زیادی نمیخواهد اما مسئولان سلیقه شان این نیست.
مساله دیگر ممیزیها است باید ممیزیها برای ساخت سریال کم شود. من این روزها سعی می کنم با هزینه شخصی فیلم های کوتاه اکشن بسازم تا به کارگردانهای ایرانی نشان دهم که می توان از دانش ساخت چنین کارهایی استفاده کرد. در همین راستا چندی پیش در صربستان یک فیلم اکشن سه دقیقهای ساختم. باید سطح سلیقه مردم را بالا برد.
چگونه؟
با کسب دانش و تجربه کردنش با خلاق بودن. باید یک مثال درباره با این موضوع بزنم که تلویزیون با عملکرد امروزی خود دارد سطح سلیقه مردم را پایین می آورد. ما امروز شاهد حضور برخی کاربران اینستاگرامی در برنامه های زنده سیما هستیم. خیلی از این کاربران در کل شخصیت ممیزی دارند. باید پرسید چگونه به این افراد اجازه حضور در برنامه تلویزیونی آن هم زنده داده می شود. ذائقه مخاطب را نباید به این سمت برد. این اشتباه امروز تلویزیون است افرادی را وارد برنامههای تلویزیونی میکند که سلیقه مخاطب را پایین میآورند. اگر سیما همین راه را ادامه دهد مطمئن باشید به 10 سال عقب باز خواهد گشت. این افراد بدون ممیزی برنامه می گیرند اما برای سریال ساختن صدها ممیزی پیش روی فیلمساز و طراح صحنههای اکشن گذاشته می شود.
باید ممیزیها را درست انتخاب کرد تا مردم دوباره به تلویزیون علاقمند شوند و سلیقه مخاطب را بالا برد.
این روزها در حیطه بدلکاری با پروژههای تلویزیونی با چه مشکلاتی رو به رو هستید؟
بگذارید از مسائل کوچک شروع کنم. در همه جای جهان در تیتراژ آخر سریالها ابتدا نام بازیگر و بعد نام بدلکار ثبت می شود اما ما بدلکاران باید دراین مورد دائم با تیم سازنده بحث داشته باشیم. گاهی به سر صحنه می رویم و می بینیم ماشین آتش نشانی و آمبولانس سر صحنه بدلکاری آفیش نشده اند؛ مجبور میشویم بگویم تا آمبولانس نیاید کار کلید نمیخورد. در همه جای دنیا کانکسی برای بدلکاران در قسمتی از صحنه درنظرمی گیرند تا تیم استراحت و خود را برای صحنه بعد آماده کند اما در ایران بدلکار باید در مسیر رفت و آمد عوامل، روی زمین بنشیند و انتظار بکشد تا نوبت حضورش مقابل دوربین برسد و البته مهم تر از همه بدلکاران با مشکل دستمزد هم روبهرو هستند.
منظورتان مقدار دستمزد است ؟
-هم مقدار و هم نحوه پرداخت. تهیه کننده به صد روش سعی دارد از دستمزدت کم کند و بعد همان دستمزد را چندین ماه پس از اتمام کار هم به بدلکار نمی پردازد. اگر هم حرفی بزنیم میگویند صدا و سیما چک نداده است. در صورتی که بدلکار با صدا و سیما قرار داد نبسته است بلکه با تهیه کننده قرارداد بسته است. موضوع دیگری که این روزها باب شده این است که تهیه کننده و مدیر تولید حتی قرارداد را به بدلکاران تحویل نمیدهند تا مقابل شکایت را گرفته باشند.
یعنی قرار داد بسته میشود ولی به شما ارائه نمیشود؟
بله، مدیرتولید می گوید که به خاطر مسائل حسابداری قرارداد فعلا آرشیو حسابداری است. به این ترتیب بدلکار حتی مدرکی در دست ندارد که بگوید در این پروژه فعالیت کرده است. اگر هم شکایت کنی دیگر نمیتوانی کار بگیری. به هر حال همه چیز باید ریشهای حل شود.
ارشا اقدسی طراح و مجری صحنههای اکشن بیش از صد پروژه تلویزیونی و سینمایی است. او تا کنون موفق به کسب چندین جایزه بین المللی شده است. این بدلکار همچنین اولین مربی بانجی جامپینگ، اولین مربی تونل باد در کشور، اولین مجری حرکت بانجی جامپینگ از پل، دره و هلیکوپتر، رکورددار پرش روی تشک در ایران (15 متر- بر روی تشک 2×3)، سقوط از روی هلیکوپتر از ارتفاع 50 متری، معلق زدن ماشین با چهار دور کامل، بیشترین دفعات چپ کردن ماشین (35 بار)، طولانیترین پرش با ماشین در ایران، پرش با ماشین از روی کامیون به طول سی و پنج متر (برای فیلم هرج و مرج) و رکورددار چرخیدن ماشین دو دور روی هوا پیش از برخورد با زمین است که تنها پنج نفر در جهان به این رکورد دست یافته اند. وی همچنین رکورددار طولانیترین مدت سوختن در آتش (یک دقیقه و هفده ثانیه) و خوانندگی در حال سوختن ( بیست و پنج ثانیه) است.
منبع: ایرنا
دیدگاه تان را بنویسید