کد خبر: 254822
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۰۹:۴۴:۰۰
| |

سینما و تئاتر جهان در سال 2018 در سوگ چه کسانی نشست؟

سینما و تئاتر جهان در سال 2018 در سوگ چندین ستاره پرفروغ‌ خود نشست.

سینما و تئاتر جهان در سال 2018 در سوگ چه کسانی نشست؟
کد خبر: 254822
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال جاری میلادی چهره‌هایی همچون «برناردو برتولوچی» و «میلوش فورمن» تا «نیل سایمون» نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی از دنیا رفتند.

در ادامه نگاهی داریم به چهره‌های درگذشته سینما و تئاتر جهان در سال 2018.

میلوش فورمن

«میلوش فورمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان 13 آوریل 2018 در سن 86 سالگی درگذشت. او را که متولد هجدهم فوریه 1932 در چک‌واسلواکی سابق بود می‌توان سرشناس‌ترین چهره سینمایی جمهوری چک نامید که دوبار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. اولین موفقیت چشمگیر او در سال 1975 رقم خورد؛ زمانی‌که با اقتباس از رمان «کن کیسی»، فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با بازی «جک نیکلسون» را ساخت و توانست با این فیلم پنج جایزه‌ی اسکار، از جمله بهترین کارگردانی را به‌دست آورد. «آمادئوس» (1984) دیگر شاهکار «فورمن» است که هشت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی را برای او به‌همراه آورد. «فورمن» در طول دوران فعالیت سینمایی خود 18 فیلم بلند ساخته است و از جمله دیگر ساخته‌های او می‌توان به ««مردم علیه لری فلینت»، «اشباح مونیخ»، «رگتایم»، «والمونت» و «پیتر سیاه» اشاره کرد. آخرین ساخته او با عنوان «محبوب» در سال 2011 اکران شد.


برناردو برتولوچی

«برناردو برتولوچی» از بزرگ‌ترین کارگردان سینمای جهان و از کارگردانان نئورئالیست ایتالیا به‌شمار می‌رود که با ورود به سینما در چند فیلم دستیار کارگردانان سرشناس ایتالیا، ازجمله «پازولینی» بود. «برتولوچی» برای فیلم‌های «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» کاندیدای جایزه‌ اسکار شد. این چهره تاثیرگذار سینما در تاریخ 26 نوامبر 2018 در سن 77 سالگی چشم از جهان فروبست. او در سال 1987 با فیلم «آخرین امپراتور» برنده 9 جایزه اسکار شد و جایزه‌ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. «برتولوچی» که دو بار در سال‌های 1996 و 1981 نامزد نخل طلای کن بود، با فیلم «آخرین امپراتور» جایزه‌ بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه و جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران جوایز فیلم اروپا را گرفت و در سال 1997 یوزپلنگ افتخاری لوکارنو و در سال 2007 شیر طلای افتخاری ونیز را کسب کرد. «پیش از انقلاب» (1964)، «جاده نفت» (1965)، «عشق و خشم» (1969)، «دنباله‌رو» (1970)، «1900» (1976)، «ماه» (1979)، «آسمان سرپناه» (1990)، «بودای کوچک» (1993)، «زیبایی ربوده‌شده» (1996)، «محصور» (1998)، یک اپیزود از فیلم «دقایق مرده: ویولون‌سل» (2002) و «رویابین‌ها» (2003) از دیگر آثار «برناردو برتولوچی» محسوب می‌شوند.

عکس1

ویلیام گلدمن

«ویلیام گُلدمن» رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس برنده دو جایزه اسکار نیز از مهم‌ترین چهره‌های ادبی درگذشته در سال 2018 است که در تاریخ 16 نوامبر در سن 87 سالگی چشم از جهان فروبست. این نویسنده آمریکایی بیشتر برای نگارش فیلم‌نامه‌های «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «همه مردان رئیس‌جمهور» و «عروس شاهزاده» شناخته شده است و یکی از چهره‌های کلیدی موج نو سینمای هالیوود (هالیوود نو) بود که با مجموعه‌ای از چندین فیلم شاخص، انقلابی در صنعت سینمای آمریکا ایجاد کردند. او که متولد سال 1931 در شهر شیکاگو است به صورت متناوب رمان و فیلمنامه‌ می‌نوشت و در سال 1969 فیلمنامه «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را به عنوان اولین فیلمنامه اصلی (اوریجینال) نوشت که با بازی «پل نیومن» همراه شد و اولین جایزه اسکار بهترین فیملنامه اصلی را برایش به ارمغان آورد. او دومین جایزه اسکار خود را هم در سال 1977 برای فیلم «همه مردان رئیس‌جمهور» در شاخه بهترین فیلمنامه اقتباسی کسب کرد. کتاب «ماجراهایی در تجارت سینما» درباره سینمای دهه 1970 هالیوود و همچنین دو کتاب خاطرات با عنوان‌های «هایپ اند گلوری» و «من چه دروغی گفتم؟» از دیگر آثار «ویلیام گُلدمن» هستند.

سری‌دیوی

«سری‌دیوی کاپور» سوپراستار 54 ساله بالیوودی در تاریخ 24 فوریه 2018 بر اثر از دست دادن هوشیاری در وان حمام هتل محل اقامتش و غرق شدن از دنیا رفت. او که بازی در فیلم‌های کلاسیک‌ بالیوودی چون «آقای هند»،‌ «مهتاب» و «حیله‌گر» را در کارنامه سینمایی‌اش دارد از معدود سوپراستارهای هالیوودی است که فیلم‌هایش بدون حضور نقش اصلی قهرمان مرد هم قابلیت فروش بسیار زیادی در گیشه داشت. «سری‌دیوی» پس از چند دهه حضور درخشان در بالیوود در سال 1997 پس از اکران فیلمش با عنوان «جدایی» تصمیم گرفت برای مدتی از سینما فاصله بگیرد و دوباره در سال 2012 با فیلم «اینگلیش وینگیلیش» به سینما بازگشت و در سال 2013 با دریافت نشان افتخاری از سوی دولت هند مورد تقدیر قرار گرفت.

استن لی

«استن لی» نویسنده مجموعه کتاب‌های مصور مارول که با خلق شخصیت‌هایی چون «مرد عنکبوتی»، «مرد آهنی»، «مردان ایکس» و «چهار شگفت‌انگیز» به سینمای ابرقهرمانی جان بخشید، 12 نوامبر امسال در 95 سالگی درگذشت. او با همکاری چند هنرمند دیگر از جمله «جک کربی» و «استیو دیتکو» شخصیت‌های کمیک زیادی را با عنوان مجموعه کتاب‌های مصور مارول خلق کردند که از آن جمله می‌توان به «مرد عنکبوتی»، «هالک»، «مردان ایکس»، «ثور»، «بلک پنتر»، «کاپیتان آمریکا» و «انتقام‌جویان» اشاره کرد که همه این داستان‌ها در سینما مورد اقتباس قرار گرفت و فیلم‌های موفق و پرفروشی بر اساس آن‌ها ساخته شد. گرچه «استن لی» در سال 1972 و پس از تغییرات مدیریتی، کمپانی مارول را ترک کرد اما تا آخر عمر به عنوان رئیس بازنشسته این کمپانی شناخته می‌شد و در بسیاری از فیلم‌هایی که بر اساس رمان‌های مصور مارول ساخته می‌شد، در نقش‌های کوتاهی مقابل دوربین می‌رفت.

عکس2

پاتریشیا موریسون

«پاتریشیا موریسون» بازیگر پیشکسوت هالیوودی نیز دیگر سینماگری بود که امسال در سن 103 سالگی درگذشت. او در نمایش موزیکال معروف «مرا ببوس کیت» در نقش «دیوا» و در نمایش «پادشاه و من» در نقش مقابل «یول برینر» بازی می‌کرد و سابقه بازی مقابل «اسپنر تریسی» و «کاترین هپبورن» را نیز داشت، بر اثر کهولت سن در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت. «موریسون» اولین فیلم سینمایی خود را در سال 1939 با عنوان «افراد در نهانگاه» بازی کرد و در سال 1943 در نقش «امپرس یوجین» در فیلم «آوای برنادت» و در در نقش مقابل «جان گارفیلد» در تریلر هیجانی «سقوط گنجشک» نیز بازی کرد. از دیگر فیلم‌های معروف با بازی «پاتریشیا موریسون» می‌توان به «آماده برای کشتن»، «هیتلر مرد دیوانه» و «بوسه مرگ» اشاره کرد.

نیل سایمون

«نیل سایمون» نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر و از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ آمریکا که با آثار کمدی‌اش چون «زوج ناجور»، «پابرهنه در پارک»، «پسران آفتاب» و «مرور کردن خاطرات ساحل» نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ آمریکا و تئاتر برادوی ماندگار کرده بود، 26 اوت امسال در بیمارستانی در شهر نیویورک و بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری ذات‌الریه در سن 91 سالگی از دنیا رفت. با مروری بر آثار و نمایشنامه‌های نوشته «نیل سایمون» چون «پابرهنه در پارک»، «زوج ناجور»، «چریتی شیرین»، «عاقبت عشاق سینه‌چاک»، «زندانی خیابان دوم»، «مرور کردن خاطرات ساحل»، «گمشده در یانکر» و «خندیدن در طبقه بیست و سوم» با فهرستی از برجسته‌ترین آثار کمدی اواخر قرن بیستم میلادی در آمریکا روبه‌رو می‌شویم. «سایمون» در طول دوران فعالیت خود بیش از 30 نمایشنامه نوشت و 16 بار نامزد جایزه تونی مهم‌ترین جایزه در عرصه تئاتر شد و سه بار نیز این جایزه را برای بهترین نمایشنامه دریافت کرد. او همچنین در سال 1991 برای نگارش نمایشنامه «گمشده در یانکر» جایزه پولیتزر نمایشنامه را به خود اختصاص داد. کسب چهار نامزدی در جوایز سینمایی اسکار و همچنین جایزه «مارک تواین» تنها بخشی از افتخارات پرشمار «نیل سایمون» محسوب می‌شود.

میشل کری

میشل کِری» همبازی «جان وِین» در فیلم «ال‌دورادو» و «الویس پریسلی» در فیلم «کمی زندگی کن کمی عشق بورز» نیز از چهره‌های برجسته درگذشته سینما در سال جاری میلادی بود. او در سال 1968 در فیلم «سواری شیرین» و در سال 1970 در فیلم «مگی کثیف» در نقش مقابل «فرانک سیناترا» ایفای نقش کرد. «کری» در فیلم «ال‌دورادو» اثر کارگردان شاخص سینما «هوارد هاوکس» در نقش زنی سرکش با نام «جویی مک‌دانلد» ظاهر شد و پس از آن در فیلم «مردی به نام می‌سی‌سی‌پی» در کنار «جان وین» بازی کرد. «تغییرات»(1969)، «حیوانات»(1970)، «جان جنجالی»(1971)، «گروه کُر»(1977) و «در سایه کلیمانجارو» (1986) از جمله دیگر نقش‌آفرینی‌های این بازیگر 75 ساله بودند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها